شنبه 21 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
14 شهریور» تو٬ ای عکس هولناک...
13 شهریور» بخارای شهریار عدل، ف. م. سخن
پرخواننده ترین ها

تصویر آیلان٬ اسب تروای داعش؟ ف.م.سخن

sokhan11sept.jpg
تروریست های اسلامگرا٬ بر خلاف تصور عامه٬ بسیار با هوش اند و از تمام امکانات موجود٬ برای انجام عملیات تروریستی استفاده می کنند. همان طور که داعش در کشتار نیروهای مخالف خود٬ از ابتکارهای عجیب بهره می گیرد٬ و همان طور که حملات یازده سپتامبر با برنامه ریزی و دقت شگفت انگیزی صورت گرفت٬ ورود تروریست ها در لباس پناه جویان کاملا محتمل و در برخی موارد اثبات شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به مناسبت سالگرد حادثه‌ی شوم یازده سپتامبر

سونامی پناه جویان٬ بعد از طی کردن مسیر سوریه تا آلمان٬ در مقابل سدهایی که برای مقابله با آن کشیده شده٬ متوقف مانده٬ و برخی از پناه جویان٬ با جدا شدن از بدنه ی جمعیت و حرکت فردی به سمت مقاصد مختلف٬ مثل سوئد٬ به دنبال مامنی جدید برای زندگی آینده ی خود هستند.

تحلیل منطقی دلایل به راه افتادن سیل پناه جویان یا به قولی مهاجران٬ از خاورمیانه به سمت اروپا٬ در زیر فشار شدید دو نوع تحلیل افراطی قرار دارد:
اول٬ تحلیلی که طرفداران چپ و کمونیست های افراطی و غرب ستیزان سنتی ارائه می دهند؛

دوم٬ تحلیلی که طرفداران راست و سرمایه مَداران رفاه طلب و خارجی ستیزان سنتی ارائه می دهند.

به این ها باید تحلیل های احساسی را نیز اضافه کرد که عمر چندانی ندارند به همین لحاظ در این بحث در نظر گرفته نمی شوند.

در دو نوع تحلیل افراطی یاد شده٬ دشمنی با طرف مقابل و نیز میانه روها٬ باعث نادیده گرفتن حقایق مطرح شده توسط طرف مقابل می شود٬ و حمایت مطلق از پناه جویان یا ضدیت مطلق با آن ها٬ لُبِّ کلام آن ها می گردد.

در فضای مجازی٬ امروز شاهد این دو نوع تحلیل هستیم:

گروهی آنگلا مرکل و دولت آلمان را فریبکارانی می نامند که با طرحی بلند مدت٬ ابتدا به خاورمیانه اسلحه می فروشند و جنگ راه می اندازند و بعد از ایجاد خرابی ها و فرار مردم به سمت غرب٬ دروازه های کشورشان را باز می کنند تا از نیروی کار ارزان استفاده کنند!

گروهی دیگر٬ آنگلا مرکل و دولت آلمان را ساده لوحانی می نامند که با تصمیمی سریع و نسنجیده٬ خیل عظیم پناه جویان را -که از نظر این ها مهاجران اقتصادی و تروریست ها هستند- به کشور راه داده٬ و این مهاجران باعث گرفتاری های بی شمار از نظر سیاسی٬ فرهنگی٬ اجتماعی٬ اقتصادی و امنیتی خواهند شد.

اما نظر ما به گونه ی دیگری ست: دولت آلمان٬ و بخصوص خانم آنگلا مرکل٬ با تصمیم بجای خود٬ برای پذیرش پناه جویان٬ از وقوع یک فاجعه ی بزرگ انسانی جلوگیری کردند. این تصمیم٬ به سرعت و بی هیچ قید و شرطی اتخاذ شد. عده ی زیادی -آزادانه- به شهرهای بزرگ آلمان آمدند٬ طوری که برخی از آن ها بدون گذرنامه و امکانات٬ در سطح شهرها و بخصوص مرزها پراکنده اند و راهی برای عبور به کشورهای دیگر می جویند.

اوضاع زندگی پناه جویان٬ در اولین مرحله ی پروسه ی پناه جویی٬ نسبت به زمانی که پناه جویان٬ تک به تک وارد آلمان می شدند بدتر نیست. حتی می توان گفت که وضع آن ها٬ در مقایسه با قبل٬ بهتر هم شده است. در یکی از کمپ ها٬ عده ی زیادی پناه جو را دیدم که به رغم تعداد زیادشان و ترکیب ناهمگون جمعیتی٬ از امکانات اولیه برای خواب و خوراک برخوردار بودند. حتی ورود و خروج به کمپ نیازی به اجازه از طرف مسوولان نداشت. غذا٬ مانند غذای بیمارستان ها٬ غیر از صبحانه٬ ناهار گرم (خوراک ماهی با سیب زمینی) و شب ها غذای سرد بود (که موضوع غذای سرد برای ما ایرانی ها که عادت به خوردن انواع و اقسام غذاها در شب داریم کمی تحمل اش دشوار است). آن ها که نیاز به بیمارستان داشتند٬ بلافاصله با آمبولانس اعزام و بستری شدند. پناه جویان٬ امکان تماس و حتی رفتن و ملاقات دوستان و بستگان خودشان را در خارج از کمپ ها دارند. پلیس و نیروهای حراست برای پیشگیری از حملات احتمالی دست راستی ها در محل مستقرند. روند نام نویسی پناه جویان و تعیین هویت آن ها و چگونگی تقسیم شان به شکل مرتب و سازمان داده شده٬ با حضور مترجم و به شکل رایانه ای انجام می شود. کسانی که در همان محل پذیرفته می شوند بلافاصله اتاق های جداگانه ای در کمپ به آن ها داده می شود. اگر در راهروها٬ بوی نامطبوع بدن و آلودگی مشاهده می شود٬ هم به خاطر کمبود امکانات نظافتی و هم به خاطر عدم رعایت بهداشت توسط پناه جویان است. دست شویی ها در روز دو بار تمیز می شود. اگر پناه جویی کس و کاری در شهر داشته باشد٬ به او اجازه داده می شود تا مشخص شدن محل اسکان نهایی٬ در خانه ی او بماند. همان طور که قبلا گفتم پناه جویان قبلی هم که به صورت انفرادی خود را معرفی می کردند٬ وضعی بهتر از این نداشتند و اصولا انتظاری بیش از این هم نمی توان داشت....

