گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
13 مرداد» گســـتره فرهنگ، بخش نهم: واتابِ فرهنگ بر طبيعت، ابراهيم هرندی13 تیر» در گســـتره فرهنگ، بخش هفـتم: زبان، ابراهيم هرندی
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! هـی شـعرتر انگیــزد...، به مناسبت انتشارِ "شعرانه"، نخستین جلد از سرودههای هادی خرسندی، ابراهیم هرندیطنز خرسندی بُرّا و برهنه است و در بیشتر جاها بدون رودرواسی و خجالت آینهای در برابر ما میگذارد. این چگونگی در پرتو دوگانگی کرداری ما ایرانیان که اندرونی و بیرونی دارد، بسیار ارزنده استطنز پدیده تازه ای نیست اما پذیرش همگانی آن پدیده تازهای در تاریخ است. فرهنگ های پیشین همه شادی ستیز بودند و رفتارها و کردارهای شوخ و شادی آور را برنمی تافتند. در آن فرهنگ ها، خنده، نشانه خنگی و خامی بود و خندانندگان، سبک مغز و لوده و یاوه گو پنداشته می شدند و اگر میدانی بدانان داده میشد، برای نیشخند زدن و یاوه گویی به آنانی بود که فرمانهای شاه وآئین او را برنمی تافتند. ادبیات فارسی پُر از یاوه سراییها و هزره دراییهای شاعران و نویسندگان چابلوسی ست کهگاه کاسهٔ داغتر از آش میشدند و گردنکشانی را که بردرگاه شاهان سر فرود نمیآوردند، به باد هجو و هزل می گرفتند. تا پیش از دوران روشنگری، خنداندن مردم بخودی خود، کار درستی نبود و دست اندرکاران این رشته، فرودست و فرومایه انگاشته میشدند. این نادرستی، ریشه در تهیدستی همگانی داشت که همگان را هماره درگیر ناخوشی و نگرانی می داشت و هیچ زمانی را برای شادمانی و خوشباشی و خنده، سازگار نمییافت. در آن روزگاران که ماگاه با حسرت از آن یاد میکنیم، زندگی انسان، نبردی بیامان با گرفتاریهای روزمره چون درد و مرگ و جنگ و جدل و غارت و فقر و فاقه بود. در چنان روزگاری برای بیشتر مردم، سیر کردن شکم خود و خانوادههایشان بزرگترین پیروزی پنداشته میشد و چون چنین کاری بسیار دشوار بود، دیگر فرصتی برای خنده و خوشگذرانی برای کسی باقی نمی ماند. نه اینکه شادی بد بود، نه. بل که زندگی آنچنان دشوار و سخت گذر بود که کمتر زمانی برای شادمانی دست می داد و هرچه کسی تهیدستتر بود، با خنده و شادی بیگانهتر میبود. چنین است که شادمانی و شادخواری، از دیرباز شیوه شاهان و درباریان و رندانِ ایمان ستیز بوده است و بیرون از دایره دربار، هماره در فهرست رفتارهای خراباتیانی که پا از دایره هنجارهای پذیرفته شده اجتماعی بیرون می نهادهاند، میآمده است. هم از اینروست که در گذارِ تاریخ، طنز آوران را مطربان لوده و مسخره پیشه میپنداشته اند و آنان را پیروان اهریمن می دانسته اند. در فرهنگ ما نیز، آنان که با سخنان خود، شادی می آفریدند، مطرب، لوده، ولنگار، وراج، مسخره چی، هزال، و..... خوانده میشدند. این چشم انداز پشتوانه اخلاقی و اجتماعی خود را نیز داشت. آوردهاند که روزی شوخ طبعی بذله گو با پیامبر اسلام رویارو شد. پیامبر بدو گفت که خداوند در روز رستاخیز به بذله گویان سری به اندازه گنبد مساجد خواهد داد که برگردنی نازکتر از مو نهاده خواهد بود. بذله گو بیدرنگ گفت که؛ پس چه نمایشهای خنده آوری با آن سرو گردن در روز ِ قیامت در صحرای محشر میتوان داد! محمد را این سخن خوش آمد و از خداوند آمرزش وی بخواست و سپس او را گفت که؛ اکنون که پیامبر خدا را خنداندی، گناهانت بخشوده شد، هشدار که زین پس دست از این کار برداری. پذیرش طنز و ارجمندی شادی، ریشه در چشم انداز مدرن انسان به هستی دارد که پس از دوره رنسانس شکل گرفت. این چشم انداز، انسان را در مرکز هستی نهاد و همه خواهش های دلپذیر وی مانند؛ گرایش به شور و شادی و عشق بازی و خوشباشندگی را ارجمند پنداشت. از آن پس دیگر خواهشهای درونی انسان که پیشتر «هواهای- نفسانی» و پلید و اهریمنی پنداشته میشدند، پاک و پذیرفتنی و چراندنی انگاشته شدند. دیگر کسی از ابراز عشق به دیگری رویگردان نبود و شادخواری و شاد زیستی، نه تنها پیروی از دیو و اهریمن