دوشنبه 12 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جهانگيری: در سينه‌ام حرف‌های زيادی دارم که به وقتش می‌گويم

خبرگزاری تسنيم: معاون اول رئيس جمهور گفت: تا اين لحظه چيزی نگفته‌ايم و در اين سينه حرف‌های زيادی برای گفتن است که به وقتش می‌گويم.

به‌گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری تسنيم، اسحاق جهانگيری معاون اول رئيس جمهور درنشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگانی و صنايع و معادن تهران که به بررسی مسائل و مشکلات بخش خصوصی اختصاص داشت در سخنانی گفت: چنين نشست‌هايی در واقع می‌تواند بين دولت و بخش خصوصی همفکری ايجاد کند. به طوری که در اين نشست مسائل، مشکلات از طريق گفت‌وگو مطرح شده تا در جهت توسعه بتوانيم به راهکارهايی برسيم.

وی افزود: خودم علاقه‌مند بودم که به دليل اينکه سياست‌های دولت به طور طبيعی پس ازتحريم دنبال می‌شود، اولين صحبت‌هايم پس از رفع تحريم‌ها در جلسات اتاق بازرگانی باشد.

معاون اول رئيس جمهور افزود: از زمان انتخاب دوستان در اتاق بازرگانی توفيق پيدا نکرده بوديم که به آ‌نها تبريک بگوييم که از همين‌جا تبريک خودم را به آنها اعلام می‌کنم. به سهم خودم از بخش خصوصی تشکر می‌کنم که در هر مقطعی متناسب با شرايط سعی می‌کند افرادی را انتخاب کنند که بتوانند اين بار سنگين مسئوليت را بردوش بگيرند.

جهانگيری با بيان اينکه اتاق بازرگانی بخش خصوصی کشور را نمايندگی می‌کند، گفت: بخش خصوصی ايران بحمدلله بخش خصوصی بالغی است و مسائل را خوب تشخيص می‌دهد و تحليل می‌کند. خوشبختانه گروه‌های تحصيلکرده کشور به سرعت و با علاقه‌مندی به سمت بخش خصوصی گرايش پيدا کردند. در زمانی هر تحصيلکرده‌ای علاقه‌مند بود که حتما جايی در دولت پيدا کند. اما امروز شرايط به گونه‌ای است که کمتر تحصيل‌کرده خوبی پيدا می‌شود که تمايل به خدمت در دولت راداشته باشد، بلکه می‌خواهد به صورت جدی در بخش خصوصی فعاليت کند که اين تفاوت ديدگاه، تفاوت مهمی است که بالاخره در بين تحصيل‌کردگان کشور به وجود آمده است که منزلت را در اين نمی‌بينند که بايد حتما در بخش دولتی حضور پيدا کنند و در بخش خصوصی ورود پيدا کرد و کارآفرينی می‌کنند.

وی با تاکيد بر اينکه تحصيل‌کردگان دانشگاهی با ورود به بخش خصوصی کارهای بزرگی را انجام می‌دهند، اظهار داشت: کشور ما در شرايط خاصی قرار دارد و در اين مقطع، مقطعی است که از يک بيم و هراس بزرگی عبور کرده‌ايم، مناقشه هسته‌ای و تحريم‌های ظالمانه‌ای که در پی آن ايجاد شده بود، پشت سر گذاشته شده و ما وارد دوره جديدی شده‌ايم و در آستانه ورود به يک دوره پُراميدی به نام دوران پساتحريم و يا پساتوافق قرار گرفته‌ايم. در اين شرايط جديد حتما هم بخش خصوصی و هم دولت مسئوليت متفاوتی دارند.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه افزود: در دوران پساتحريم، شرايط با فرصت‌های خوبی پيش آمده است. مهم اين است که ما اين شرايط را خوب تحليل کنيم و با هم سخن بگوييم و به مسائل مشترک برسيم. بايد به اين نقطه برسيم و بدانيم مسائل مشترکی که بين دولت و بخش خصوصی وجود دارد، چيست و آنها را شناسايی کنيم.