دولت آلمان٬ از هم اکنون در اندیشه ی ساختمان سازی و تدارک محل زندگی٬ آموزش زبان٬ ایجاد دوره های کارآموزی و دوره های آشنایی با فرهنگ آلمان است؛ این آخری٬ با تاکید خانم صدر اعظم صورت می گیرد چرا که در دوره های قبلی که کارگرهای مهمان به آلمان آمدند و یا پناه جویان خارجی٬ ساکن آلمان شدند٬ در این زمینه کار زیادی انجام نشد و همین امر موجب ایجاد دشواری های بسیار٬ هم برای دولت و ملت آلمان٬ و هم برای خانواده های پناه جویان شد....

حال٬ این که گروهی بگویند که آلمانی ها٬ موضوع پناه جویی ساکنان خاورمیانه را٬ از قبل برنامه ریزی کرده بودند و قصدشان استفاده از نیروی کار ارزان است٬ سخن بیهوده ای بیش نیست. دولت آلمان اگر می خواست٬ به راحتی می توانست نیروی کار ماهر و جوان را بدون هیچ دردسری وارد آلمان کند٬ -کاری که کانادا و استرالیا انجام می دهند- و خود را به دردسر بزرگی که بخصوص در آینده با آن رو به رو خواهد شد٬ نیندازد...

*****

این مقدمه به درازا کشید. غرض طرح موضوعی در باره ی امنیت داخلی کشور آلمان بود. نمی توان گفت که ایجاد سونامی مهاجرت٬ با قصد و غرض قبلی توسط داعش یا دولت های منطقه صورت گرفته است٬ اما شرایطی که به وجود آمده زمینه را برای سوءاستفاده ی این گروه و دولت های حامی تروریسم آماده کرده است. ایرانیان مقیم آلمان نیک می دانند که در میان پناهندگان ایرانی٬ ماموران وزرات اطلاعات نیز حضور دارند و به کار خبر چینی مشغول اند و عده ای از آن ها نیز به عنوان نیروهای آماده ولی غیر فعال٬ در زمان لازم٬ می توانند به ترور و ارعاب دست بزنند. این موضوع نیز از چشم سازمان اطلاعات آلمان (BND) پنهان نیست و برخی از این افراد شناسایی شده و زیر نظر قرار گرفته اند.

تروریست های اسلامگرا٬ بر خلاف تصور عامه٬ بسیار با هوش اند و از تمام امکانات موجود٬ برای انجام عملیات تروریستی استفاده می کنند. همان طور که داعش در کشتار نیروهای مخالف خود٬ از ابتکارهای عجیب بهره می گیرد٬ و همان طور که حملات یازده سپتامبر با برنامه ریزی و دقت شگفت انگیزی صورت گرفت٬ ورود تروریست ها در لباس پناه جویان کاملا محتمل و در برخی موارد اثبات شده است. آن ها می خواهند از احساسات انسان دوستانه ی دولت و مردم آلمان سوء استفاده کنند و از موقعیت پیش آمده حداکثر بهره برداری را در جهت اهداف خرابکارانه ی خود بنمایند. تصویر کشته شدگان در مسیر حرکت موج انسانی به سمت اروپا٬ و بخصوص عکس هولناک و تاثرانگیز آیلان -پسر سه ساله ی سوری- موقعیتی برای تروریست های اسلامی به وجود آورد تا بتوانند به راحتی پا به خاک آلمان -و کشورهای دیگر اروپایی- بگذارند؛ کاری که با سفر عادی از طریق قانونی و با گذرنامه یا از طریق قاچاق و نقاط کنترل نشده ی مرزی به این سادگی ها و در این حجم امکان پذیر نبود. به عبارتی تروریست های اسلامی و داعش٬ از این تصاویر و موقعیت رقت انگیز پناه جویان سرگردان٬ در مرزهای مختلف٬ به عنوان اسب تروا استفاده کرده و به صورت گروهی وارد اروپا و بخصوص خاک آلمان شده اند.

مطمئنا٬ دولت آلمان و دستگاه امنیتی این کشور٬ تمهیداتی برای مقابله با تروریست های تازه وارد اندیشیده اند٬ ولی عملکرد هوشمندانه تروریست ها -که اکنون می توانند حتی بدون مجوز در سراسر خاک آلمان و حتی اروپا رفت و آمد کنند- می تواند بسیار خطرناک و دردسر ساز باشد.

در این مورد بعدا بیشتر خواهیم نوشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016