شنبه 10 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ناطق نوری: تصميم‌گيری درباره رفع حصر از اختيارات مقامات عالی نظام است، در جريان اجرای توافق نبايد توقع در مردم زياد شود

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در جريان اجرای توافق نبايد توقع در مردم زياد شود و مردم فکر کنند اکنون که همه يخ‌ها آب شده است، بلافاصله مشکلات اقتصادی مثل اشتغال و غيره حل می‌شود. اين اهداف تا به عينيت برسد زمان می‌برد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمين علی اکبر ناطق نوری در ديداری با جمعی از اهالی رسانه در پاسخ به سوالی در خصوص علت حضور کم فروغ جوانان در عرصه مديريت کشور، بی‌توجهی دولتمردان به بدنه جوان جامعه، عدم استفاده از آنها در عرصه های مختلف، بهره گيری از نيروی جوان در انتخابات و رويکرد خود نسبت به قشر جوان سخنانی را مطرح کرد.

وی اظهار داشت: دغدغه من در خصوص استفاده ابزاری از جوانان در ايام انتخابات و فضای تبليغات دوران انتخابات مسئله ای است که نه از امروز، بلکه از ابتدای دوران فعاليت مديريت اجرايی ام در سی و چند سال گذشته وجود داشته و اين حرف حقی است. اولا استفاده از پتانسيل و نيروی جوانی در مسئوليت های اجرايی سيره معصومين عليهم السلام و پيامبر اعظم بوده است. لذا پيامبر اکرم (ص) وقتی می خواهد اولين استاندار يا فرماندار را برای مدينه انتخاب کند مصعب بن عميری را انتخاب می کند که ۲۱ ساله است در حالی که مدينه شخصيت های برجسته ای داشته است. وقتی از پيامبر اکرم (ص) سوال می کنند که با وجود اين افراد با تجربه و با سابقه چرا اين جوان را برای مسئوليت شهری با اين حساسيت گذاشته ايد که قرار است اسلام در آن تازه مستقرشود، پيامير جواب می دهد که «فليس الاکبر هو الافضل بل الافضل هو الاکبر»؛ آن کسی که بزرگتر است، لزوماً برتر نيست؛ بلکه آن کسی که برتر است، در واقع افضل تر است. از سوی ديگر امام محمد باقر (عليه اسلام) می فرمايد: بر شما باد که جوانان استفاده کنيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در ادامه افزود: زمانی که به (وزارت کشور) رفتم معاون سياسی شخصيتی متدين و مومن بود که بعدها وزير ارشاد نيز شد، با اينکه ايشان با من هم حزبی بودند و در شورای مرکزی در کنار ما قرار داشتند بعد از قدردانی از ايشان خواستم که تشريف نياورند و از جوانان دعوت و استفاده کردم، البته اين وزارتخانه معاونان ديگر هم داشت که با آمدنم از آنها تشکر و در نهايت خداحافظی کردم و آقای عباس آخوندی که آن زمان هنوز باجناق من نشده بود و يک جوان دانشجو بود را به عنوان معاون سياسی منصوب کردم و همچنين احمد پورنجاتی، احمد مسجدجامعی و حتی ابراهيم نبوی (طنز نويس که به ان سوی مرزها رفته و الان با ما نيست) را در سمت‌های مختلف قرار دادم. حتی وقتی دوران من تمام شد آقای مهندس موسوی نخست وزير وقت به من گفته بود يکی از کارهای خوبی که شما در وزارت کشور انجام داديد همين جوانگرايی در وزارت کشور بود.

ناطق نوری در ادامه سخنان خود يادآور شد: دولت ها بايد از نيرو و پتانسيل جوانان استفاده کنند و اکنون هم دولت يازدهم بايد اين کار انجام دهد،‌ من هر بار که دولتمردان را می بينم اين نکته را به آنها يادآور می شوم که از نيروهايی جوان در بدنه دولت بهره بگيريد، که متاسفانه اين امر نه تنها در اين دولت بلکه سال هاست مورد غفلت واقع شده است.

