شنبه 10 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

انتقاد گسترده ائمه جمعه اهل سنت از تخريب نمازخانه پونک تهران

خبرگزاری هرانا ـ پنج تن از ائمه جمعه اهل سنت بلوچ در خطبه های نماز جمعه اين هفته نسبت به تخريب نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران واکنش نشان داده و از اين اقدام به شدت انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فعالين بلوچ، مولانا عبدالحميد: “مسئولين، افراد خاطی در تخريب نمازخانه پونک را توبيخ کنند و نمازخانه را بازسازی کنند”.

شيخ‌الاسلام مولانا عبدالحميد ضمن انتقاد شديد از تخريب نمازخانه پونک تهران، “توبيخ افراد خاطی در تخريب نمازخانه” و “اجازه بازسازی” اين نمازخانه را خواستار شدند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ با اشاره به تخريب نمازخانه اهل‌سنت تهران، گفت: “داشتن مسجد يکی از نيازهای ضروری اهل‌سنت تهران است. اهل‌سنت تهران مدت‌هاست که نياز به مسجد دارند”.

مديريت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: “موضوع مسجد اهل‌سنت تهران به کثرت پيگيری شد، اما با استناد به گفتۀ برخی‌ها که گفته بودند اگر شما پيگيری هم نکنيد ما اين مسجد را می‌سازيم، به اميد اينکه امروز يا فردا اين مسجد ساخته می‌شود مدت ۱۵ سال اين پيگيری‌ها متوقف شد، اما متاسفانه وعده‌ای که بعضی از بزرگان داده بودند عملی نشد”.

لذا در حال حاضر مردم اهل‌سنت تهران نمازهای‌شان را در نمازخانه‌های کوچکی در حد ۵۰ نفر و ۱۰۰ نفر، و حتی ۲۰ نفر و ۳۰ نفر در سطح شهر تهران اقامه می‌کنند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به مشکلاتی که برای نمازخانه پونک تهران پيش آمد اشاره کردند و گفتند: “نمازخانه پونک که با مشکلاتی مواجه شد يکی از نمازخانه‌های اهل‌سنت تهران است و بيش از يک سال است که در آن نماز خوانده می‌شود. بنده نيز گاهی اوقات که به تهران سفر کرده‌ام، چند باری که فرصت کرده‌ام در اين نمازخانه نماز خوانده‌ام. البته بنده در آنجا نماز جمعه نخوانده‌ام. يک بار در هفته وحدت سال گذشته که بنده در تهران حضور داشتم از بنده خواستند تا برای نماز جمعه به اين نمازخانه بروم، اما به‌خاطر اينکه مسائلی پيش نيايد رفتن به نماز جمعه اين نمازخانه را کنسل کردم”.

مولانا عبدالحميد تاکيد کردند: “نمازخانه‌های اهل‌سنت تهران هيچ ضرر و نقصانی برای نظام جمهوری اسلامی و برای شيعه نداشته و ندارند. بلکه در اين مکان‌ها فقط نماز اقامه می‌شود و يا احکامی در حد آموزش نماز بيان می‌شود. در اين نمازخانه‌ها هيچ اظهارنظری در مورد مسايل سياسی نشده است تا مبادا سوءتفاهمی پيدا نشود و اين مسأله کاملا رعايت شده و می‌شود. اينکه بعضی‌ها حرف‌هايی می‌زنند، اين‌ها حرف‌های بی‌اساسی هستند”.

مولانا عبدالحميد به مشکلاتی که شهرداری تهران در خصوص نمازخانه پونک تهران مطرح کرده بود اشاره کردند و در اين خصوص گفتند: “شهرداری تهران به تغيير کاربری نمازخانه تهران از مسکونی به مذهبی اعتراض کرده بود، درحالی‌که کاربری همه نمازخانه‌ها مسکونی است و هيچ نمازخانه‌ای نيست که کاربری‌اش عبادی يا فرهنگی باشد”.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان در ادامه اظهار داشتند: “اين درحالی‌ست که راه‌های ديگری غير از تخريب وجود داشت. به‌عنوان مثال طبق کمسيون ماده ۱۰۰ در چنين مواردی افراد خاطی را جريمه می‌کنند. در همان منطقه‌ای که نمازخانه پونک قرار دارد، ده‌ها مورد مشابه وجود دارد که فرد مجوز ساخت يک طبقه را داشته ولی ده طبقه ساخته است، ولی جريمه شده‌اند. در چنين مواردی معمولا جريمه می‌کنند و تخريب صورت نمی‌گيرد، مگر در موارد بسيار شاذ و نادر”.

