شنبه 10 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش تکمیلی پیرامون تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران

روز گذشته نمازخانه هم‌وطنان اهل سنت در منطقه پونک تهران توسط شهرداری تهران تخریب شد.

وبلاگ ناظران رادیو فرانسه - در اوج تحولات منطقه‌ای و نفوذ داعش به کشورهای همسایه ایران و فجایع بی‌شمار این گروه تروریستی، روز گذشته در کمال ناباوری و بی‌تدبیری، نمازخانه اهل سنت تهران در منطقه پونک هدف تخریب شهرداری تهران قرار گرفت.

1438335995288.jpg

در همین رابطه یکی از شهروندان به بخش ناظران رادیو فرانسه گفته است: سال‌ها است اهل سنت در تهران که شمار آن‌ها حدود یک میلیون نفر تخمین زده می‌شود خواستار ساخت یک مسجد در تهران هستند. این سال‌ها به دوران پیش از انقلاب سال ۵۷ برمی‌گردد. درخواستی که حتی شاه ایران نیز به آن پاسخ مثبت نداده بود. اهل سنت ساکن تهران نیز راه را در ایجاد چند «نمازخانه» در نقاط مختلف تهران دیده‌اند. اما هر از چند گاهی خبر از پلمپ این نمازخانه‌ها منتشر می‌شود. حالا اما کار از پلمپ نیز گذشته و شهرداری تهران روز سه‌شنبه گذشته اقدام به تخریب یکی از این نمازخانه‌ها که در منطقه پونک واقع شده بود، کرد. این نمازخانه نیز البته پیش از این پلمپ شده بود، اما پس از مدتی با پیگیری مولوی عبدالحمید و برخی چهره‌های دیگر اهل سنت، این پلمپ برداشته شده بود. در پی تخریب این نمازخانه، منزل مولوی عبیدالله موسی زاده امام جماعت این نمازخانه نیز مورد تفتیش قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سعید یکی از چهره‌های برجسته جامعه اهل سنت در تهران است که ترجیح داده با اسم مستعار با رادیو فرانسه گفت‌گو کند. وی گفته است: معمولاً در تهران چند نمازخانه وجود دارد. قبلاً در سعادت‌آباد یک نمازخانه عمده بود که آن را پلمپ کردند و متولی آن نیز بازداشت شد. پس از آن، این نمازخانه در پونک راه‌اندازی شد. برای ماه‌ها نماز جمعه و نمازهای روزانه و … آن‌جا برگزار می‌شد. اما در هفته وحدت به آن‌جا حمله شد و پلمپ شد. نهایتاً پس از رفع پلمپ برگزاری نمازهای روزانه در آن‌جا هم‌چنان تحمل می‌شد تا این‌که روز سه‌شنبه گذشته به نمازخانه حمله کردند و تا ساعت ۶ بعد از ظهر آن را تخریب کردند. افرادی که مشغول تخریب نمازخانه بودند از اعضای شهرداری بودند اما مسلماً افراد دیگری پشت این تصمیم قرار دارند و این دست اقدامات را مدیریت می‌کنند.
تنها علتی که برای این رفتارها می‌توانم بیان کنم تنگ‌نظری و تبعیض قائل شدن است. آن‌ها ارزشی برای حقوق دیگران قائل نیستند. از دید من، قصد آن‌ها در این موقعیت این است که جامعه اهل سنت را وادار به واکنش تند و یا خشونت‌آمیز کنند تا آن‌ها نیز بتوانند اهل سنت را در مقابل سرکوب کنند. وگرنه فکر می‌کنم برای همه واضح باشد که یک میلیون جمعیت سنی مذهب ساکن تهران مانند همه شیعیان در تمام نقاط دنیا حق دارند مسجدی بر اساس موازین حقوق بشر، قانون اساسی و حقوق شهروندی ایران داشته باشند.
معضل نداشتن مسجد برای اهل سنت مسئله جدیدی نیست. ما پیش از انقلاب نیز این مشکل را داشتیم. پس از انقلاب آقای خمینی، زمینی را به اهل سنت دادند تا مسجد خود را بسازند، جایی که الآن مسجد بلال صداوسیما ساخته شده است. پولی جمع شد تا این مسجد ساخته شود اما هم آن پول را ضبط کردند و هم اجازه ساخت را ندادند و در همان‌جا مسجد بلال صداوسیما را بنا کردند.

این در حالی است که در کوچک‌ترین روستای سنی‌نشین ایران اگر ۲ نفر شیعه باشند، آن‌جا مسجد و حسینیه ساخته می‌شود. اما اهل سنت در هیچ شهر بزرگ ایران حق داشتن یک مسجد را ندارند. بعید هم می‌دانم که پیگیری‌های بلندپایه‌ترین شخصیت‌های اهل سنت مانند مولوی عبدالحمید نیز تأثیری داشته باشد. همه مقامات ایران در جریان این مسئله هستند اما من اراده‌ای در هیچ‌کدام آن‌ها نمی‌بینم که حقوق اهل سنت را مراعات کنند. در برخی محافل این مسئله مطرح می‌شود که برخی برای تحت فشار قرار دادن دولت آقای روحانی این کارها را می‌کنند. اما با شناختی که دارم، درباره حقوق اهل سنت، آقای روحانی و دولت ایشان با دیگرانی که دست به این اقدامات می‌زنند همدل هستند.

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان و یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های اهل سنت در ایران روز چهارشنبه در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی و هم‌چنین حسن روحانی رییس‌جمهور ایران به تخریب نمازخانه پونک اعتراض کرده و خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: «در شرایطی که افراط‌گرایی، تکفیر، تفرقه و خشونت در دنیا موج می‌زند و جهان اسلام نیازمند آرامش و سعه‌صدر است، برادران و خواهران اهل سنت چنین انتظاری نداشتند. این نوع برخوردها به دشمنان اسلام، عوامل خشونت‌طلب و افراط‌گرا فرصت می‌دهد تا به اختلافات دامن بزنند و مردم شریف و همیشه درصحنه اهل سنت را مأیوس کنند.»

مولوی عبدالحمید، در نامه خود به حسن روحانی نیز عنوان کرده است: «عدم تحمل یک نمازخانه معمولی و تخریب آن، در شهری که اجازهٔ ساخت مسجد به شهروندان اهل‌سنت داده نمی‌شود و مطالبهٔ سی‌وهفت سالهٔ آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ناکام مانده است، تنها جریحه‌دار نمودن احساسات جامعه اهل سنت ایران نیست، بلکه احساسات مسلمانان جهان را نیز جریحه‌دار می‌نماید.»

مشخص نیست این دستور توسط کدام‌یک از مقامات کشور صادر شده، اما چیزی که واضح است، آن است که وقتی جاسوسان رژیم صهیونیستی تا عمق مراجع تصمیم‌گیری کشور نفوذ کرده و در تصمیم‌گیری‌های حساس کشور مسلط هستند، تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران، دقیقا در راستای همان اهداف گروه‌های تکفیری در گسترش نبرد میان شیعیان و اهل سنت است؛ نکته‌ای که حتی ناآشناترین افراد به امور کشورداری و سیاست‌ورزی نیز به آن واقف هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016