رئيس مجلس پنجم شورای اسلامی در ادامه افزود: هميشه به دوستان خودم در تشکل های سياسی يادآور شده ام که هميشه شما ستاد انتخاباتی را در آستانه انتخابات راه می اندازيد، از نيروی جوان و بدنه جوان جامعه بهره می گيرد اما همين که انتخابات تمام شد به جای آنکه به کادر سازی بپردازيد و پس از انتخابات هم از نيروی فعال جامعه بهره بگيريد همه چيز را فراموش می کنيد. اين اشکال و نقص در همه جناح های سياسی متاسفانه وجود دارد.

وی در ادامه يادآور شد: چون اين سنت غلط در کشور پايه ريزی شده و يک عادت ديرينه شده است. حتی اين اعتراضات از طرف بسياری از مسئولان ستادهای استانی آقای دکتر روحانی در جلسات به بنده گفته می شود. به هر حال اميدوارم دولت از پتانسيل های جامعه بيشتر بهره بگيرد و ما هم اين توصيه را به مسئولان گفتيم و باز هم انجام می دهيم.

عضو تشخيص مصلحت نظام در ادامه افزود: ملت ايران ملتی کم توقعی است و انتظاری جز اينکه مسئولين آنها را تحويل بگيرند و به حرف آنها بشنوند ندارد. افراد به ديدار مسئولان می‌روند گاهی حتی کارشان انجام نمی‌شود ولی در نهايت می‌گويند اشکال ندارد حداقل جواب سلام ما را دادند. من معتقدم؛ يکی از مهمترين عوامل مديريت ، جز گوش دادن به صحبت ها و تحويل گرفتن اقشار مختلف جامعه نيست.

ناطق نوری در ادامه به بحث پيرامون توافق هسته ای پرداخت و گفت: من مانند انتخابات رياست جمهوری در گذشته به حسب ظاهر به عنوان يک جريان مطرح نبودم؛ اما به عنوان شخص خودم آنچه را که می بايست انجام می دادم در حالت چراغ خاموش انجام دادم. البته صراحتا هم می گفتم که کانديدای من کيست. در ادامه هم هر جا هم لازم بود از دولت حمايت کردم. راجع به مسائل هسته ای هم من از اول قسمت پر ليوان را ديدم و نسبت به نتيجه و دستاورد مذاکرات کاملا خوشبين بودم.

وی در ادامه در خصوص دليل اميدواری خود نسبت به نتيجه مذاکرات هسته ای افزود: من به اين دليل نسبت به نتيجه دو سال مذاکره خوشبين بودم چون خود آمريکايی ها در واقع به دنبال مذاکره بودند. همانطور که مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان يادآور شد آمريکايی ها در اواخر دولت قبل از طريق پادشاه عمان پيام فرستاده بودند که آماده و خواستار مذاکره هستند. البته اين را هم بدانيد که اوباما باهوش است دموکرات‌ها اهل جنگ نيستند، درحالت خيلی تندشان باز با پنبه سر می‌برند. در هر حال اولين نشست در مسقط بود و به نحوی مذاکرات از آن زمان شروع شد. اما دليل مهم اين است که آمريکايی ها و شخص اوباما به اين توافق نياز داشتند و به دنبال حل مسئله بودند بنابراين من نسبت به آينده مذاکرات از همان ابتدا خوشبين بودم.

ناطق نوری در ادامه در خصوص تغيير رفتار آمريکا نسبت به ايران گفت: آمريکا و شخص رئيس جمهور اين کشور متوجه شده بود که فشار های گذشته از قيبل تهديد نظامی ، تحريم ها و .... برای به زانو در آوردن ايران قدرتمند کارساز نبوده است. زيرا ايران استقلال سياسی دارد و آمريکا در هر کجا که در منطقه وارد می‌شود، ايران يا قبل از آنها آنجا بوده است و يا بعد به آنجا می‌رود، در قضايای پس از سرنگونی صدام حسين در عراق،‌ ماجرای افغانستان، سوريه و لبنان جای پای ايران کاملا مشخص است. آمريکا به اين نتيجه رسيد که چرا دل به ۴ شيخ نشين به بندد ولی ايران بزرگ را ناديده بگيرد. وی افزود با مديريت هوشمندانه مقام معظم رهبری ايران توانست استقلال خود را حفظ و با عزت در مسير مذاکرات گام بردارد.