جهانگيری ادامه داد: وقتی که قبلا صحبت می‌کرديم دغدغه‌ اصلی‌ ما اين بود که تحريم‌ها مسائل جدی است و بايد به دنبال اين می‌بوديم که راهکاری برای آن پيدا کنيم و وقتی با هم صحبت می‌کرديم با پشيتبانی و صبری که ملت از خودشان نشان دادند، توانستيم تحريم‌ها را پشت سر بگذاريم. ملت ايران در دوران تحريم بسياری از سختی‌ها را تحمل کردند و لب به گلايه باز نکردند بلکه طوری صحبت کردند تا پشتوانه‌ای برای مسئولينی که در حال مذاکره هستند، باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه مردم در دوران تحريم به اين موضوع فکر می‌کردند که بايد بالاخره اين دوران را طی کنيم، گفت: البته راهنمايی‌ها و هدايت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بسيار در دوره مذاکرات کارگشا بود. به خصوص در اين دو سال به طور مرتب برخلاف مطالبی که گاهی گفته می‌شود، تمامی جلساتی که در مذاکرات انجام می‌شد، هم به صورت آنلاين و مستقيم از همانجا به محضرشان ارسال می‌شد و هم بلافاصله بعد از آن، جلسات برگزار و گزارش ريز ارائه و راهنمايی‌ها گرفته می‌شد و مذاکرات ادامه پيدا می‌کرد.

جهانگيری در همين زمينه تاکيد کرد: شخص آقای رئيس جمهور به صورت ويژه مذاکرات را مديريت کرد. انصافا آقای روحانی نشان داد که در دوران مذاکره يک مذاکره کننده قوی و يک انسانی است که شناخت دقيقی از تحولات سياسی بين‌المللی دارد. البته در مواقعی بود که نيازمند تصميم‌گيری‌های بسيار پيچيده و سختی بود که شخص رئيس جمهور تصميم‌گيری می‌کرد. تيم مذاکره کننده ما نيز بسيار قوی، توانمند، با تجربه و با دانش بسيار بالايی انتخاب شده بود که بنده فکر می‌کنم می‌توان گفت اين موضوع پيروزی منطق گفت‌وگو و قدرت ديپلماسی و نيز هنر مذاکره بود که در مقابل سياست تهديد و تحريم توانست ايران را بربام افکار عمومی دنيا بنشاند.

وی افزود: نبايد ترديد کنيم که اين ايام در تمام دنيا البته به جز موارد استثنايی، منطق و ملت ايران در کانون توجه جهانيان است. هم مردم، هم کشورها و هم قدرت‌ها به ايران توجه دارند که به همين دليل است که جز رژيم صهيونيستی و برخی از کشورهای منطقه که به دليل گرفتاری‌هايی که پيدا کردند، تقريبا تمام کشورهای دنيا و دوستان جمهوری اسلامی ايران در منطقه و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی خوشحال هستند و از اين کار حمايت می‌کنند.

معاون اول رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه دوران پساتحريم فرصت مناسبی برای اقتصاد کشور ايجاد کرده است که بايد بتوانيم به درستی از آن استفاده کنيم، گفت: نا بايد در اين فرصت، بخشی از خسارت‌هايی را که به کشور وارد شده را ترميم کنيم. کشور موقعيت بين‌المللی ممتازی پيدا کرده و بايد از اين موقعيت بين‌المللی ممتاز استفاده کنيم. بايد اجازه ندهيم که افراطی‌ها و رژيم صهيونيستی و کسانی که به هر حال می‌خواستند جمهوری اسلامی را در يک حالت التهاب قرار دهند که نتواند به توسعه برسد، ميدان‌دار شوند. ما بايد از اين فرصت به نحو مطلوب استفاده کنيم.

وی تصريح کرد: تصور بنده اين است که ما بايد از تجربه تلخی که داريم، درس بگيريم. فرصت‌هايی خوبی برای کشور جهت توسعه پيش آمده است؛ اگر از اين فرصت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شد اين فرصت‌ها به فرصت‌سوزی تبديل می‌شدند و بعد از اينکه در مقطعی از دستمان می‌رفت، تاسف می‌خورديم که فرصت خوبی پيش آمد و از آن استفاده نشد، توسعه پيدا نکرديم و نتوانستيم مشکلات کشور را حل کنيم تا به اين مقطع رسيديم.

