شنبه 10 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تخريب نمازخانه اهل سنت را محکوم می کنيم، اطلاعیه کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور

در دفاع از حقوق هموطنان اهل تسنن مان؛ تخريب نمازخانه شان را محکوم می کنيم

هم زمان با سفر رئيس جمهور به استان کردستان و سر دادن ندای وحدت بين هموطنان اهل سنت با اهل تشيع؛ شاهد تخريب مشکوک نمازخانه هموطنان اهل سنت مان در تهران توسط عوامل شهرداری و نيروی انتظامی و ماموران امنيتی بوديم.

در حالی که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران و نيز کليه قواعد حقوق بشری در سطح جهان پيروان همه اديان در ادای مراسم و مناسک دينی شان آزاد اند؛ در يکی از مدعی ترين حکومت های دينی جهان، در طی دهه های متمادی شاهد تضييع حقوق پيروان اديان مختلف به خصوص هموطنان اهل سنت مان به ويژه به خاطر رسوخ جزميت های تنگ نظرانه فرقه ای از يک سو و نيز نگاه شديدا امنيتی به اين مقوله از سوی ديگر بوده‌ايم. اين در حالی است که از سوی بسياری از رهبران و بزرگان اين هموطنان هم چون مرحوم علامه مفتی زاده، جناب مولوی عبدالحميد، استاد کاک حسن امينی، مرحوم بهاء الدين ادب، جناب جلال جلالی زاده و بسياری ديگراز انديشمندان دينی و فعالين سياسی و اجتماعی از اهل تسنن شاهد برخوردها و اقدامات دلسوزانه و متعهدانه ملی و مذهبی بسياری بوده ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين اقدام ضدقانونی و تنگ نظرانه در حالی است که آتش جنگ های فرقه ای در منطقه در حال شعله ور شدن است که سودش را تنها دشمنان مشترک مردم منطقه می برند و دودش به چشم همين مردم محروم می رود که از اين نوع تنگ نظری ها و خشونت ها بيزارند و آن را خلاف اصول اوليه دين رحمت و صلح و کرامت اخلاقی خويش می دانند.

اين مايه شگفتی است که در باره هموطنان اهل سنت مان هميشه صداها و رفتارهای متفاوت و متناقضی در ايران شنيده و ديده می شود از يکسو رسانه های تفرقه افکن تعطيل می شوند و اقدامات مثبت و مفيدی هم چون آموزش زبان مادری در برخی مدارس استان کردستان عملی می شود و طرح آموزش زبان کردی در دانشگاه ها در دستور کار قرار می گيرد، و از سويی اقدام نابخردانه تخريب نمازخانه اهل سنت صورت می گيرد.

باعث تاسف و شرمندگی همگانی است که پس از سه دهه هنوز هموطنان اهل سنت مان از داشتن مسجدی در پايتخت کشور مدعی ام اقرايی جهان اسلام! محروم اند.

رئيس جمهور محترم و کليه مسئولان کشور نبايد از ياد ببرند که ميزان مشارکت در انتخابات در برخی استان هايی که هموطنان اهل سنت مان در آن ها زندگی می کنند جزء بالاترين ميزان مشارکت در کل کشور بوده و نيز رای آقای روحانی در برخی از اين مناطق نيز از ميزان بالاترين رای های ايشان بوده و نقشی مهم در پيروزی انتخاباتی شان داشته است.

اينک که توافق هسته ای می رود مراحل نهايی شدن اش را طی کند و خود بستری برای تنش زدايی با جهان گردد؛ انتظار می رود مصالحه خارجی با مصالحه داخلی پيوند بخورد و علاوه بر حل و فصل مشکلات سيات خارجی و اقتصادی، مشکلات مربوط به مسائل سياست داخلی و در يک بخش مهم از آن مسائل مربوط به حقوق هموطنان اهل سنت مان نيز در اولويت قرار گيرد.

کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشوربا تاسی به سنت فعالان ملی- مذهبی در دفاع از حقوق هموطنان اهل سنت مان از آغاز انقلاب تا کنون براساس عقايد دينی و ملی شان؛ تخريب نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران را به شدت محکوم کرده، آن را خلاف همبستگی ملی و منافع و مصالح عمومی کشور می داند و از مسئولان قوای مختلف به خصوص رئيس جمهور و معاونت اقوام در دولت می خواهد به صورت عاجل همراه با پيگيری دلايل پشت صحنه اين اقدام غيرقانونی و ضد انسانی و نابخردانه؛ به هر طريق ممکن به جبران آن بپردازند.

کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور
نهم مرداد ماه ۱۳۹۴


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016