رئيس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در ادامه به تببين شرايط مذاکرات در ايران و آمريکا پرداخت گفت: اين مذاکرات از همان ابتدا سه ضلع داشت، يک ضلع روسا، يک ضلع مذاکره کنندگان و يک ضلع مخالفين يا منتقدين. به نظر من هر سه اين موارد در ايران به خوبی مديريت شد. سران بايستی حرف ها را از موضع بالا می زدند اگر اوباما به عنوان رئيس جمهور آمريکا صحبت های را مطرح می کرد، پاسخ اظهارات خود را از مسئولين کشور و رهبری در طول مذاکرات به خوبی دريافت می کرد.

وی در ادامه افزود: ضلع دوم که مذاکره کنندگان بودند با دريافت چراغ سبز و مشخص شدن خط قرمز ها از سوی رهبری انصافا به خوبی حرکت کردند. از طرفی من معتقدم ظلع سوم اين مثلث که همانا منتقدان هستند بايد باشند منتهی هتاکی، توهين و افترا نبايد در انتقادها نسبت به عملکرد تيم هسته ای وجود داشته باشد اما هنر تيم مذاکره کننده اين بود که اين تهديد را تبديل به فرصت کرد.

موسس بين المجالس کشورهای اسلامی در ادامه در خصوص بالا نبردن توقع مردم در جريان مذاکرات را يادآور شد و گفت: البته در جريان اجرای توافق نبايد توقع در مردم زياد شود و مردم فکر کنند اکنون که همه يخ‌ها آب شده است بلافاصله مشکلات اقتصادی مثل اشتغال و غيره حل می‌شود اين اهداف تا به عينيت برسد زمان می‌برد. چرا که که همانطور که آگاهان می دانند مسائل و مشکلات کشور بسيار بيشتر از اين ها است.

رئيس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری همچنين در پاسخ به سوالی در خصوص حضور در انتخابات و نتيجه آن به مديران رسانه و دانشجويان گفت: من از ابتدا در درون جريان های سياسی کشور حضور داشتم و کاربلد اين کار هستم. بنابراين معتقدم در شرايط فعلی نه اصلاح طلبان و نه اصول گرايان معتدل برنامه مشخصی برای انتخابات نداشته و ندارند. زمانی که بنده مسئوليت داشتم يک سال و نيم مانده به انتخابات اجاق انتخابات را روشن می‌کرديم و شش ماه مانده به انتخابات کانديداها را نيز اعلام می‌کرديم. من اعتقاد دارم هنوز چنين چيزی در جريان‌های سياسی شکل نگرفته است، همه گروه‌ها برای مشورت سراغ من می‌آيند و من به آنها گفته‌ام سلانه سلانه می‌رويد، اين طور نمی‌شود. بنابراين اين انتقاد به جريان های معتدل سياسی کشور وارد است که هيچ برنامه مشخصی برای انتخابات ندارند. اين در حالی است که من شنيده ام و از نشانه هايش هم مشخص است که برخی جريان های تندرو و افراطی که من آنها را قبول ندارم در برخی گروه های سياسی با برنامه ريزی منسجم تری می خواهند در انتخابات مجلس آتی شرکت کنند.

وی همچنين در ادامه در انتقاد به عملکرد انتخاباتی اصلاح طلبان و اصول گرايان معتدل در آستانه انتخابات مجلس گفت: من به گروه های سياسی اصلاح طلب و اصول گرا گفته ام اين طور که شما در خصوص انتخابات پيش می رويد به نتيجه مطلوب نخواهيد رسيد. چون غافل هستيد.