خطيب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: “البته نمازگزاران در تهران هم موضوع نمازخانه پونک را پيگير بودند و خواستار جريمه به‌جای تخريب بودند. اما وقتی برادران اهل‌سنت به شهرداری مراجعه می‌کردند، آنها می‌گفتند که اگر ما به حال خودمان می‌بوديم مسأله شما را حل می‌کرديم، ولی از جايی ديگر بر ما فشار می‌آورند و نمی‌گفتند که اين فشارها از چه جايی وارد می‌شوند. لذا بيش از ۳ ماه است که در اين نمازخانه اجازه برگزاری نماز جمعه داده نمی‌شود و فقط نمازهای يوميه با ۲ يا ۱۰ نفر اقامه می‌شوند. اما متاسفانه صبح روز چهارشنبه اين نمازخانه تخريب شد. تخريب نمازخانه پونک برای اهل‌سنت اتفاق غيرمنتظره‌ای بود”.

ايشان در ادامه افزودند: “ما به مقامات بالا و مسئولين امر متوسل شديم. نمازگزاران اهل‌سنت تهران و بنده نيز به‌عنوان يک طلبۀ خيرخواه به مسئولين امر نامه نوشتيم، نمايندگان مجلس و برخی ديگر از افراد هم پيگيری کردند تا اين نمازخانه تخريب نشود و مشکل اين نمازخانه از راه جريمه و ساير راه‌های ديگر حل شود، اما متاسفانه به اين نامه‌ها و پيگيری‌ها توجهی نشد”.

مولانا عبدالحميد مخاطب اصلی گلايه اهل‌سنت در اين موضوع را “مسئولين و بزرگان نظام” دانستند و گفتند: “ما از مسئولين و بزرگان نظام به‌ويژه از دولت تدبير و اميد گلايه داريم. ما از دولت انتظار داشتيم که پادرميانی کرده و از اختيارات خودش استفاده کند و از تخريب نمازخانه جلوگيری نمايد. راه‌های ديگری وجود داشت که حرمت اين مکان و برادران اهل‌سنت حفظ می‌شد”.

ايشان به سخنان رئيس‌جمهور در سفر اخيرشان به استان کردستان و تخريب نمازخانه پونک چند روز بعد از اين سخنان اشاره کردند و گفتند: “در سخنرانی جناب رئيس‌جمهور محترم در جمع مردم سنندج مطالبی بود که بنده بسيار متأثر شدم. ايشان در سخنان خود فرمودند که هر کسی بين شيعه و سنی فرق قائل باشد خطاکار است، اما متاسفانه دو، سه روز بعد از اين سخنان، حادثه نمازخانه پونک اتفاق افتاد. کسانی که اين کار را کردند حداقل می‌گذاشتند سخنان رياست جمهوری مقداری کهنه شود”.

مولانا عبدالحميد تاکيد کردند: ما از رياست جمهور، وزارت کشور و مسئولين امر گلايه داريم. بعضی از وزرای جناب دکتر روحانی که دست‌اندرکار اين مسايل هستند می‌توانستند جلوی اين کار را بگيرند. درحالی که به آنها هم نامه‌هايی نوشته شده‌ است. ما معتقديم که دولت تدبير و اميد در اين مسأله هزينه نکرده است.

مولانا گرگيج: “نماز امنيتی، سياسی نيست و جزو خطوط قرمز ما به شمار می رود”.

مولانا محمدحسين گرگيج با اشاره به تخريب بخشی از نمازخانه پونک تهران با بيان اين مطلب که “مساجد مختص يک قشر ومذهب نيستند” نسبت به تخريب اين نمازخانه به شدت انتقاد کرد و نماز را خط قرمز اهل سنت بيان نمود.

ايشان همچنين با اشاره به چند حادثه تعرض به مساجد در ساير نقاط دنيا يادآور شد: “چند سال پيش ازاين در يک کشور غيراسلامی هنگامی که مسلمانان قصد داشتند برای مسجد مناره ای بنا کنند مورد ممانعت از سوی شهرداری قرار گرفتند که اين امر موجب اعتراض مسلمانان دنيا و حتی وزير امور خارجه وقت کشور (آقای متکی) قرار گرفت و همچنين پس از تخريب مسجد بابری توسط هندوهای افراطی هندوستان، در کشورمان سه روز عزای عمومی اعلام شد”.

