یکشنبه 11 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

انتقادهای تند زاکانی از توافق هسته‌ای: ۸۰ درصد سانتريفيوژها نابود می‌شوند، توافق محدوديت‌های وحشتناکی در تحقيق و توسعه دارد

دبيرکل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامی با اشاره به محدوديت اعمال‌شده درباره تعداد سانتريفيوژهای ايران در برجام گفت: ۵۰ درصد سانتريفيوژها در زمان برچيده شدن و ۳۰ درصد در زمان جابجايی نابود می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، عليرضا زاکانی نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جمع تعدادی از اساتيد دانشگاه در مرکز فناوری پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به مولفه‌های قدرت در جمهوری اسلامی،‌ جايگاه مردم در اين مولفه‌ها را مورد تاکيد قرار داد و گفت: انقلاب اسلامی قابليت‌های مردم را به نمايش گذاشت و همين مردم و ديگر مردم ملتزم به جمهوری اسلامی در منطقه عمق استراتژيک ما هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: اين قابليتی که در منطقه مشاهده می‌کنيم از فکر و انديشه‌ای است که به کشوری مثل لبنان رفته و در آنجا جوانه زده و يک ملت بزدل را که می‌گفتند تنها به ما غذا بدهيد تا نميريم و هر کاری می‌خواهيد با ما بکنيد به يک ملت سرآمد تبديل می‌کند.

زاکانی با اشاره به محل‌های نزاع جمهوری اسلامی ايران و غرب گفت: ما ده‌ها محل نزاع با غرب داريم که يکی از آنها موضوع هسته‌ای است و به عنوان مثال در حوزه جريان بيداری اسلامی که محل نزاع ما با غرب است هر کسی که عمق استراتژيک بيشتر و حرف بهتر داشته باشد می‌تواند حرف آخر را بزند.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای همين است که می‌بينيد همه دنيای غرب و حاکمان منطقه جمع شده‌اند و با ايران در موضوع سوريه مچ انداختند ولی حريف ما نشدند.

وی ادامه داد: آمريکا به عنوان يک ابرقدرت اعلام کرد که در فلان روز سوريه را خواهد زد اما اين کار را انجام نداد و پس از آن سيدحسن نصرالله، ۴ عامل از جمله بيانات رهبر انقلاب و صحبت‌های فرمانده سپاه و اقدامات سرلشگر سليمانی را دليل اين عدم حمله عنوان کرد.

زاکانی چالش هسته‌ای ايران و غرب را مدنظر قرار داد و اظهار داشت: در موضوع هسته‌ای به عنوان يکی از ابعادی که ملت ما توانسته شکوفايی را بر پايه دانش بومی خود ايجاد کند با اين حرف طرف مقابل مواجه می‌شويم که شما نبايد اين تکنولوژی را داشته باشيد؛ در حالی که ما می‌گوييم بر طبق NPT شما بايد به ما اين تکنولوژی را می‌داديد.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اصل دعوا اين است که آنها می‌گويند کشوری که ۳۵ سال نبايد می‌بوده و در مقايسه با کشور ديگری مانند مصر که همزمان با آن کار را شروع کرده، هم‌اکنون در جايگاه بالايی قرار دارد و ما از نظر غرب در اين مسيری که هستيم نبايد می‌بوديم و حالا با اين مسئله مواجهند که ما يک حق را مبتنی بر دانش خود کسب کرديم.

وی تصريح کرد: يکی از ابعادی که غرب در نقشه راه خود دنبال می‌کند اين است که ايران را از يک حوزه فعال به موضع انفعال بکشاند و می‌خواهند در مقوله علم در کشور انسداد ايجاد کرده و مانع از رشد علمی کشور شوند چون می‌دانند اگر رشد علمی ايران ادامه پيدا کند اين کشور به يک قدرت منطقه‌ای و در آينده‌ای دورتر جهان تبديل می‌شود.

زاکانی با اشاره به متن برجام و بيان اينکه اين متن دارای ابعاد مختلف اقتصادی و سياسی است گفت: در بعد اقتصادی آن چيزی که ما دنبال کرديم و به آن رسيديم اين است که تحريم‌ها برداشته نخواهد شد و به عنوان مثال سوئيفت که در سال ۹۱ اروپا آن را بست و به ما ضربه زد ۸ سال ديگر برداشته می‌شود و در بخش ديگر بحث عادی شدن معاملات دلاری ايران ۸ سال ديگر صورت می‌گيرد و در تحريم‌ها ما را همانطور نگه داشتند.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی موضوع فناوری دفاعی ايران پس از برجام را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در حوزه دفاعی و در برجام برای ما آسيب‌پذيری ايجاد کردند و در حوزه علم و فناوری نيز محدوديت‌های وحشتناکی ايجاد کرده و تلاش کردند کلاه بزرگی را بر سر ما بگذارند.