وی در خصوص راهبرد انتخاباتی جريان های سياسی گفت: من معتقدم بايد روی اين حرف مقام معظم رهبری که دو سال پيش فرمودند رای مردم حق الناس است بيشتر توجه شود و اين حق الناس بايد حفظ شود. شما می‌توانيد از اين کدها بسيار خوب استفاده کنيد و بستر سازی برای شرکت بيشتر مردم تلاش کنيد. همچنين دستگاه‌های تصميم‌گيرنده و شورای نگهبان بايد به گونه‌ای عمل کنند که همه نيروها در انتخابات حضور پيدا کنند. به هر حال بايد همه گروه های سياسی توجه داشته باشند که کسی نبايد در عرصه انتخابات قهر کند.

وی همچنين در ادامه در خصوص حضور خود در عرصه سياسی کشور گفت: من هيچ گاه از عرصه سياسی کشور قهر نکرده ام و اصلا اهل قهر نيستم شما روش من را در برخورد با جريان های سياسی در همان دوم خرداد ۷۶ ديده ايد؛ آن پيام تبريکی که گفتم آبی بود که بر آتش ريخته شد. روز بعد از انتخابات هم اعلام کردم که تا ديروز رقابت بود و از امروز رفاقت است. آقای خاتمی هم همواره از مجلس پنجم به خوبی ياد می‌کند. اما همچنان بنده در عرصه سياسی هستم ولی متاسفانه مطلبی که توسط رسانه به درستی منعکس نشده بود اين بحث است.

«من هيچ گاه نگفتم از عرصه سياسی کشور خارج شده ام. لکن من از عرصه سياست های اجرايی کشور با تحليل خودم از همان مجلس پنجم کنار رفتم. من از سال ۷۸ اعلام کردم که ديگر در انتخابات شرکت نمی کنم. با اين تحليل که من ۲۰ سال است که در انتخابات و کار اجرايی حضور داشته ام اکنون بايد فرصت برای حضور جوانان مهيا شود متاسفانه اين بحث بايد در کشور ما جا بيفتاد که افسوس اينگونه نشده است. در دنيا رجال سياسی برای کار سياسی عمری را تعريف می‌کنند، بعد از اينکه عمر کار سياسی به پايان رسيد آنها به اتاق‌های فکر می‌روند. در آمريکا هنوز از کارتر استفاده می‌شود و او در اتاق فکر حضور دارد ولی ما می‌خواهيم مدام بياييم تا موتور بسوزانيم اين غلط است، بايد با فرصتی را فراهم می‌کنيم زمينه حضور جوانان به وجود آيد. »

ناطق نوری ادامه داد: وقتی که ۳۸ ساله بودم وزير کشور شدم، قبل از آن هم در مجلس بودم، جوانان برای اينکه بتوانند مطرح شوند بايد از مجلس شروع کنند، من هر چه خلاقيت و نوآوری بود به کار بردم، بايد جوان‌ها بيايند و با تجربه امثال من امور را به پيش ببرند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص مسائل منطقه خصوصا روابط ايران با عربستان افزود: من از سال‌ها پيش در خصوص رفتارهای خصمانه مسئولين سعودی هشدار داده بودم. زيرا اينها بسيار کينه‌ای هستند. همين اميرعبدالله که از دنيا رفت به آمريکا می‌گفت که اين و آن را نکوبيد سر مار ايران است، ايران را بکوبيد. اين کشور از سال ها پيش به ورطه تندروی و کينه ورزی عليه جمهوری اسلامی ايران و بقيه کشورهای منطقه وارد شده است. البته در نهايت اين افراطی گری خود عربستان را خواهد بلعيد. اما اين مسئله بدان معنا نيست که ما روابط خود با عربستان را بايد برای هميشه قطع کنيم بلکه با حفظ اين شعار مقام معظم رهبری يعنی حکمت، عزت و مصلحت می توانيم با ديگر کشورها ارتباط داشته باشيم. پيش بينی من اين است که هم عربستان و هم ترکيه به زودی به سراغ ما خواهند آمد و از ما برای حل مشکلات شان کمک خواهند گرفت. از چند سال پيش به دوستان گفتم عربستان آتش زير خاکستر است و در چند سال آينده بحرانی ترين کشور در منطقه خاورميانه خواهد شد.