مدير دارالعلوم فاروقيه گاليکش بابيان اين مطلب که “اقامه نماز حق مسلم ماست” خاطرنشان کرد: “از ابتدای انقلاب تا کنون موضوع صدور مجوز برای مسجد جامع اهل سنت در تهران مطرح شده است اما اين مسئله تا به امروز رخ نداده است، برادران شيعه در تهران بيش از دو هزار مسجد دارند ولی شهروندان اهل سنت از اين نعمت محروم می باشند و ناچار هستند در واحدهای مسکونی استيجاری مشغول نماز خواندن شوند اما متأسفانه از اين امرهم به بهانه عدم طرح کاربری جلوگيری می شود”.

مولانا گرگيج نماز را جزو خطوط قرمز اهل سنت دانست و به صراحت گفت: “مطابق با کدام قانون نمازخواندن در واحد مسکونی جرم می باشد و اين قانون را چه کسی وضع کرده است، آيا اين قانون قرآنی،دينی و يا کشوری است، چرا بايد از اقامه نمازممانعت شود، نماز خواندن جرم نيست و بايد در هر مکانی اقامه گردد، نماز امنيتی، سياسی نيست و جزو خطوط قرمز ما به شمار می رود”.

عضو مجمع فقهی ايران با انتقاد از تخريب قسمتی از نمازخانه پونک بار ديگر بيان داشت: “برخی افراد پيشنهاد نماز مشترک را می دهند ، نه بنده و نه مولانا عبدالحميد قصد امام جمعه شدن و پيش نمازی در دانشگاه تهران را نداريم اما در پونک خواهان برگزاری دو رکعت نمازجمعه هستيم، پروژه های متعدد وغيرمجازی که برخلاف قوانين مسکن و شهرسازی در تهران وجود دارند پيگيری نمی شوند اما فقط يک متر راه پله نماز خانه پونک برخلاف قانون است و بايد تخريب شود”.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر اين گونه حوادث را به زيان نظام دانست و تأکيد کرد: “اشخاصی وجود دارند که قصد دارند نظام جمهوری اسلامی را بدنام کنند اين افراد دوست نيستند بلکه دشمن نظام هستند که می خواهند در خارج از مرزها چهره کريهی از جمهوری اسلامی نشان دهند که مسئولين ايران ادای دو رکعت نمازاهل سنت را تحمل نمی کنند”.

استاد تفسير درالعلوم فاروقيه گاليکش برگزاری نماز را حق مسلم و قانونی اهل سنت بيان کرد و گفت: “ما قصد نداريم امام جمعه تهران شويم که برادران شيعه پشت سر ما نماز بخوانند و چنين پيشنهادی را هم نمی پذيريم، شما در دانشگاه تهران با کيفيت عالی نماز جمعه خود را برگزار نماييد و مسلمانان اهل سنت هم بايد بتوانند آزادانه دو رکعت نماز را در نمازخانه ها برگزار کنند و اين حق مسلم ما هست،اتحاد در برگزاری نماز مشترک نيست، شما دو رکعت نماز را در نمازخانه کوچک پونک تحمل نمی کنيد برگزاری دو رکعت نماز با جماعت جرم محسوب نمی شود”.

مولانا گرگيج ضمن ناشايست دانستن اين گونه رفتارهای سليقه ای افزود: “از اين گونه اعمال و رفتارها بپرهيزيد زيرا منطقه بحرانی و متشنج هست،بنده و همه ی علمای اهل سنت مردم را به آرامش فرا می خوانيم،برخی به دروغ خبرهايی مبنی بر تظاهرات در زاهدان و آزادشهر منتشر کرده اند و موجب پريشانی مردم گرديده اند و قصد دارند بر اختلافات بيشتر دامن زنند، ما هرگز مردم را به خشونت و درگيری دعوت نمی کنيم اما فرياد خود را از طريق همين تريبون به دنيا می رسانيم و هشدار می دهيم که از انجام اين گونه رفتارها اجتناب کنيد زيرا وقوع اين گونه حوادث خجالت آور و بسيار ناشايست است”.