وی ادامه داد: راکتور آب سنگين برای کشورهايی است که توانايی غنی‌سازی ندارند و با استفاده از راکتور قدرت که نيازی به اورانيوم غنی‌شده ندارد و می‌تواند اورانيوم خام در آن استفاده کرد از آن بهره‌برداری می‌کنند.

زاکانی با بيان اينکه در حوزه تحقيق و توسعه محدوديت‌های وحشتناکی را در برجام شاهد هستيم گفت: ما تا ۱۰ سال حق ساختن سانتريفيوژ را نداريم.

نماينده مردم تهران تعهد ايران در جمع کردن آبشارهای سانتريفيوژ را مدنظر قرار داد و تصريح کرد: آقای صالحی می‌گفت که ما در زمان خاموش کردن سانتريفيوژها با ۵۰ درصد خرابی مواجه می‌شويم و حدودا ۵۰ درصد در زمان خاموش کردن از بين می‌رود و اگر خيلی خوب در زمان جابه جايی عمل کنيم ۳۰ درصد نيز در زمان جا به جايی از بين خواهد رفت؛ يعنی در مجموع ۸۰ درصد سانتريفيوژهای جمع شده از بين می‌رود.

وی ادامه داد: ما تا ۸ سال حق نداريم درجات بالاتر سانتريفيوژ را داشته باشيم و بعد از ۸ سال به ما اجازه می‌دهند ۳۰ زنجيره بسازيم و بعد از آن سالی ۲۰۰ عدد می‌توانيم بسازيم و در مجموع آنچه در حوزه علم و فناوری به ما دادند به اندازه يک راکتور ۳۰ مگاواتی اراک است.

زاکانی محدوديت‌های اعمال شده در زمينه خريد مواد با قابليت مصرف دوگانه را يادآور شد و ادامه داد: در اين حوزه برای ما محدوديت گذاشتند که بايد اين گونه مواد از کانالی خاص خريداری شود و فروشنده و مواد مورد معامله و همه چيز بايد برای آنها معلوم باشد؛ درواقع گلوگاهی گذاشتند که هيچ کس جرات نکند در حوزه «هايتک» به ما کمک کند.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه در حوزه تحقيق و توسعه برای ما مانع تراشی کرده و پاشنه آشيل درست کردند گفت: آقای صالحی در مجلس به ما می‌گفت برويد دعا کنيد که اين توافق به هم بخورد.

وی با انتقاد از عدم بيان حرف راست در زمينه توافق به مردم از سوی برخی افراد اظهار داشت: ما در حوزه برجام آسيب‌های جدی خواهيم خورد که اگر به آن توجه نکنيم با رکود علمی مواجه می‌شويم.

زاکانی يکی از آفت‌های کشور را مواجهه نگاه سياسی با منافع ملی خواند و افزود: مثلا کسی حس کرده ممکن است از سوی طرف مقابل يک پيروزی به دست بيايد و وقتی اين را می‌بيند چوب لای چرخ آن فرد می‌گذارد؛ همين نگاه را متاسفانه برخی امروز دارند.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکيد براينکه منافع کشور ما بالاتر از چپ و راست است افزود: معتقدم در حوزه علم و دانش آنچه مصلحت کشور ما در اين حوزه است در توافق مورد مصلحت‌سنجی‌های لازم صورت نگرفته است.

وی تصريح کرد: من هيچ کس را متهم به خيانت نکرده و از اين حرف‌های سخيف نمی‌زنم ولی معتقدم زور تيم مذاکره‌کننده به آنها نرسيده است و ما بايد کمک کنيم که بروند زورشان را بيشتر کرده و سطح توافق را بالاتر ببرند.