وی درخصوص آينده عربستان گفت: بدنه جوان و تحصيلکرده عربستان سعودی که تحصيلات خود را خارج از اين کشور سپری کرده است ديگر حاضر نيست نظام سلطنتی و کهنه اين کشور را تحمل کند. از سوی ديگر رشد افراطی گری مذهبی در جامعه عربستان؛ يک خطر جدی برای آينده اين کشور است. در اين ميان پوست خربزه‌ای نيز زير پای عربستان نيز به نام يمن گذاشته‌اند. اين را بدانيد هيچ کشوری با بمباران ملتی پيروز نمی‌شود.

ناطق نوری ادامه داد: يمن کشوری است که با وجود اقدامات عربستان چيزی را از دست نمی‌دهند اساسا ملت يمن جنگجو هستند، پيش از اين حوثی‌ها در يمن اينقدر طرفدار نداشتند ولی با وجود اقدامات عربستان طرفدارانشان زياد شده است، آنها هوشمندانه عمل می‌کنند و به داخل می‌پردازند، به نظر من در اين جنگ خيلی‌ها کشته می‌شوند اما برنده نهايی يمن است، باز هم تاکيد می‌کنم که عربستان برای حل مشکلاتش دير يا زود سراغ ما خواهد آمد.

ناطق نوری در پاسخ به سوالی در خصوص مسئله حصر و تصميم گيری در خصوص رفع حصر به مديران رسانه و دانشجويان گفت: تصميم گيری در خصوص مسئله حصر و رفع آن تنها در حوزه اختيارات مقامات عالی نظام است و بر حسب منافع ملی و خط قرمزها تعيين می گردد. بنابراين نه آقای روحانی و نه هيچ کس ديگری توانايی ورود و تصميم گيری در خصوص اين موضوع را ندارند. رهبری بارها در خصوص مسائل داخلی خط قرمزهای خود را مشخص کرده است. بنابراين اين مسائله با گفتن و توصيه حل نخواهد شد. بلکه اگر مقامات عالی مصلحت بدانند و تشخيص بدهند مسئله حل خواهد شد.

ناطق نوری همچنين درباره موضع‌گيری مقام معظم رهبری نسبت به گروه‌های سياسی، گفت: مقام معظم رهبری هيچ حساسيتی روی گروه‌های سياسی ندارند. در دولت آقای روحانی وزير از حزب مشارکت و يا مسئولی از حزب کارگزاران فعاليت می‌کنند که مورد تاييد ايشان است، ايشان روی جناح‌ها بحثی ندارند اما در مساله فتنه که تعريف خودشان را دارند خط قرمز‌هايی را مطرح می‌کنند. خط قرمز هم يعنی چراغ قرمز پس نبايد از آن عبور کرد.

اين فعال سياسی در خصوص حضور زنان در انتخابات گفت: معتقدم زنان بايد در تمام عرصه حضور داشته باشند منتهی بايد خودشان هم تلاش کنند من در مجلس پنجم در خصوص تصويب قانون حضور قاضی زن در دادسراها تلاش کردم اما نکته مهمی که وجود دارد اين است: که چند در صد از زنانی که امروز در مجلس حضور پيدا کرده اند در جهت احقاق زنان تلاش کرده‌اند؟ خانم‌ها خودشان قدر خودشان را نمی‌دانند، زنان هيچ تشکل رسمی ندارند. يک تشکل جامعه زينب در جريان اصولگرايی و يک مجمع زنان در جريان اصلاح طلبی وجود دارد که اينها فعال نيستند. متاسفانه زنان تشکل جدی راه نينداخته‌اند. خوب است بدانيد خانم‌هايی که بعد از انقلاب به مجلس آمدند خيلی بيشتر بودند ولی در همين مجلس کنونی طرح و يا نظرات ضد بانوان از سوی زنان نماينده مطرح می‌شود، اين را بدانيد که ما در قانون اساسی هيچ محدوديتی برای خانم ها نداريم از اين رو اگر زنان خود فعال شوند می‌توانند انتظارات را برآورده کنند.

در پايان اين نشست، ناطق نوری از حضور مديران سايت‌های خبری و دانشجويان ارشد و دکترای علوم سياسی تشکر و قدردانی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016