خطيب جمعه اهل سنت آزادشهر ملت ايران را يک “ملت متمدن” دانست و خاطرنشان کرد: “نگذاريد افراطيون به علت عدم تحمل يک نمازخانه کوچک خيابان ها را مسدود و آن را تخريب کنند که اين گونه اعمال نام نيکی برجای نمی گذارد تخريب اين گونه اماکن ما را متحد نمی سازد بلکه سبب تفرقه می شود و انجام چنين اموری در مقطع کنونی به نفع کشور نيست، (چگونه است که) احداث ويلاها در جنگل ها که موجب نابودی منابع طبيعی می شود جرم نيست فقط برگزاری دو رکعت نماز اهل سنت غير قانونی می باشد”.

مولانا گرگيج با اشاره به اصل دوازدهم قانون اساسی کشور مبنی بر آزادی اقليت های دينی در جهت برگزاری مراسمات مذهبی خود،تأکيد نمود: “بارها به ما تأکيد می شود که مسئله و انتقادی را مطرح نکنيم ولی ما فقط حق قانونی خود را مطرح می کنيم و حرف ديگری نداريم اگر اين چنين نيست پس اصل دوازدهم قانون اساسی کشور را حذف کنيد”.

عضو مجمع فقهی ايران ادامه داد: افرادی که دست به چنين اعمالی می زنند منفعتی عايدشان نمی گردد بلکه موجب بدنامی مسئولين می شوند، آيا معضلات و چالش های اقتصادی،اجتماعی و سياسی کشور منحصر به نمازخانه پونک بود؟ مشکلات اساسی کشور با تخريب نمازخانه پونک حل نشد بلکه سبب بدنامی نظام گرديد.

ايشان در پايان ضمن دعوت مردم به آرامش، بار ديگر خواستار صدور مجوز برای احداث مساجد جامع در کلان شهرها شد و خطاب به مسئولين توصيه کرد: بنده از مسئولين خواهانم که به صدای اعتراض شهروندان اهل سنت توجه کنند و به آن پاسخ مثبت دهند،ازهمه علماء و انديشمندان اهل سنت که اعتراض خود را نسبت به اين مسئله که جزو خطوط قرمزمان به شمار می رود بيان کردند کمال قدردانی را دارم،همه اديان و مذاهب رسمی کشور بايد بتوانند آزادانه مطابق باورشان شعائر مذهبی خود را برگزار نمايند و درخواست ما از جمهوری اسلامی اينست که مجوز ساخت مساجد جامع برای شهروندان اهل سنت در تهران و کلان شهرها را صادر نمايد.

مولوی بزرگ زاده: “تخريب نمازخانه پونک دل اهل سنت را به درد آورد”.

مولوی عبيدالله بزرگزاده امام جمعه موقت مسجد طوبی ايرانشهر با اشاره به آيه قرآن تخريب نمازخانه تهران را “ظلم بزرگ” خوانده و گفت: “متاسفانه اشخاصی هستن که سليقه ای عمل می کنند و بدون هماهنگی کار می کنند ما از مقام معظم رهبری می خواهيم که دست اين افراد را کوتاه کنند”.

وی افزود: “رسول الله ص وقتی برای جهاد ميرفتند از تخريب عبادتگاههای يهوديان و نصاری نهی ميکردند، چرا که هر چه باشند عبادتگاه هستند و ما همچنين انتظاری از جمهوری اسلامی نداريم که در ان مسجد و نمازخانه ای تخريب شود”.

مولوی بزرگ زاده در پايان با بيان اينکه تخريب نمازخانه پونک دل اهل سنت را به درد آورده از مسئولان دولتی خواستند مشکل اين نمازخانه را حل کرده و به حالت سابق بر گردانند.

مولوی محمد عثمان: “در شان و شايسته شهرداری نبود نمازخانه پونک را تخريب کند”.

مولوی محمد عثمان قلندرزهی خطيب جمعه مسجد جامع الخليل خاش در خطبه های نماز جمعه گفت: “از ابتدای انقلاب خواسته مسلم اهل سنت اين بوده و هست که در مرکز کشور مسجدی داشته باشند ، اين هميشه مورد گفتگو و درخواست بوده است. بنا به ضرورت تا زمان حل اين خواسته در تهران مردم اهل سنت نمازخانه برپا کردند اما همانطور که برادران شيعه مسجد دارند انتظار می رود که اهل سنت هم مسجد داشته باشند”.