زاکانی با اشاره به برخی مسائل از سوی مسئولان سازمان انرژی اتمی درباره توافق هسته‌ای گفت: متاسفانه برخی صحبت‌های آقای صالحی علمی نيست و ايشان حرف نادرست می‌زند.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال فرق فردو با نطنز اين است که فردو ۴۰ متر زير زمين بوده و روی آن هم ۹۰ متر کوه آتشفشانی قرار دارد و ‌آمريکا هيچ سلاحی ندارد که بخواهد آن را مورد هدف قرار دهد اما همين آقای صالحی در سال ۸۹ فردو را جمع کرد و به يک مرکز تحقيقاتی تبديل نمود.

وی ادامه داد: کجای جهان به يک مرکز در ۱۳۰ متری زير زمين می‌روند و آنجا کار تحقيقاتی می‌کنند؛ وقتی به آقای صالحی می‌گوييم در اين باره جوابی نداشته و می‌گويد می‌خواهيم در آنجا يک مرکز تحقيقاتی پيشرفته درست کنيم.

زاکانی با انتقاد از برخی اقدامات جناحی صورت گرفته در زمينه فناوری‌ هسته‌ای گفت: کسی که ۳.۵ درصد را برای ما ايجاد کرد الان در آب و فاضلاب کار می‌کند و او را از صنعت هسته‌ای بيرون کردند؛ درواقع کسانی که در سال ۸۴ در زمينه هسته‌ای مدال گرفتند هيچ دخلی به پيشرفت‌های هسته‌ای ما نداشتند.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه کم کم برخی حقايق باز خواهد شد ادامه داد: مهرماه سال ۹۲ آقای صالحی در فردو گفت بايد اين مرکز جمع شده و به يک محيط علمی تبديل شود.

وی ادامه داد: آقای صالحی حساب می‌کند که غنی‌سازی برای ما سه برابر قيمت در می‌آيد ولی ما می‌گوييم که اگر غنی‌سازی را نداشته باشيم به ما اورانيوم غنی‌شده نخواهند فروخت اما ايشان قبول نمی‌کند؛ حرف ما اين است که ما در يک جنگ تمام عيار هستيم و آنها چنين چيز با ارزشی را به ما نمی‌دهند. و ساختن چنين چرخه‌ای هم قيمت را کاهش می‌دهد هم می‌توانيم از آنها بخريم.

زاکانی در بخش ديگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی در زمينه مبارزه با فساد تصريح کرد: يکی از دلايل مشکلات کشور نگاه سياسی به موضوع اقتصاد است و اين اشتباه را آقای احمدی‌نژاد انجام داد و آقای روحانی نيز همان راه را دنبال می‌کند.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توزيع پول در جامعه را يکی از اقدامات اشتباه دولت احمدی‌نژاد خواند و اظهار داشت: ما در مجلس گفتيم که ۲۹ هزار ميليارد تومان از محل صرفه‌جويی يارانه‌ها به دست می‌آيد و شما نصف آن را بين مردم براساس اولويت تقسيم کنيد ولی آقای احمدی‌نژاد ۲۹ هزار ميليارد تومان را برد و ۱۲ هزار ميليارد تومان نيز از بانک قرض گرفت و يارانه داد و يک ريال از اين يارانه به توليد و صنعت نرسيد.

وی ادامه داد: اين دولت نيز عين همان دولت قبل کارها را انجام می‌دهد و آنها در برخی موارد که به آنها تذکر می‌دهيم علنا به ما می‌گويند انجام اين کار برای ما هزينه سياسی دارد.

زاکانی افزود: آقای روحانی می‌‌گويد ما به حساب مردم سرک نمی‌کشيم ولی معاون يک وزير در کميسيون می‌گويد که اين حرف يک شعار است و ما اگر سرک نکشيم نمی‌توانيم زندگی کنيم.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اين دولت دردسر جديدی را نيز با عنوان اصلاح نظام سلامت ايجاد کرده؛‌ اين مسئله برای من به عنوان يک پزشک خوشحال‌کننده است اما برای جامعه يک مسکن مقطعی است.

وی ادامه داد: وقتی با مسئولين سازمان برنامه و بودجه صحبت می‌کنيم آنها وحشت کردند و می‌گويند همان بلايی که يارانه‌ها بر سر کشور آورد دوباره دارد ايجاد می‌شود و ديگر منابعی برای اين کار ندارند و يکی از وزيران همين دولت به من گفت که اين يک فاجعه بزرگ است.