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه ميلياردها دلار درآمد به کشور وارد شد که می‌شد اين حجم درآمدها به يک نقطه‌ای برای توسعه کشور تبديل شود، افزود: متاسفانه بعضا اين ميزان حجم دلارها به ضد خودش تبديل شد، يعنی نه تنها توسعه ايجاد نکرد بلکه برای کشور مشکل ايجاد کرد. ما در دوران پساتحريم بايد فارغ از مسائل ديگر ببينيم چه فرصت‌هايی برای توسعه کشور ايجاد شده و به اين نقطه برسيم که با اين فرصت‌ها چگونه می‌خواهيم حرکت کنيم.

جهانگيری در ادامه، بخش خصوصی را واقعيت اقتصاد ايران دانست و افزود: در دوران جنگ معمولا دولت‌ها تصميماتی می‌گيرند که خيلی مناسبِ شرايط اقتصاد آزاد و رشد توسعه کشور نيست و بيشتر دنبال اين هستند که شرايط موجود را اداره کنند. ما نبايد در اين ترديد کنيم که در دوران تحريم می‌توان گفت که شاهد نوعی جنگ اقتصادی عليه ملت و کشور ايران بوديم. دامنه تحريم‌ها و فشارها عليه بنگاه‌های اقتصادی تقريبا به حدی بود که همه بخش‌های اقتصادی را هدف قرار داده بود. ما امکان فروش نفت و گاز جز به تعداد محدودی کشور نداشتيم. البته آن هم بايد از طريق پول ملی آن کشور خريد و فروش می‌شد. بانک‌ها نيز اجازه جابه‌جايی پول نداشتند و آنها خودشان با شرايط تحميلی که می‌خواستند شرايط انتقال را تعيين می‌کردند.

وی با بيان اينکه در دوران تحريم بيمه‌ها به عنوان پشتوانه‌های اقتصادی تحريم جدی شده بودند، گفت: در اين شرايط شهروند ايرانی را تحريم کرده بودند. يعنی اصلا ايرانيان خارج از کشور نيز به جرم اينکه متولد ايران بودند اجازه افتتاح حساب بانکی را به آنها نمی‌دادند. واقعا دوران سختی بود. در اين دوران حتما يکی از کارهايی که بايد انجام می‌شد اين بود که دولت سياست‌هايی وضع کند و تصميماتی بگيرد که فشار به زندگی مردم کمتر شود. شرايط اداره کشور نسبت به پيشرفت و توسعه مقداری مهمتر بوده و می‌بايست شرايط متناسب با آنها باشد.

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: يکی از کارهای مهمی که ما بايد انجام دهيم اين است که همه تصميماتی که برای متمرکز کردن تصميم‌گيری‌ها برای دوره تحريم اتخاذ شده است را می‌بايست لغو کنيم. اصلا نبايد تصميمات آن دوره را برای دوران پس از تحريم اعمال کنيم. حتی قوانين کشور نيز بايد همين‌گونه باشد. ما ستاد تدابيری درست کرده بوديم که برخی از قوانين کشور و برخی مقررات را مجبور بوديم براساس مصوبات‌مان ناديده بگيريم که بتوانيم تحريم‌ها دور بزنيم و مشکلات کشور را با آن حل کنيم که اين برای دوره تحريم بوده است. کاری که ما بايد انجام دهيم اين است که دقيقا سياست‌هايی که اتخاذ شده که در اين جمع نيز به آن نيز اشاره شده به صورت رسمی در نامه‌ای به ما ارسال شود تا آنها را به صورت موارد مشخص پيگيری کنيم.

وی در ادامه اظهار داشت: نبايد هيچ شرکتی جای بخش خصوصی را در اين دوران تنگ کند که اين شامل شرکت‌های دولتی و ديگر شرکت‌های بخش خصوصی می‌شود. آنها اگر می‌توانند با سازوکار رقابتی برنده شوند در مناقصات شرکت کرده و برنده شوند. شرکت‌های عمومی هستند که به مردم تعلق دارند، از جمله آنها می‌توان به صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد.

