یکشنبه 11 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پورمحمدی: هم در حوزه جاسوسی و هم ضدجاسوسی کار کرده‌ام، کسی نگفته توافق‌نامه فقط به نفع ماست

خبرگزاری تسنيم: وزير دادگستری گفت: هيچ کس صحبت نکرده که اين توافق‌نامه فقط به نفع ماست. چه کسی چنين حرفی زده است؟ می‌گوييم آنچه در شرايط فعلی می‌شد به دست بياوريم به لطف خدا به دست آورديم و در جهت رشد و توسعه و ثبت امنيت کشور است.

به گزارش خبرنگار قضايی خبرگزاری تسنيم، حجةالاسلام والمسلمين مصطفی پورمحمدی در مراسم توديع و معارفه سه تن از معاونان قديم و جديد سازمان تعزيرات حکومتی با اشاره به توافقنامه هسته‌ای اظهار کرد: الحمدالله فضای خوبی ايجاده و اميدواريم بحث توافق‌نامه و تحريم نيز آنچه که در جهت خير و مصحلت مردم عزيزمان هست، اتفاق بيفتد. تا اينجا که لطف خدا شامل حال‌مان بوده، انشاءالله از شر فتنه‌گران و جنگ طلبان و معاندين ملت ايران و انقلاب اسلامی در امان بماند و بتوانيم اين مسير را ادامه بدهيم.

وی گفت: بحث توافق‌نامه چون آثار جدی روی بحث‌های اقتصادی و حقوقی دارد ما از منظر حقوقی که بحث اصلی توافق‌نامه است به دو بخش در وزارت دادگستری گفتيم کل توافق‌نامه را مطالعه دقيق کنند. البته دولت از اين بررسی‌ها بسيار خوشحال هست و هيچ نگران نيست. دولت معتقد است کار بسيار ارزشمندی انجام داده و اقدام بسيار موفق و مثبتی را صورت داده و ما در ادبيات دينی‌مان داريم «کمال الجود بذل الموجود». اگر آدمی ۱۰ هزار تومان پول دارد ۹ هزار تومان بخشش کند، انسان سخاوتمندی است. جمهوری اسلامی با توانش و ظرفيت‌هايش در اين دنيای وحشی و دنيای جنگ طلبان و ظلم و دنيای ضد منافع ملت‌ها و حقوق ملت‌ها و ضد عدالت و در يک جمع اين چنينی، اين دستاورد را که بسيار عظيم و قابل توجه و قابل اتکا و قابل مباهات است کسب کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پورمحمدی ادامه داد: شما بايد ببينيد چی داريد و چه به دست آورديد؟ کجا بوديد به کجا رسيديد. مگر ما در اقتصاد و فرهنگ، مسايل اجتماعی که حوزه داخلی خودمان است و به بيرون نيز کاری ندارد به هر چه می‌خواستيم رسيديم. ولی می گوييم با همين ظرفيت‌ها و توان، دستاوردمان قابل توجه است. در بين‌الملل نيز همين است. بايد ببينيم در چنين فضايی و چنين موقعيتی اين دستاورد، دستاورد قابل توجهی است و هر چه هم که زمان می گذرد عظمتش بيشتر و اهميت آن روشن خواهد شد و حتما دولت نيز از بررسی نهادهای رسمی و غير رسمی و دانشگاهی استقبال می کند. ما فکر می کنيم اين توافق‌نامه يک ترم جديد حقوقی است و دانش حقوقی کشور را بالا می‌برد و خوب است اين به عنوان يک واحد درسی برای دانشجويان حقوق تدريس شود زيرا يک بحث سنگين حقوقی است و بيش از ۲۲ ماه يک جمع متخصص حقوقی بين‌المللی درگير آن بودند و چيز ساده‌ای نيست که به سادگی کسی بتواند اظهار نظر کند.

وزير دادگستری افزود: اين توافقنامه نقاط مثبت و غير مثبت دارد و برای دشمنان نيز همين طور است؛يک هم‌آورد حقوقی و سياسی است که توان حقوقی و سياسی کشور را نشان می‌دهد. از اين جهت ما استقبال می کنيم و کسی فکر نکند دولت ناراحت است از کجا بررسی شود. همه نهادهای رسمی و غير رسمی بررسی کنند ما فکر می کنيم کار بسيار خوب و ارزنده‌ای انجام شده و کاملا قابل دفاع است و هر کجا هم می‌خواهد بررسی کند از نظر ما مطلوب است و استقبال می‌کنيم و اين يک نکته اساسی است. البته من از نظر حقوقی عرض می‌کنم چون بعد حقوقی اين توافق نامه‌ها خيلی سنگين تر است.

