گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
11 تیر» مسلمين بايد در مورد همجنسگرايان تجديدنظر کنيم، مازيار شکوری گيل چالان30 خرداد» تأثير ريزش نيروها در لايههای ميانی بر ديکتاتور، مازيار شکوری گيلچالان
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! تخريب نمازخانه اهل سنت و آپارتايد ايران و اسرائيل، مازيار شکوری گيلچالاندر نظامهای آپارتايد ساخت حقوقی که قوانين مدون کشور را برساخته است با ايدئولوژی حاکم دست در دست نهاده و موقعيتی را به لايههای فرادست حامی خود در جامعه داده و میدهند تا هرگونه که اراده نمودند نسبت به لايههای فرودست معرفی شده از سوی قدرت تعدی نموده و به نقض حقوق آنان بپردازند
اظهار نظراتی از اين دست جايی برای طرح مسئله تشکيک در قبيح بودن جنايت کنونی باقی نگذاشته و نميگذارد. اما آيا در واقع امر دولت مردان اسرائيلی خواهند توانست مانعی در راه بروز مجدد چنين جناياتی شوند؟ با اظهارات اخير نتانياهو و يعلون اين گمان قوت ميابد که دولت اسرائيل در صدد بر آيد تا جهت کنترل شهروندان تندرو خود کنترل امنيتی را بر آنان حاکم نمايد تا باشد که باری ديگر کرانه های رود اردون شاهد نزاع هايی از اين دست نباشد. اما آيا چنين شيوه و روشی به نتيجه ای مطلوب در بازداشتن جوانان تندرو اسرائيلی از دست يازيدن به خوشنت خواهد انجاميد؟ اما کمی آن سوتر در ايران هم وضعيت همگونی را شاهد هستيم. تخريب نمازخانه اهل سنت در تهران فضای کنونی کشور را تحت شعاع قرار داده و جامعه اهل سنت را با التهاب مواجه نموده است. اعتراض فعالان سياسی و مدنی به تخريب اين نمازخانه که توسط شهرداری تهران انجام گرفته است تا حدودی توانسته است تسکينی بر آلام اهل سنت کشور باشد. اما تا کنون نتيجه ظلمی که از سوی حاکميت و اعيان و انصارش بر هموطنان اهل سنتمان رفته است چه بوده و از اين پس چه خواهد بود؟ آنچه نتيجه اعمال چنين سياست هايی بوده است بی شک ظهور پديده خشونت در قالب جريان جيش العدل و بسياری از خشونت های روز مره در مناطق تحت سکونت اهل سنت کشور بوده و ميباشد. اکنون جيش العدل به صدور بيانيه انتقام جويانه مبادرت کرده است. جيش العدل گفته است: اين گوشه هايی از بيانيه واکنشی جيش العدل خطاب به حاکميت ولايت فقيه بود که در آن به خوبی علل خشونت های کنونی را تجزيه و تحليل شده بود. تفکر آپارتايد در اسرائيل و ايران جو مملو از خشونت را پايه نهاده و لحظه به لحظه به ترويج آن می پردازد. جمهوری اسلامی و اسرائيل دو رژيم همزاد بوده و ميباشند. هر دو بر ايدئولوژی آپارتايد استوار گشته اند. اين ايدئولوژی به گونه ای آشکار در تمامی سطوح حقوقی و حقيقی متجلی گشته و همچون مکانيسمی فعال در نقض حقوق بسياری از شهروندان عمل مينمايد. رژيم های همزاد ولايت فقيه و اسرائيل عامل اصلی و محرک چرخه بی رحم خشونت بوده و ميباشند. نظام آپارتايد که مبتنی بر تبعيض نژادی بوده در ايران و اسرائيل به اشکال مختلف نمو يافته است. اين تبعيض ها که با فطرت بشری مبنی بر برابر ذاتی و فطری ابنا بشر در تقابل بوده از يک سو لايه های فرو دست مورد تعرض را مورد تحقير قرار داده و در پی اين حس حقارت، لايه های فرو دست تحقير شده پس از مدت زمانی که آستانه تحملشان لبريز شد مسلم به عکس العمل ها و واکنش هايی رو می آورند که از حالت مسالمت آميز و مسالمت جويانه خارج بوده و رنگ و بوی خون و خون ريزی به خود ميگيرد. از ديگر سو در نظام های آپارتايد ساخت حقوقی که قوانين مدون کشور را برساخته است با ايدئولوژی حاکم دست در دست نهاده و موقعيتی را به لايه های فرا دست حامی خود در جامعه داده و ميدهند تا هرگونه که اراده نمودند نسبت به لايه های فرودست معرفی شده از سوی قدرت تعدی نموده و به نقض حقوق آنان بپردازند. استفاده لايه های فرا دست با تمسک به ايدئولوژی و امکانات قانونی جهت نقض حقوق لايه های فرو دست نه تنها خود خشونت بوده و مجدد به چنين خشونت هايی می انجامد بلکه، آستانه تحمل لايه های فرو دست را نشانه رفته و عاقبت آنها را در جهت استيفای حقوق از کف رفته خود به تقابل واداشته و حريم خشونت را وسعت ميبخشد. در اين ميان رژيم جمهوری اسلامی نيز همچون همزاد خود اسرائيل هم از ايدئولوژی و ماهيت آپارتايد بهره جسته و ميجويد و هم از ساختار حقوقی آپارتايد بی بهره نبوده و نيست. ايدئولوژی اسرائيل مبتنی بر برتری نژادی قوم بنی اسرائيل بوده و ميباشد. در اين راستا برخی از برادران يهودی مان با تمسک به آيات "عهد عتيق" خود