زاکانی با تاکيد براينکه مشکل کشور با اين نگاه‌های سياست‌زده حل نمی‌شود اظهار داشت: احمدی‌نژاد با شعار عدالت و مبارزه با فساد آمد ولی وقتی در جايگاه قدرت قرار گرفت برای خود حريم قائل شد و خط قرمز تعيين کرد.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه مبارزه با فساد چپ و راست نمی‌شناسد تصريح کرد: معمولا کسی سراغ وزير اطلاعات نمی‌رود ولی وقتی آقای يونسی وزير اطلاعات بود و معاون وی خطا کرد من به سراغش رفتم و همان موقع وی را برای اولين بار به صحن آورديم.

وی ادامه داد: يکی از مديران آقای يونسی پيش من آمد تا من را تطميع کند ولی نتوانست کاری از پيش ببرد و صبح روز بعد رسما آمدند و من را تهديد کردند و گفتند از خودت چيزی نداری اما از دوستانت مسائلی در اختيارمان است که من آنها را از دفتر بيرون کردم و گفتم که دوستانم در بهشت زهرا خوابيده‌اند و با عنايت همان‌ها پدرتان را در می‌آورم.

زاکانی ادامه داد: البته از جناح ديگر نيز شاهد مثال‌هايی وجود دارد؛ وقتی می‌خواستيم گزارش عملکرد مرتضوی را در مجلس هفتم بخوانيم همين شيخ قدرت عليخانی که از جناح چپ هم هست آبستراکسيون کرد تا گزارش خوانده نشود.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کرسنت ادامه داد: مسئله کرسنت در زمان وزارت همين وزير نفت فعلی رخ داده است که يک فاجعه ملی است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون شرکت ترکيه‌ای ۲.۸ ميليارد دلار از ما درخواست غرامت کرده و دوباره برای گرفتن غرامت نامه زده است و ما در اين قضيه محکوم شديم؛ از وزير فرهنگ در مجلس سوال کرديم که چرا اجازه نمی‌دهيد در مورد کرسنت حرف بزنيم و ايشان پاسخ داد چون ما ۱۴ ميليارد دلار ضرر کرده‌ايم؛ البته يک رقم حدودی از سوی وزير فرهنگ ذکر شد و ضرر ما از بين ۱۴ ميليارد دلار تا ۳۰ ميليارد دلار پيش‌بينی می‌شود.

زاکانی ادامه داد: يکی از علل مخالفت من با وزير نفت اين بود که ما می‌گفتيم اگر منصوب شوی ما در اين قضيه محکوم می‌شويم زيرا معاون شما اين قرارداد را امضا کرده است.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نطق ۱۰ دقيقه‌ای خود در مخالفت با وزارت زنگنه تصريح کرد: وزير تنها حرفی که زد اين بود که من حاکميت سرزمينی را لغو نکردم. من به جايگاه هيات رئيسه رفتم و گفتم سند اين موضوع را دارم و آقای زنگنه دروغ می‌گويد ولی آقای لاريجانی برخلاف قانون اجازه صحبت کردن نداد و گفت اگر تو حرف بزنی مجلس به هم می‌ريزد.

وی با اشاره به روند تصويب متن برجام در داخل کشور گفت: دولت اصرار داشت برجام تصويب شود ولی رهبر انقلاب فرمودند هم مجلس بايد اين توافق را بررسی کند و هم اهل علم بايد آن را مورد موشکافی قرار دهند؛ رهبری نيز هنوز هيچ موضع مشخصی درباره توافق نگرفتند و البته موضوع حمايت از تيم مذاکره‌کننده همواره بوده، هست و خواهد بود.

زاکانی ادامه داد: شورای عالی امنيت ملی و مجلس در حال بررسی برجام هستند زيرا هنوز برخی ابعاد آن مشخص نيست و بايد حقوق‌دانان بين‌المللی بنشينند و تعهدات ما و طرف مقابل را با دقت بررسی کنند تا مشخص شود کدام بخش نافی استقلال و امنيت ملی ما هست و کدام بخش نيست.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش ديگری از اظهارات خود با اشاره به اهميت دانش و فناوری در کشور گفت: شعار دادن در زمينه علم و فناوری بسيار زيبا است ولی عمل کردن به آن طاقت‌فرسا خواهد بود.

وی با اشاره به جايگاه انقلاب اسلامی در ابتدای پيروزی و وضعيت جهانی در آن زمان گفت: ما در ابتدای پيروزی انقلاب بين دو گروه کشور قرار داشتيم يکی کشورهای سلطه‌گر و ديگری کشورهای سلطه‌پذير و ايران گروهی جديد را به نام کشورهای سلطه‌ستيز ايجاد کرد.

