شنبه 10 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آمانو برای توضيح درباره توافق ايران به سنای آمريکا می‌رود

يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه هفته آينده به کميته روابط خارجی سنای آمريکا می‌رود تا درباره نحوه نظارت بر برنامه هسته‌ای ايران در چارچوب توافق وين به سناتورها توضيح دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرارو ـ برخی از اعضای کنگره آمريکا خواستار کسب اطلاعات علنی بيشتری درباره نقش آژانس برای راستی‌آزمايی تعهدات ايران در توافق ايران هستند. کنگره قرار است تا روز ۱۷ سپتامبر به اين توافق رای مثبت يا منفی دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آژانس روز جمعه ۹ مرداد در بيانيه ای اعلام کرد که يوکيو آمانو، مديرکل آن، «قرار است درباره نقش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در خصوص راستی‌آزمايی و نظارت بر اقدامات هسته‌ای (تهران) در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک» که ايران و شش قدرت جهانی با آن توافق کرده‌اند، (به سناتورها) توضيح دهد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» يا برجام عنوان توافقی است که روز ۲۳ تيرماه ميان ايران و اعضای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان در وين امضاء شد.

ساعاتی پيش از انتشار بيانيه آژانس، يک منبع ديپلماتيک از دعوت سنای آمريکا خبر داده و به رويترز گفته بود: «من در جريان هستم که (يوکيو) آمانو نيمه شب (به وقت وين) نامه دعوت از اعضای کميته روابط خارجی سنای آمريکا را دريافت کرد. من همچنين در جريان هستم که وی (مديرکل آژانس) اين دعوت را با نگاهی مثبت مورد بررسی قرار می‌دهد».

آژانس بر اساس توافق وين و همچنين قرارداد جداگانه‌ای که با ايران بسته است، موظف است ارزيابی‌های خود را درباره فعاليت‌های گذشته و آينده هسته‌ای تهران ارائه کند.

رويترز می‌نويسد: آمانو بايد بين اطلاعاتی که درباره فعاليت‌های هسته‌ای ايران منتقل می‌کند و پيامدهای عمده سياسی ناشی از انتشار احتمالی اين اطلاعات، توازن برقرار نمايد.

در صورتی که ايران توافق وين را نقض نمايد، آمانو و بازرسان آژانس مسوول رديابی و اعلام نقض تعهدات جمهوری اسلامی به جهان هستند.

آژانس گفته است که عدم انتشار قراردادهای پادمانی با کشورهای عضو از مسائل عادی است و ايران نيز از اين امر مستثنی نيست. بر اساس قرارداد ميان ايران و آژانس که ساعاتی پيش از اعلام توافق وين امضاء شد، بايد مسائل حساسی چون فعاليت‌های احتمالا نظامی- هسته‌ای تهران در سايت پارچين تا پايان سال ۲۰۱۵ حل‌وفصل شوند.

جمهوريخواهان کنگره آمريکا به اين قرارداد اعتراض کرده و گفته‌اند که آن قادر نيست تا در درازمدت مانع دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای شود.

در نشست‌های پرسش و پاسخ کميته‌های مختلف سنا و مجلس نمايندگان که ظرف دو هفته گذشته برگزار شد، برخی از نمايندگان و سناتورهای آمريکايی فاش کردند که بر اساس بندی از قرارداد ايران و آژانس، نمونه‌برداری از سايت پارچين به عهده ايران است. ضمن اينکه بازرسان آمريکايی حق شرکت در بازرسی‌ها را ندارند.

آنها گفته‌اند که دولت باراک اوباما بايد متن اين قرارداد را در اختيارشان قرار دهد ولی جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، اعلام کرد که ما به اصل قرارداد دسترسی نداريم چون محتوای آن محرمانه است و فقط در جريان خلاصه آن قرار گرفته‌ايم که اعضای کنگره آمريکا در يک نشست غيرعلنی از آن مطلع خواهند شد.

وزير انرژی آمريکا: توافق هسته‌ای با ايران مطمئنا اجرا خواهد شد
در تحولی ديگر ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا، روز جمعه در نشست خبری کاخ سفيد در خصوص ديدار با نمايندگان کنگره توصيحاتی ارائه کرد. وی گفت مطمئن است که توافق هسته‌ای ايران اجرا خواهد شد و کنگره آن را تاييد می‌کند.

ارنست مونيز در اين کنفرانس خبری تاکيد کرد که توافق هسته‌ای با ايران «سازوکار نظارتی و دقيق» برای راستی‌آزمايی برنامه هسته‌ای ايران ارائه می‌کند.

وی گفت: «خيلی صريح بگويم بسيار خوشحالم که اعضاء کنگره به اين ميزان و با اين دقت در حال ارزيابی و بررسی اسناد علنی و محرمانه‌ ارائه شده (در خصوص توافق با ايران) هستند.»

وزير انرژی آمريکا افزود: «فکر می‌کنم توافق مطمئنا اجرا خواهد شد».

ارنست مونيز که طی دو هفته گذشته با حضور در کنگره آمريکا به دفاع از توافق هسته‌ای ايران پرداخته بود، در پاسخ به اين پرسش که آيا «در ديدار با نمايندگان کنگره مخالف با توافق هسته‌ای با ايران، آنها بديلی برای اين توافق ارائه کردند؟» گفت: «صادقانه بگويم تاکنون، من چنين چيزی نديده‌ام. حداقل می‌توانم بگويم جايگزينی به قدرتمندی توافق (هسته‌ای) هنوز ارائه نشده است».

وزير انرژی آمريکا افزود: «اگر ما اين توافق را رد کنيم، خيلی سخت خواهد بود که تصور کنيم چنين اقدامی پيامدهای منفی در پی نخواهد داشت، پيامدهای بسيار منفی (رد توافق) را خيلی سريع خواهيم ديد».

وی همچنين با اشاره به سوابق علمی خود از سال ۱۹۷۸ تاکنون در خصوص فعاليت‌های هسته‌ای، تصريح کرد که توافق هسته‌ای با ايران، بهترين گزينه برای جلوگيری از دستيابی اين کشور به سلاح اتمی است.

در ادامه اين کنفرانس خبری جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، با اشاره به اقدامات دولت آمريکا برای اطلاع‌رسانی درباره توافق هسته‌ای با ايران گفت که هرچه مردم در خصوص اين توافق بدانند بيشتر از آن حمايت خواهند کرد.

در همين حال، سخنگوی کاخ سفيد در خصوص بحث‌های مطرح شده درباره توافق محرمانه ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تصريح کرد: آژانس توضيحاتی در خصوص توافق محرمانه در اختيار مذاکره کنندگان آمريکايی و وندی شرمن، معاون وزير امور خارجه آمريکا، قرار داده است.

جاش ارنست در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقاد جمهوريخواهان از توانايی آژانس برای راستی‌آزمايی فعاليت‌های احتمالی ايران در منطقه «پارچين» و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ايران گفت: از آنجا که احتمالا شمار زيادی از منتقدان در اين زمينه آشنايی علمی با اين مباحث ندارند، انتقاد آنها نسبت به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی «معتبر» نيست.

وی تصريح کرد که آژانس ابزار لازم برای راستی‌آزمايی برنامه هسته‌ای ايران در اختيار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016