چهارشنبه 17 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: بازگشايی سفارت آمريکا غيرممکن نيست

hashemi-080715.jpg

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه گاردين با بيان اينکه تابوی مذاکره مستقيم با آمريکا شکسته شده است، بازگشايی سفارت اين کشور در تهران را «غيرممکن» ندانسته است.

به گزارش فارس، آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه گاردين گفته است مذاکرات هسته‌ای «تابوی» گفت‌وگوی رو در رو با آمريکا را شکسته و توافق می‌تواند «گامی بزرگ» رو به جلو باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در بخشی از اين مصاحبه گفته است: «مذاکره رو در رو بهتر از صحبت از راه دور از طريق رسانه‌هاست. ايران بسيار جدی است. اگر طرف‌های مقابل هم به همين ميزان جدی باشند، قطعا توافق به دست می‌آيد. اينکه ايران مستقيما با آمريکا صحبت می‌کند، اقدام خوبی است. ما يک تابو را شکسته‌ايم.»

هاشمی با بيان اينکه مشکل اصلی خصومت آمريکا با ايران بوده است، گفته است: «پيش از انقلاب، آمريکا حامی اصلی رژيم شاه بود و پس از انقلاب و در جريان جنگ تحميلی، عليه ما. حالا در مذاکرات هسته‌ای، اگر شاهد آمريکايی متفاوت باشيم، اين اثری مثبت بر افکار عمومی ايران خواهد داشت.»

به نوشته گاردين، وی همچنين گفته است که بازگشايی سفارت آمريکا در ايران، «غير ممکن نيست»، اما اين مسئله «به رفتار طرفين بستگی دارد.»

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اين مصاحبه به موضوعات منطقه‌ای نيز پرداخته و از عربستان سعودی به دليل «مداخله در مذاکرات هسته‌ای» و «بمباران مردم يمن» انتقاد کرده است.

وی با بيان اينکه سعودی‌ها «حساسيت خود نسبت به آرمان فلسطين از دست داده‌اند»، گفته است: «ما می‌خواهيم روابطی دوستانه با آن‌ها داشته باشيم.»

آيت‌الله هاشمی افزود: «قرآن کريم می‌گويد مسلمين با يکديگر برادر هستند و بايد برادرانه زندگی کنند. آن‌ها نبايد به يکديگر ظلم کنند.»

وی در مورد دشمنی با رژيم صهيونيستی هم گفته است: «ما نيازی به تغيير نداريم. ما از حقوق فلسطينی‌ها حمايت می‌کنيم. ما در هيچ اقدام نظامی در فلسطين مشارکت نداريم، بلکه به آن‌ها در موضوعات سياسی مشاوره می‌دهيم. تا زمانی که حقوق فلسطينی‌ها در نظر گرفته نشود، نمی‌توانيم روابط خوبی با آمريکا داشته باشيم.»

او به مبارزه با داعش هم اشاره کرده و با بيان اينکه اين گروه تروريستی چهره اسلام را تخريب کرده است، به گاردين گفته است که تهران به درخواست دولت‌های عراق و سوريه به آن‌ها در مقابله با تروريسم کمک می‌کند. وی در اين مورد گفته است: «سوريه توسط گروه‌های تروريستی متعدد مورد حمله قرار گرفته است. ما مخالف تروريسم در هر کجايی از دنيا هستيم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016