زاکانی ادامه داد: هم‌اکنون می‌بينيم که کشورهای سلطه‌پذير تمايلشان به سلطه‌ستيزی بيشتر شده و قدرت کشورهای سلطه‌گر نيز کاهش يافته است.

وی استراتژی آمريکا در طول ۲۵ سال گذشته درباره جهان را يادآور شد و ادامه داد: بوش پدر سپتامبر ۱۹۹۱ اعلام کرد که ما نظم نوين جهانی می‌خواهيم که يعنی دهکده‌ای به کدخدايی آمريکا ايجاد خواهد شد؛ سه ماه بعد شوروی فروپاشيد و همه فکر می‌کردند که دنيا يک طرفه شده است.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر بوش پسر اعلام کرد که من به دنبال خاورميانه بزرگ هستم؛ در همان ايام از رهبر انقلاب در دانشگاه شهيد بهشتی سوال شد که آمريکا بعداز افغانستان و عراق به سراغ کدام کشور خواهد رفت و ايشان پاسخ دادند که آمريکا به سراغ عربستان يا مصر می‌رود و بعدها اسناد تلاش آمريکا برای تقسيم عربستان به سه کشور به دست آمد.

زاکانی ادامه داد: سال ۸۵ وقتی رژيم صهيونيستی به جنوب لبنان حمله کرد خانم رايس وزير امور خارجه آمريکا گفت که ما به دنبال خاورميانه جديد هستيم و ۴ کشور لبنان، سوريه، عراق و ايران را می‌خواهيم تغيير دهيم.

وی با اشاره به شکست‌های آمريکا در جنگ‌های مختلف عليه لبنان و مردم غزه تصريح کرد: ابرقدرتی که می‌خواست دنيا را تغيير دهد عملا در يک باريکه ۲۰ کيلومتری به نام غزه گرفتار شد.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پايه‌گذاری اسلام ناب محمدی از سوی امام خمينی را يک جريان جديد اسلامی در جهان خواند و افزود: هم‌اکنون می‌بينيد ترکيه که نماينده اسلام سکولار است در شرايط بحرانی قرار دارد و عربستان نيز به عنوان نماينده اسلام متحجر وضعيت ذلت‌بارتری از گذشته دارد.

زاکانی با بيان اينکه جمهوری اسلامی ايران با وجود مشکلات بسيار راسخ‌تر از گذشته عمل می‌کند گفت: همه تهديدات برای ما فرصت است و هنر ما نيز در طول انقلاب اين بوده که تهديداتی مانند جنگ را به فرصت تبديل کرده‌ايم و امروز نيز اين تهديدات فرصتی است تا به عنوان مثال کشور را از وابسته بودن به نفت نجات دهيم.

وی با تاکيد بر لزوم تبعيت از نگاه تمدن‌ساز امام و رهبری تصريح کرد: اين نگاه تمدنی محدود به ايران نيست ولی به دنبال ساختن الگويی از مجموعه علمی، فکری و فناوری برای جهان در ايران است و در اين نگاه تمدنی نقش علم و عالم بسيار ويژه خواهد بود.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نقش علم و فناوری را در طبقه‌بندی جهانی نقشی درجه يک خواند و اظهار داشت: در تقسيم‌بندی آمريکا در نظم نوين جهانی يک تقسيم‌بندی دو طبقه را شاهد هستيم که آمريکا در بالا و ديگر کشورها در طبقه دوم قرار دارند و هرکه در اين محور باشد نفع برده و اگر کسی خارج از اين محور عمل کند مورد غضب قرار می‌گيرد.

زاکانی ادامه داد: نگاه ديگر در اين زمينه نگاه اروپا، روسيه و چين است؛ آنها می‌گويند که ما قبول داريم که آمريکا در راس هرم است و ما در طبقه دوم و ديگر کشورها در طبقات پايين‌تر تقسيم می‌شوند.

وی افزود: مبنای اين تقسيم‌بندی از سوی خود غربی‌ها علم و فناوری عنوان شده و البته تنها مولفه قدرت علم و فناوری نيست و اگر از يک موحد بپرسيم که مولفه‌های قدرت چيست وی از خداوند، ائمه، شهدا و مسائل اين چنينی اسم می‌برد و برای همين است که آمريکا با آن قدرت نظامی در طبس زمين‌گير می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016