نبود و گمراهی پنداشته نمیشد، بلکه هدف بنیادین زندگی انگاشته شد. ازآن پس نه تنها شادی، زنجیرِ دست و پاگیر ِ شیطان نبود که بر دست و پای انسان بسته میشد تا وی را به گمراهی و دوزخ بکشاند، بلکه همگان شادی را می ستودند و حتی شاعری شاد بودن را هنر خواند. ۱ در فرهنگ ما که در آن، بسیاری از ارزشها ریشه در چشم اندازهای هزارههای کهن دارد، شادی و شادمانی هنوز نیز کاری ناپسند و ناخوشایند است و هنوز برای بسیارانی که با فرهنگ مرگ دمخوتر و آشناترند، هر زنجیره شورانگیزخنده، زنجیری فریبنده و اهریمنی ست که انسان را از خدا دور میکند و به آتش دوزخ اندکی نزدیک. چنین است که بسیارانی، هر لبخند را با پناه بردن به خدا پاسخ میدهند. نیز چنین است که شادی کاران و بذله گویان همچنان در دوران کنونی نیز، در رده بزه کاران و دیوانگان جای دارند. نماد ِ این چگونگی نامهایی ست که نویسندگان طنزپرداز ما برای خود و کاراکترهای خود در نشریات طنز در چند دهه گذشته برگزیدهاند. نامهایی چون؛ کریم شیرهای، شوت، پخمه، مشنگ، شاعلام، بیکله، هالو، غصنفر.... این همه را نوشتم تا برسم به این نکته که – تا آنجا که من میدانم - هادی خرسندی تنها کسی ست که واژه «آقا»، را برای نخستین بار درباره طنزپرداز ایرانی در «اصغرآقا» بکار برده است. از پی این چگونگی بود - شاید - که «گل آقا» نیز در پی اصغر آقا به بازار آمد. این همه، بازتاب روزگاری ست که در آن، دیگر خنداندن مردم نه تنها «لیچار گویی»، و مسخربازی نیست بل، که همگان اندک اندک میپذیرند که طنز، شاخه ای جدی از ادبیات هر سرزمین است که دست کمی از شاخههای دیگر ندارد. در روزگار ما، سخن درباره طنز فارسی همیشه با نام عُبید زاکانی همراه است و طنزپردازان زمان را با عبید میسنجند و هرگاه که بخواهند کسی را سرآمد دیگر طنزآوران بدانند، او «عبید زمان» میخوانند. اما گفتنی ست که سرایههای طنزآلود، همیشه بخشی از کار همه شاعران بزرگ ایرانی بوده است. نمونههای از این کارها این هاست: ای خواجه رسیده است بلندیت به جایی *** کارکرد جهان دون عجب است *** خاقانیا اگرچه سخن نیک دانیا *** سبحه برکف، توبه برلب، دل پر از شوقِ گناه در غزلهای حافظگاه با اوج طنز روبرو میشویم، مانند این چند بیت: رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار *** به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم و اِیِن بیت که به گمان من شاهکار طنز درخشان در ادبیات فارسی ست: به روز حادثه تابوت ما ز سرو کنید با این همه، طنز گذشتگان را نمیتوان با طنز نویسان مدرنی مانند دهخدا، ایرج پزشکزاد و یا هادی خرسندی مقایسه کرد، زیرا که طنز مدرن، از چشم اندازِ اخلاق و ارزش های فرهنگ مدرن آفریده میشود و خصوصیترین درنگهای آن نیز، در پرتو گرفتاری های همگانی ِ سیاسی و فرهنگی شکل میگیرد. در نمونه های زیر، هادی خرسندی از خودش میگوید و با خودش «جدیث نفس» میکند. اما همین گفتگوی درونی، درونمایه ای همگانی دارد و می تواند زبان حال همه میانسالان آزادی خواهِ ِ کشورهای پیرامونی باشد که اکنون آواره در کشورهای بیگانه اند. بخوانید: .... وای من! حتی پنیرم چیز شد دیدی آخر هرچه رشتم پنبه شد *** بیخودی رفتم و زدم فریاد *** نیست دیگر زملائک خبری باغ فردوس درش بسته شده *** من جهاندینم و دنیا وطنم این چشم انداز و اخلاق فرهنگ مدرن که میگویم درونمایه طنز کنونی ست را درهمین مصرع آخر – حال و احوال همه حال من است – میتوان دید. البته کاربرد ِ شوخ طبعی در پرنما کردن ِ ارزشهای اجتماعی پدیده تازهای نیست. اما آنچه طنزمدرن را از شوخ طبعی گذشتگان جدا میکند، چشمداشت آن به ارزشهای جهانی مانند حقوق بشر است. دیگر آنکه از دیدگاه اخلاق مدرن، خنداندن و شاد کردن مردم بخودی خود کاری پسندیده و پذیرفتنی ست، گواینکه طنز سیاسی نیز همچنان در جایگاه خود ارجمند است. در گذشته ذهنیت همگانی این چگونگی را برنمی تافت. خاقانی در این باره گفته است که، «طنز من طنز نیست، تعلیم