را قوم برگزيده و مورد تقديس خداوند قلمداد نموده و اسرائيل را بر آپارتايد بنا نهاده اند. نمونه هايی گويا از اين آيات در عهد عتيق که مورد توجه و توسل برخی از يهوديان قرار گرفته است عبارتند از: « و برای من مقدس باشيد زيرا که من يهوه قدوس هستم، و شما را از امتها امتياز کرده ام تا از آن من باشيد» «زيرا که تو برای يهوه، خدايت، قوم مقدس هستی. يهوه خدايت تو را برگزيده است تا از جميع قوم هايی که بر روی زمين اند، قوم مخصوص برای خود او باشی» «گفتم که شما خدايانيد و جميع شما فرزندان حضرت اعلی. ليکن مثل آدم خواهيد مرد و چون يکی از سروران خواهيد افتاد. ای خدا برخيز و جهان را داوری فرما زيرا که تو تمامی امت ها را متصرف خواهی شد» برخی از برادران يهودی ما با بهره گيری از برخی آيات کتاب مقدس ساير اقوام و ملل را ما دون دانسته اند. برخی آيات عهد عتيق گواه اين مدعا ميباشند. « و اما در مورده برده ها و کنيزهائی که مال شما خواهد بود٬ از ملت های اطراف برده وکنيز خواهيد خريد کودکان غريبه ها و بيگانگانی را که در ميان شما زندگی می کنند٬ خواهيد خريد٬ و آنها را به عنوان ملک طلق خود٬ به فرزندان خود٬ بعد از خود ميراث باقی خواهيد گذاشت. فقط به برادرانتان به بنی اسرائيل٬ با خشونت تحکم و سروری نخواهيد کرد» پايه های ايدئولوژيک آپارتايد مسلک رژيم اسرائيل بر همين گزاره های عهد عتيق برساخته شده اند. حکومت ولايت فقيه هم از جهت ايدئولوژی آپارتايد گونه خود بر چنين گزاره هايی دست انداخته است. تئوری ولايت فقيه که فقيهان را صاحب ولايت و امر بر اغيار ميداند خود آپارتايد را رسميت بخشيده و آتش خانمان سوزش تا کنون حتی خانمان بسياری از فقهای شيعه مسلک دگر انديش را در شعله های خود خاکستر نموده است. ايدئولوژی اين اقليت شيعی صاحب قدرت بر احاديث جعلی و فتاوی برخی از فقهای متقدم و متأخر بنا نهاده شده است که مذهب شيعه را عين حقيقت اسلام برشمرده و برادران اهل سنت را در شمار کفار و مشرکين قلمداد مينمايند. البته اين برداشت در ميان برخی از اهل سنت نيز ديده ميشود که مذاهب اهل سنت را مذاهب حقه و شيعيان را رافضی خطاب نموده و مينمايند. به هر روی اين دو ديدگاه در ميان برخی از شيعيان و اهل سنت زير بنا و مايحتاج اوليه ايدئولوژی آپارتايد را تضمين نموده و مينمايند. تفکر حاکم در رژيم ولايت فقيه عينا همين تفکر است که آپارتايد سياسی، عقيدتی و اجتماعی را از خمينی به ارمغان آورده و برای خامنه ای به ميراث نهاده است. وجه دوم همزادی و اين همانی رژيم سياسی ولايت فقيه با رژيم اسرائيل در نظم حقوقی موجود در دو رژيم بوده و ميباشد. نظم حقوقی دو رژيم همزاد نشان از تبعيض قانونی در ميان شهروندان داشته و دارد که آپارتايد را قانونی جلوه داده و ميدهد. به اقرار صادقانه جناب "مئير جاودانفر" شهروند اسرائيلی ايرانی تبار در اخبار بی بی سی فارسی پيرامون ريشه های فاجعه اخير در کرانه باختری عنوان داشت نظم حقوقی اسرائيل حقوق برابر را برای شهروندان اسرائيلی و فلسطينی لحاظ ننموده و چنين تبعيضی عامل اصلی و بروز خشونت بوده و ميباشد. اين شهروند اسرائيلی ايرانی تبار اذعان داشت اگر يک شهروند يهودی و فلسطينی مرتکب جرم واحدی شوند شهروند اسرائيلی در دادگاه مدنی و جزايی محاکمه ميشود اما شهروند فلسطينی در دادگاه نظامی. بی ظن و گمان چنين رويه ای جوانان يهودی ارتدوکس را در دست بالا و حاشيه امن قرار داده تا بتوانند به اعمال خشونت بر فلسطينيان صحه نهند. همين خشونت ها عاملی جهت خشونت تلافی جويانه از سوی فلسطينيان شده و دور خشونت رويه شده و ميشود. حال در ايران هم وضعيت بر همين چرخه می چرخد. قانون اساسی جمهوری اسلامی فقط شيعيان دوازده امامی را محق دانسته تا به مقام رياست جمهوری انتخاب يا بهتر بگوييم از سوی ولی فقيه منصوب شوند. با اين اوصاف غير شيعيان دوازده امامی برابر قانون از يک انتخاب شدن و انتخاب کردن هايی محروم مانده اند. گويی مولوی عبدالحميد اينبار با زيرکی تمام خامنه ای را از قوه تخريب آپارتايد و تبعات ويرانگر آن آگاه کرده و به او هشدار ميدهد او که باد می کارد طوفان می درود. برای پيشگيری از وقوع طوفان ميبايد تفکر آپارتايد را به زباله انداخت و نظام حقوقی را به حقوق برابر فرد فرد شهروندان تغيير داد. با ادعای وحدت و برادری از سوی خامنه ای و محکوم نمودن لفظی فاجعه به وقوع پيوسته در کناره رود اردن توسط نتانياهو و موشه يعلون همچنان طوفان در راه خواهد بود. Copyright: gooya.com 2016
|