جهانگيری تصريح کرد: ما به صورت جدی در اين دوران چالش‌های جدی داريم که يکی از چالش‌ها اين است که آسيب‌هايی در گذشته به اقتصاد کشور وارد شده که مهمترين آن اين است که بايد اين آسيب‌‌ها را شناسايی و اصلاح کنيم. توسعه کشور کُند شده است، روال حرکت توسعه کشور امروز حتی نسبت به همان روالی که تا برنامه سوم طی می‌کرديم، به دلايلی کند شده است.

وی با تاکيد بر اينکه کشور ما بايد رشد اقتصادی ۸ درصدی يا بالاتر از آن داشته باشد، گفت: کشور ما دارای توان و استعداد برای رسيدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی است که بايد بخش خصوصی به آن توجه کند. ما چند ميليون جوان بيکار و جويای کار در کشور داريم که بايد به آنها توجه شود. تعداد شاغلين کشور در سال ۱۳۸۴ حدود ۲۰ ميليون نفر بوده که در سال ۱۳۹۲ هم اين تعداد همين ميزان بوده است که نشان دهنده اين است که خالص شغل در کشور ايجاد نشده و يا اگر ايجاد شده، بسيار کم بوده است. بنابراين حجم نيروی بيکار زيادی مانده که اين نيرو از ما کار طلب دارد.

جهانگيری در همين زمينه اظهار داشت: با کار زودبازده ضربتی، کار ايجاد نمی‌شود. يکی از دغدغه‌ها و مطالبات معوق طرح‌های زودبازدهی است که همين‌طور ايجاد شده است. تصور می‌شد که خدمت می‌شود و منابع هم هزينه می‌شود اما منابع در جای خودش هزينه نمی‌شد که بانک‌ها گرفتار می‌شدند و منابع نيز در جای خودشان نيز مصرف نشده بودند. اين شرايطی است که ما شاهد آن بوديم.

وی با تاکيد بر اينکه بخش خصوصی بايد به صحنه اقتصادی کشور بيايد، گفت: ما حتما بهبود فضای کسب و کار را در اولويت اول کارمان قرار می‌دهيم؛ از دو سال گذشته تا کنون در چند جلسه دولت، وزير اقتصاد و تيمی که مسئوليت بهبود وضعيت کسب و کار را برعهده دارد گزارشی ارائه داده و اقدامات‌شان را در جلسات دولت تشريح کرده‌اند. به طوری که وزير اقتصاد گفته است که ۱۶۰۰ مجوز شناسايی کرده‌ايم که در دولت وجود دارد و معتقد است بخش قابل توجهی از اين مجوزها بايد لغو شود که در همان جلسه به وزرا تاکيد کردم و گفتم که خودتان مجوزهايی که احصاء شده و در حوزه مسئوليت‌تان است و صلاح می‌دانيد که لغو کنيد را لغو کنيد. البته وزير اقتصاد نيز مجوز دارد که اگر دستگاهی آنها را لغو نکرد، خودش با هماهنگی بنده آنها را لغو کند.

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه موانع سرمايه‌گذاری و توليد بايد رفع شود، افزود: قانون آن در مجلس تصويب شده و معتقديم تسهيل کننده توليد و سرمايه‌گذاری در کشور است اما در مقطعی مصوباتی داشتيم که تحريم‌ها وجود داشت و نمی‌شد حتی به اين فکر کرد که تصميماتی بگيريم که به جامعه بگوييم به تحريم‌ها فکر کرده‌ايم. ما با طرف خارجی روبرو بوديم و بايد به طرف خارجی اين علامت را می‌داديم که با وجود تحريم‌ها می‌خواهيم و می‌توانيم کشور را اداره کنيم تا آنها فکر نکنند که ما به شدت به اين نيازمنديم که تحريم‌ها برداشته شود. به هر حال در يک مبارزه بوديم و می‌بايستی متناسب با آن تصميم‌گيری کنيم.

جهانگيری در ادامه اظهار داشت: ما بايد سرمايه اجتماعی کشور را افزايش دهيم. ما برای اداره کشور در اين دوره جديد نيازمند اميد و اعتماد مردم هستيم. يقينا يکی از جاهايی که سرمايه‌‌های اجتماعی کشور را برباد داد و به آن آسيب رساند، مسئله فساد بوده که ما نسبت به آن ترديدی ندرايم ما بايد با فساد سياه سازمان يافته‌ای که مثل موريانه به جان کشور افتاد است، مبارزه کنيم.