است.» برگردیم به شعر خرسندی. طنز ِها دی خرسندی سه ویژگی دارد؛ ۱. طنز است. ۲. چشم اندازی مدرن دارد. ۳. بُرّاست. اینکه میگویم طنزاست، گفتن دارد زیرا که طنز، زبانِ ناگزیری انسان است، یعنی که سخن طنز را به هیچ زبان دیگری، جز به زبانِ طنز نمیتوان گفت. آنجا که کار چنان از مرز گریه میگذرد که چاره ای جز خنده ناباوری نیست، طنز زبانِ آتش جان می شود. «کارم از گریه گذشته است، بدان میخندم». بسیاری از شعرهای خرسندی مانند دیگر کارهای او این آتش نهفته را در خود دارد. این هم نمونهاش: در کودکیام قند پدرسگ سر رف بود *** درباره مدرن بودن چشمانداز طنز خرسندی نوشتم اما باید گفت که مدرنیزم در گستره اندیشه، یکدست نیست، یعنی که بخش هایی از اندیشهها و آرمان ها و رفتارها و کردارهای هر انسان مدرنی، ریشه در خوی جانوری و خودمداری و قومی دارد. این چگونگی برکار انسان نیز سایه میافکند. پرت نشویم. طنز خرسندی بُرّا و برهنه است و در بیشتر جاها بدون رودرواسی و خجالت آینهای در برابر ما میگذارد. این چگونگی در پرتو دوگانگی کرداری ما ایرانیان که اندرونی و بیرونی دارد، بسیار ارزنده است. نمونه؟ گیرم که تو با حضرت صاحب جوری *** ژاپن دوم نشد ایران، ولیکن غم مخور *** اخم کنان پادشا – گفت «دروغم کجا؟ گفت به او آتوسا: «سرور من پادشا «گرچه ترا در دروغ – هست فراوان نبوغ «شوهر ایرانی و – راست به همسر، عجب! «کتببهٔ تازه را – به خانه آوردهای «قحطی و دشمن اگر – نیست شوند و هلاک هنرش جمله بگفتی، عیب آن نیز بگو. هادی خرسندی مردی رسانهای ست و سرودههایش را بخشی از ابزار کار خود میداند. شاید بسی بیش از بسیاری از سرودههای او در نشریه اصغر آقا و دیگر رسانههای نوشتاری حقیقی و مجازی منتشر شدهاند. از اینرو بسیاری از کارهای او رسانهای ست. البته رسانهای بودن، بخودی خود ایرادی ندارد، اما برای کارهای اد بیو هنری محدودیت آور و آسیب رسان است. یکی از آسیبهای بزرگ این چگونگی، درغلتاندن کار به مضمونهای زمانمند است. هنر پدیدهای جاودانه و بیتاریخ است. شعر نیز چون پدیدهای هنری، باید بتواند ذهن انسان را در هرکجای تاریخ که هست، درگیرِ خود کند. اما روزنامه و مجله، تاریخ مصرف دارند. گرفتاری دیگرِ ادبیات رسانهای، فروافتادن چشم انداز فلسفی و اندیشگی آنها به باورهای عامیانه و نادرستِ زمانه است. نمونه؟ سرودهای با نام؛ «خلق حشری» درصفحه ۱۳۵ کتاب. آن خلق که بیست و دوی بهمن حشری شد در همین چند بیت، همه افسانههای عامیانه امروزی درباره انقلاب ایران را میتوان دید. اینکه این انقلاب زمینه اجتماعی نداشت و دسیسه این و آن بود. اینکه زیان پیروان گروههای چپ در آوردن این حکومت، دست کمی از آخوندها نداشت. اینکه ملت ایران بازیچه گروه انگشت شماری توطئه گر شد. اینکه بیبی سی هم در پختن این آش شوری که ما آنروز انقلاب میخواندیماش، دست داشت. ادبیات رسانهای همیشه و در همه جا ادبیات پیرو میشود و چشم انداز تاریخی خود را از دست میدهد. در اندیشیدن به چگونگی شکل گیری انقلاب در ایران، همگامی با داوری تاریخ، نیازمند به پرهیز از ارزشداوری شتاب زده است. داوری پایانی درباره رویدادهای بزرگ اجتماعی را تاریخ، پس از پایان آن رویداد و بازتابهای آن، یعنی زمانی که همه آبها از آسیاب افتد، میکند. نسلهای انقلابی و انقلاب کرده و انقلاب زده، بخاطر درگیری عاطفی ژرفی که با این سونامی فرهنگی و اجتماعی دارند، هرگز نمیتوانند، بدرستی درباره آن داوری کنند. هادی خرسندی بیش از پنجاه سال است که می نویسد و می سراید. او نه تنها طنزآوری بزرگ و نادره- کار است که در کار روزنامه نگاری و شاعری و ناشری و نمایشهای کمدی نیز چیره دست است. پنجاه سال کار کسی چنو را نمیتوان در پنجاه کتاب نیز بررسید، چه رسد به این پنج صفحه. اما گفتم شاعر و دریغم میآید که این دو بیت از یکی از غزلهای عاشقانه او را در اینجا نیاورم. برخیز و بیا که مستم امشب ـــــــــــــــــــــــــــــــ Copyright: gooya.com 2016
|