چهارشنبه 14 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کميسر عالی حقوق بشر: حکم اعدام برای محمدعلی طاهری کاربردِ نگران کننده اعدام را در ايران به نمايش می گذارد

۵ آگوست ۲۰۱۵ ـ جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران ـ زيد رعد الحسين، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، امروز نگرانی خود را از صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری، بنيانگذار جنبشی عرفانی، نويسنده و کارورزِ نظريه های طبِ جايگزين درايران و خارج ابراز کرد. دادگاه انقلاب طاهری را روز شنبه (۱ آگوست ۲۰۱۵) به اتهام فساد بر روی زمين به اعدام محکوم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر)، در اين بيانيه که در ژنو منتشر شد، آقای زيد رعد الحسين گفت: «استفاده ايران از مجازات اعدام مدت هاست که مشکل ساز بوده است: اعدام های زياد به اتهام مواد مخدر، اعدام چندين نفر که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته اند، و ساير مواردی که با اتهام های به درستی تعريف نشده به صدور حکم اعدام منجر شده است.»

«محکوميت طاهری به چندين اتهام مبهم، حبس او گويا در سلول انفرادی و اکنون محکوميت او به اعدام، مسايل جدی اجرای عدالت و استفاده نگران کننده از مجازات اعدام در ايران را در کانون توجه جدی قرار می دهند.»

کميسر عالی حقوق بشر تاکيد کرد که بر اساس حقوق بين المللی و به ويژه ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی که ايران تصويب کرده است، در کشورهايی که مجازات اعدام را ملغا نکرده اند، از اين مجازات تنها می توان برای «جرايم بسيار جدی» استفاده کرد که فقط به معنای جرايم مربوط به قتل عمدی تفسير شده است. حتا در اين صورت نيز، موازين صريح محاکمه عادلانه بايد رعايت شود.

کميسر عالی زيد گفت: «من از دولتمردان ايران می خواهم فوری اتهام های طاهری را لغو و آزادی بی قيد و شرط او را تضمين کنند. محکوم کردن فرد به اعدام به خاطر به کارگيریِ صلح آميز آزادی بيان، دين يا اعتقاد بی عدالتی مطلق و نقض آشکار حقوق بين المللی حقوق بشر است.»

بنا به گزارش ها، ايران تاکنون در سال جاری (۲۰۱۵) بيش از ۶۰۰ تن را اعدام کرده است. سال گذشته، دست کم ۷۵۳ تن در اين کشور اعدام شدند.

زيد گفت: «من از دولت ايران به صراحت می خواهم فوری اجرای تمام اعدام ها را معلق کند و با ما و همکاران ما در زمينه راهبردهای جايگزين برای مبارزه با جنايت همکاری کند.»

سازمان ملل با مجازات اعدام در هر شرايطی مخالف است و روند جهانی به سوی الغای مجازات اعدام در جريان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016