"بنده لحظه‌ای در اين راه ترديد ندارم و معتقدم بايد هزينه مبارزه را با فساد را پرداخت کرد و می‌دانم که اين راه دشواری است و راهی نيست که ساده باشد و فکر کنيم که با ۴ تا شعار دادن بتوانيم آن را حل کنيم. اگر شعار دهيم مثل گذشته می‌شود و شعار می‌دهيم و کسانی می‌دانند که اينها آدم‌های اين کاره نيستند و شعارهای ما را تکرار می‌کنند و فسادهای‌شان را نيز انجام می‌دهند. ما بايد برای مبارزه با فساد با برنامه و دقت حرکت کنيم. فسادهای بزرگ به دليل اينکه منابع کشور را برباد داده است مورد توجه قرار دارد و عده‌ای نيز که بانی اين کار بوده‌اند، همچنان نشسته‌اند و مدعی هستند."

وی افزود: طرف امضا کرده که ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار پول نفت کشور در اختيار آقايی قرار بگيرد اما به جای اينکه شرمنده ملت باشد و از ملت عذرخواهی کند و بگويد که اشتباه کرده‌ام، البته نمی‌گوييم که سوءنيت داشته است، تازه طلبکار هم است و جوری حرف می‌زند که انگار ديگران بدهکار هستند که اين شرايط ايجاد شده است. گفته می‌شود دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار در تاريخ بی‌سابقه است که واقعا بی‌سابقه است. بنده در جايی گفته‌ام که اگر کسی را پيدا کرديد که دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون و يک دلار برده باشد بگوييد که من از ملت ايران عذرخواهی می‌کنم و می‌گويم از او دزد بزرگتری نيز بوده است. در دنيا می‌گويند که با ۱۰ ميليون دلار فيفا به هم ريخته و پول جابه‌جا شده است که ضمانتنامه پولی نيست و پول است که دو ميليون و ۷۰۰ ميليون دلار پول جابه‌جا شده است به اين آقا می‌گويند که ما نمی‌توانيم اين پول را توزيع کنيم و شما آن را توزيع کن، بخشی از آن نيز پول نفت بوده و به مردم تعلق دارد. مگر می‌شود اين مبلغ را با چمدان جابه‌جا کرد. ما که در اين تحريم‌ها بوده‌ايم و می‌دانيم که چقدر سخت است.

معاون اول رئيس جمهور در همين زمينه گفت: من از همين‌جا می‌گويم نه در اين دولت بلکه در دوران گذشته تصميماتی گرفته شده و عده‌ای سودجو دست به کارهايی بزنند و برخی از پول‌های کشور دست‌شان است. البته تا اين لحظه چيزی نگفته‌ايم و در اين سينه حرف‌های زيادی برای گفتن است که به وقتش می‌گويم. دو سال از روی کار آمدن دولت جديد می‌گذرد و مکرر به دستگاهی که مسئول آن است گفته‌ايم که ارز مملکت را گرفته‌ايد که کاری در دوران تحريم انجام دهيد حالا ارز را برگردانيد اما با نهايت جسارت نه تنها آن را برنگردانده‌اند همين‌جور نگاه می‌کنند، البته سعی می‌کنيم تا جايی که سعی می‌شود اين مسائل را نگوييم تا مردم نگران نشوند. يکی از کارهايی که بايد انجام شود مبارزه با فساد جزئی و کلان است.

جهانگيری افزود: ما در اين دولت دستور داديم که دولت الکترونيک درست شود و سامانه‌های گمرکی نيز در جاهای حساس بيشتر مورد تمرکز قرار گيرد. ما گفتيم همه چيز گمرک بايد الکترونيکی شود. سيستم بانکی بايد بيشترين سامانه الکترونيکی را در خوش جای دهد.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: در جلسه‌ای که با آقای سيف داشتم، صحبت‌هايی مطرح و مشخص شد که يک نفر در يکی از شعبه‌‌های بانک‌های کشور ۹۰۰ حساب بانکی دارد که اين نمونه‌ای است که می‌تواند عاملی برای فساد باشد. ما در دولت مشخص کرده‌ايم که گلوگاه‌های فسادپذير شناسايی شده تا برای رفع آنها اقداماتی انجام شود. البته قبول دارم که شايد در بدنه هم برای اجرا مشکلی داشته باشيم. اما تاکيد ما اين است که دوستان به ما در اين زمينه کمک کنند.