پورمحمدی اضافه کرد: اين روشن است که فضای تهديد را کم کرده است. شما می‌گوييد نقطه‌ای اينجا وجود دارد که شايد دوباره تهديد تکرار شود، خب دشمنان ما بدون يک بيانيه و قطعنامه به ما حمله کردند. مگر صدام از ما اجازه گرفت و حمله کرد؟ مگر آمريکا از کسی اجازه گرفت و هواپيمای ما را زد؟ مگر آمريکا اين همه توطئه عليه ما می کند و توطئه گران و فتنه گران و تروريست ها را به جان ما می‌اندازد از ما اجازه گرفته که حالا شما بگوييد در يک متنی امکان اين وجود دارد که اينها تهديد کنند. اينها که جريان ظالم، مستکبر و دشمن هستند؛ دشمن را ما زمين‌گير کرديم و از وی امضا گرفتيم و اين دستاورد مهم است. تهديد دشمن قبلا هم بوده و الان هم هست و بعدا نيز خواهد بود. دشمن، دشمن است . مگر شما از مرگ بر آمريکا دست برداشتيد که دشمن از دشمنی خود دست بردارد؟ مگر ما از تعقيب اهداف و آرمان‌های نظام‌ دست برمی‌داريم؟. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند ما سياست‌هايمان را تغيير نمی‌دهيم و توقع هم نداريم دشمن به راحتی دست از دشمنی خود بردارد. اشتباه نکنيم. اين نکته، نکته اساسی است. مهم اين است که آن تهديدی که بالای سرمان بود و هر لحظه می گفتند اگر اين طور نباشد می زنيم و همه را بسيج و تحريک می‌کردند، ما را متهم می‌کردند و حتی اجازه نمی دادند دوستان ما با ما مراوده داشته باشند می گفتند شما زير تحريم هستيد. حتی در مجامع بين‌المللی مثبت می‌خواستيم حضور پيدا کنيم می‌گفتند درست است به شما نياز داريم اما چون تحريم هستيد و چون قطعنامه سازمان ملل عليه‌تان است ما نمی‌توانيم شما را در جمع خودمان دعوت کنيم و به عنوان ميهمان يا ناظر شرکت کنيد.

وی گفت: در آمريکا و رژيم صهيونيستی سروصدايی ايجاد شده که تلاش می‌کنند اين توافق‌نامه اجرايی نشود اما در داخل نيز يک سری دوستان کُند و تند، ذوق‌زده و بهت زده می‌شوند. با صبوری و تامل و تعقل و دقت و پيشينه تاريخ مبارزه کشور و انقلاب با استکبار و پيش بينی شرايط آينده، خواهيم فهميد که اتفاق رخ داده، مثبت بوده است. اما احساس خطر نبايد بکنيم؟ حتما احساس خطر می‌کنيم. احساس تهديد نبايد کنيم؟ حتما احساس می‌کنيم.

وزير دادگستری اظهار کرد: می‌گويند فلان جا امکان دارد تهديد کند. خب الان هم تهديد می‌کند؛ شما می‌گوييد ۱۵ يا ۲۰ سال ديگر تهديد می‌کند؟. می‌گويند دشمن در آينده برای برخورد نظامی اطلاعات به دست می‌آورد. مگر الان اطلاعات ندارد و جمع نمی‌کند. مگر هر روز تهديد نمی‌کند. تهديد که بدون اطلاعات نمی‌شود حتما اطلاعات دارد ديگر. حالا اهل فن می‌دانند که با آمدن و رفتن دو بازرس اطلاعات جمع نمی‌شود. آخر اين حرف‌ها را نزنيد. دنيای اطلاعات از اين حرف‌ها گذشته است و اين‌ها حرف‌های نخود و لوبيای بحث اطلاعاتی و نظامی در دنياست. خيلی حرف‌های بزرگی در اين عرصه‌ها وجود دارد. اينها چيزی نيست و اصلا مناسبات تغيير کرده و کسی به اطلاعات نياز ندارد که بخواهد آدم بفرستد اينجا و سَرَک بکشد و اطلاعات جمع کند.

وی خاطر نشان کرد: من متخصص اين رشته در کشور هستم. من رييس ضد جاسوسی و رييس اطلاعات خارجی کشور بودم. هم در بحث ضد جاسوسی و هم در بحث جاسوسی کار کردم و جزء متخصصين کشور در اين حوزه هستم.نمی‌شود هر که از دهنش هر چه در‌آيد بگويد و بيانيه صادر و تحليل کند و حرف بزند. حرف منطق و پايه و استدلال دارد و آدم بايد با يک اسلوب و مبانی صحبت کند و دشمن خود را بشناسد و بتواند طراحی کند و دست دشمن را بخواند.

پورمحمدی افزود: برخی می‌گويند اين ولوله‌ای که در لانه دشمن افتاده، جنگ زرگری است؛ يعنی چه؟ يعنی جنگ زرگری است که ما زيرش بزنيم؟. برخی می‌گويند ما خوشحال نباشيم از اين قصه زيرا کلاه سر ما گذاشتند و برای اينکه ما هوشيار نشويم جنگ زرگری راه‌انداخته‌اند. کسی اين حرف را باور می‌کند؟.

وزير دادگستری ادامه داد: هيچ کس صحبت نکرده که اين توافق‌نامه فقط به نفع ماست. چه کسی چنين حرفی زده است؟. می‌گوييم آنچه که در شرايط فعلی می‌شد بدست بياوريم به لطف خدا بدست آورديم و در جهت رشد و توسعه و ثبت امنيت کشور است و بايد حوصله کنيم و بايد توضيح دهيم و بايد سئوالات را پاسخ دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016