شنبه 7 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بیانیه کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور در استقبال از فعالیت حزب اتحاد ملت و در محکومیت محدودیت برای جبهه ملی

بیانیه کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور
استقبال از فعالیت حزب اتحاد ملت و محکومیت ایجاد محدودیت برای جبهه ملی ایران

رو به پایان رفتن معضل دوازده ساله هسته‌ای باعث رشد جوانه‌های امید در میان بخش زیادی از مردم برای حل مشکلات متعدد زندگی روزمره‌شان شده است. همان‌گونه که در میان فعالان سیاسی و مدنی و صنفی امید و انتظاری برای تنش‌زدایی داخلی و رفتن به‌سوی عقلانیت و قانونمداری در عرصه داخلی به‌وجود آمده است.

بر همین اساس، تشکیل اولین اجلاس حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی» مایه خوشحالی است؛ به‌خصوص آن‌که در برخی از اصول اعتقادی این حزب بر «فصل سوم» قانون اساسی در رابطه با «حقوق ملت» تاکید شده و بخشی از محذوفان سیاسی سال‌های اخیر امکان مجددی برای فعالیت یافته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ما ضمن استقبال از فعالیت هر حزب و تشکیلات سیاسی و مدنی و صنفی که جامعه ایران را به سمت تشکل‌یابی و دموکراسی محدود شده در نظارت استصوابی، و نیز استفاده از تجارب بشری در تحقق دموکراسی واقعی و دوری‌گزینی از انتخابات موسمی بی‌پشتوانه می‌برد؛ امیدواریم دوستان دست‌اندرکار این حزب ضمن اغتنام این فرصت و با پایداری بر اصول و مرامنامه و تجارب خود، در جهت بسط و نهادینه کردن تحزب در کشور با پشتکار تمام بکوشند و از این طریق به پویش جامعه ایران به‌سوی آزادی و دموکراسی و عدالت و رفاه و امنیت یاری رسانند.

اما در همین روزها شاهد خبر ناگواری هم بودیم و آن ممانعت وزارت اطلاعات از تشکیل جلسات جبهه ملی ایران حتی به‌صورت خانگی و اعلام غیررسمی بودن و حتی تکرار اتهام واهی ارتداد برای این جمعیت سیاسی پرسابقه است.

جبهه ملی ایران همانند بسیاری از تشکل‌ها و جمعیت‌های سیاسی شناسنامه‌دار (همچون نهضت آزادی ایران، شورای فعالان ملی- مذهبی، کانون نویسندگان ایران، و نحله‌های مختلفی از گرایش‌های چپ) تحت فشار شدید امنیتی برای جلوگیری از هرگونه تحرک سیاسی قرار دارد. ما این فشارهای غیرقانونی را محکوم می‌کنیم و ممانعت از فعالیت نیروهای سیاسی مختلف که هر کدام پژواک‌دهنده عقاید و مطالبات طیف‌هایی از جامعه ایرانی هستند را سنگ‌اندازی در مسیر عقلانیت و تدبیر و بسط دموکراسی در کشور می‌دانیم.

متاسفانه در سال‌های اخیر این فشار به برخی تشکل‌های سیاسی که دربردارنده بسیاری از شخصیت‌ها و مسئولان سابق جمهوری اسلامی هستند (همچون جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی) نیز وارد شده است.

ایجاد محدودیت برای فعالیت مجموعه این جریان‌های سیاسی تلاش نافرجام و بی‌سرانجامی است که مانع دموکراسی ملی و درون‌جوش در کشور شده و ملت ایران را از بسیاری از توانمندی‌های کارشناسان و نخبگان خویش محروم می‌کند. این تنگ‌نظری‌ها و برخوردهای غیرقانونی و ضدملی به این گمان صورت می‌گیرد که چرخه قدرت و ثروت و منزلت را در محدوده کوچکی به حصر درآورد. اما پویش درونی و مهارناپذیر ملت ایران به‌خصوص جوانان دختر و پسر این سرزمین بسی وسیع تر و رنگین‌کمانی‌تر از دایره بسته‌ای است که قدرت مستقر تحت عنوان نظارت استصوابی تلاش برای محدودسازی آن دارد.

ما از فعالیت آزادانه و مسئولانه تشکل‌های مدنی و صنفی اقشار مختلف (همچون معلمان و کارگران و دانشجویان) حمایت می‌کنیم و حضور و کنشگری مطالبه‌محور آنان را در جهت بسط آگاهی و قانونمند شدن دموکراسی در کشور و در راستای رشد همبستگی ملی به ‌عنوان اصلی‌ترین عامل تشکیل‌دهنده امنیت ملی ارزیابی می‌کنیم. همچنین برخورد امنیتی با آنان را حرکتی در جهت تحکیم انحصار و تمرکز قدرت و ثروت و جلوگیری از شفافیت سیاسی و اجتماعی ـ که مهم‌ترین عامل بازدارنده فساد ساختاری اقتصادی است ـ می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم.

رخدادهای زشت و زیبای ماه‌های اخیر در رابطه با تشکل‌های سیاسی و مدنی یادآور این درس بزرگ است که مسیر گذار به دموکراسی در ایران راهی ناهموار و طولانی است که باید به‌تدریج و با صبر و پایداری پیموده شود و از هر «فرصت» موثری بهره‌گیری شده تا موانع و «تهدید»های این راه پرسنگلاخ کاهش یابد. ما خود را همراه استراتژیک همه تلاش‌گران مسیر دموکراسی و آزادی و عدالت و رفاه در جامعه ایرانی می‌دانیم. همان‌گونه که با همه محروم شدگان و ستمدیدگان این مسیر همدلی و هم‌آوایی داریم.

به امید روزهای بهتر و فضای مساعدتری برای فعالیت همه گرایش‌های سیاسی و سلایق و عقاید در جامعه بزرگ ایران

کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور
۵ شهریور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016