وی با بيان اينکه بايد اعتماد را به مردم برگردانيم، از بزرگ شدن دولت انتقاد کرد و گفت: يکی از شرکت‌هايی که در سال ۸۴ تحويل داديم، توليدی ۲/۷ ميليون تن بود که حدود شش يا ۷ هزار نفر در آن اشتغال داشتند که مدير اين شرکت اخيرا نزد من آمد و گفت که توليدمان کمی کمتر شده است و شاغل‌شان نيز ۲۲ هزار نفر شده که از اين نمونه در شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های دولتی از دفتر وزير تا جزئی‌ترين بخش را گرفته است، داريم. ما حتما نيازمند اين هستيم که يک دولت چابک و توانمندی که بتواند تصميم‌گيری‌های خوب را داشته باشد را ايجاد کنيم که اين جزو اولويت‌های‌مان است و حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون اول رئيس جمهور همچنين به سرمايه‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: ما کشوری هستيم که به سرمايه‌گذاری نياز داريم بايد شرايطی فراهم شود که از سرمايه‌گذاری خارجی نيز استفاده کنيم. ما در زمانی ۹ درصد سهم توليد نفت دنيا را در اختيار داشتيم و اين به دلايلی کاهش پيدا کرده است. بالاخره امروز وضع توليد نفت را می‌بينيم. در صنايع عمده ما بايد توليد کننده و صادر کننده اصلی باشيم که در اين حوزه نياز به سرمايه‌گذاری داريم. در بخش نفت و گاز و ميادين مشترک بايد توجه جدی به سرمايه‌گذاری شود اين از دغدغه‌های جدی دولت است.

وی با تاکيد بر اينکه طرح‌های سرمايه‌گذاری در حوزه ميادين مشترک از سوی وزارت نفت آماده شده است، اظهار داشت: در حال حاضر وزارت نفت ۷۰ ميليارد دلار پتروشيمی آماده شده دارد که يا نيمه کاره و يا عمدتا متعلق به بخش‌های دولتی و يا نيمه دولتی است که اگر اين طرح‌ها راه‌اندازی شود ۵۰ ميليارد دلار ارزش محصولاتش است. بخش خصوصی بايد فعال شود و اجازه ندهد که سهمش در اين حوزه کوچک شود.

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد:‌ مهمترين کاری که با دولت‌ها انجام می شود اين است که بتوانيم شرايطی فراهم کنيم که آنها با سيستم بانکی ما کار کنند. در حال حاضر بيمه‌ صادرات دنيا به روی ما بسته است و بعضا نيز طلبکارند و مدعی هستند که پولی از ما طلب دارند که اين درست است، بيمه‌‌های صادراتی حتما بايد فعال شده و از اين وضعيت خارج شوند.

جهانگيری با تاکيد بر اينکه شرايط امروز رتبه‌بندی ريسک اقتصادی بين‌المللی بيرون آمده است، گفت: بايد شرايطی فراهم شود تا کارشناسان بيايند و از ريسک اقتصاد ايران را در عرصه بين‌المللی مشخص کنند. بايد شرايطی فراهم کنيم که ارتباط بانکی ايجاد شود.

وی در پايان خاطرنشان کرد: امروز شرايط ايران پس از تحريم‌ها به گونه‌ای است که همه کشورها تمايل دارند با ايران همکاری کنند. دنيا امروز در شرايطی است که ايران می‌تواند حتی برای تکان دادن اقتصاد اروپا بازاری را فراهم کند. يعنی شرايط ايران، شرايطی است که کشورهای مختلف اروپايی با نهايت علاقه‌مندی به ايران می‌آيند. فابيوس وزير امور خارجه فرانسه هم در همين راستا قبل از سفرش به ايران به آقای روحانی گفته بود که به شرکت‌های فرانسوی گفته‌ام که امروز بازار ايران با گذشته تفاوت کرده و به فکر اين نباشيد که چند کالا بفروشيد و برگرديد بلکه با ايران بايد سرمايه‌گذاری مشترک داشته باشيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016