امام جمعه مسجد الخليل با انتقاد از تخريب نمازخانه پونک افزود: “اين در شان و شايسته يک نهاد دولتی به عنوان شهرداری نبوده است که بيايد با دستگاه های خود درب و پنجره و پله های نمازخانه که محل عبادت خداوند بوده را بشکند و تخريب نمايد. در نمازخانه چه گناه و خلاف شرعی می شود”.

مولوی محمد عثمان ادامه داد: “مرام جمهوری اسلامی طاعت خدا و امنيت است اين افرادی که چنين کاری (تخريب نمازخانه) انجام می دهند کسانی هستند که بر خلاف خواسته و مرام نظام عمل می کنندلذا اين جای تاسف است و ما از رهبر فرزانه و رياست جمهور محترم که آمده است نا اميدی ها را به اميد تبديل کند خواهانيم که در اسرع وقت به موضوع اين پرونده و مسئله ، اقدام نمايند”.

مولوی نقشبندی: “تخريب نماز خانه بر خلاف قانون و شريعت است”.

مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه شهرستان راسک در خطبه های نماز جمعه با ابراز تاسف نسبت به تخريب نمازخانه پونک تهران گفت: “اين حرکتها برخلاف قانون وشريعت است زيرا مصوبه خود مجلس نسبت به حق تعيين نمازخانه در منزل خويش ويا در منزل ديگران با اجازه صاحب منزل حکايت دارد و دولت در جاده ها و شهرهای مختلف مسجد سازی نموده است”.

امام جمعه اهل سنت راسک افزود: “جمهوری اسلامی در مورد تخريب مسجد بابری هندوستان اولين حکومت اسلامی بود که نسبت به اين اقدام انتقاد کرده و آنها را وادار به بازسازی مسجد در همان محل نمود لذا به اين مساله نيز رسيدگی کند”.

وی همچنين افزود: “در پاسخ به پيامها ومکاتبات مکرر مردم از ديروز (پنجشنبه) امروز صبح دغدغه شما را خدمت آست الله سليمانی نماينده رهبر در سيستان و بلوچستان، اعلام کردم و ايشان وعده پيگری دادند”.

مولوی طيب: “ما در مورد تخريب نمازخانه اجازه گلايه از رهبر و رئيس جمهور را داريم”.

مولوی طيب ملازهی امام جمعه مسجد نور ايرانشهر نيز در خطبه های نماز جمعه با يادآوری مساله تخريب نمازخانه مرکزی اهل سنت در منطقه پونک تهران گفت: “در تهران بزرگ تمام اقليتها آزادی مذهبی دارند از جمله يهوديان و مسحيان و زردتشتی ها و کليمی ها اما برای اهل سنت محدوديتهای زيادی ايجاد کرده اند، در حاليکه ما در جبهه همراه بقيه ملت ايران شهيد داديم و ما عليه شاه قيام کرديم و ما به قانون اساسی رای داديم اما عده ای نميخواهند اين وحدت را ببينند”.

مولوی ملازهی ادامه داد: “ما در شهر کوچکی مثل ايرانشهر در ۲۲ جا نماز جمعه می خوانيم اما در تهران به آن بزرگی برای برگزاری نماز جمعه و عيديدن با ممانعت مواجه می شويم در حاليکه بنيان گذار انقلاب امام خمينی همان اول انقلاب اجازه ساخت يک مسجد برای اهل سنت را به مولوی عبدالعزيز رحمت الله عليه داده بودند و بعد از گذشت ۳۷ سال هنوز خبری نيست”.

امام جمعه مسجد نور اين ممانعت ها و محدوديت ها را کار عده ای از افرايطيون دانست و خواستار جلوگيری از تفرقه افکنی شد.

وی در ادامه با اشاره به رای بالای اهل سنت به روحانی گفت: “ما فرزندان انقلاب و حکومتيم و اجازه گله و شکوايه را از رهبری و ريس جمهور داريم . و از آنها ميخواهيم که داد رسی کنند! بالاخره ما در همه صحنه ها مشارکت صدرصد داشتيم حتی در مسئله انتخابات آقای روحانی پس بايد ايشان به عنوان رئيس جمهور شخصا به اين مسائل رسيدگی کنند”.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016