جمعه 3 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ملالت خطرناک٬ ف.م.سخن

refugee-germany.jpg
دشواری هایی که پناه جویان به وجود آورده اند و میزان آن هر روز در حال افزایش است٬ موضوع پنهان کردنی نیست و دست راستی ها از طریق خرده رسانه های خود هر روز به مواردی از آن اشاره می کنند. اتفاقاتی که در جمع پناه جویان می افتد از نگاه تیزبین رسانه ها پنهان نمی ماند؛

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ویژه خبرنامه گویا

تصویر پناه‌جوی خشمگین٬ در محل اسکان پناه‌جویان در شهر «زول» (Suhl شهری در مرکز آلمان)٬ در روزی که پاره پاره کردن قرآن توسط پناه جوی دیگری باعث کتک کاری شد.

هفته نامه ی «دی تْسْایت» یکی از مهم ترین هفته نامه های آلمان است که مطالب و مقالات آن در باره ی سیاست٬ اقتصاد٬ دانش و فرهنگ می باشد. بسیاری از افراد تحصیل کرده و روشنفکر آلمان٬ این نشریه را که در شهر هامبورگ چاپ می شود مطالعه می کنند. مطالب این نشریه که اغلب بلند و همراه با ذکر جزییات دقیق است٬ توسط نویسندگانی دارای تفکرات مختلف نوشته می شود و در این نشریه ی پر حجم و پر صفحه منتشر می گردد.

«دی تسایت»ِ این هفته٬ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ چند مطلب خواندنی در باره ی پناه‌جویان تازه وارد به آلمان دارد و موضوع پناه جویی را از زوایای مختلف بررسی می کند.

متاسفانه٬ در همین آغاز کار٬ شاهد مشکلات بسیاری هستیم که این پناه جویان تازه وارد٬ در جامعه ی آلمان ایجاد کرده اند و احتمال داده می شود که این مشکلات روز به روز دامنه ی وسیع تری پیدا کند. رسانه های مهم و اثر گذار آلمان٬ از تلویزیون شبکه ی یک و دو یعنی ARD و ZDF گرفته تا نشریات عامه پسند مانند «بیلد» و نشریات نخبه پسند مانند «فرانکفورتر آلگماینه» و «زود دویچه» و همین هفته نامه ی «دی تسایت»٬ تلاش می کنند٬ تا با کم تر مطرح کردن مشکلاتی که پناه جویان تازه وارد در آلمان به وجود آورده اند٬ زمینه های خشم و نفرت دست راستی ها و بیکاران آلمانی و حتی برخی از آلمانی های غیر سیاسی اما حساس به موضوع تداخل فرهنگ ها را کاهش دهند یا به عبارت دقیق تر مجال بروز خشم به آن ها ندهند.

IMG_0678.PNG
توضیح عکس چاپ شده در صفحه‌ی ۴ هفته نامه‌ی «دی تْسْایت»

اما دشواری هایی که پناه جویان به وجود آورده اند و میزان آن هر روز در حال افزایش است٬ موضوع پنهان کردنی نیست و دست راستی ها از طریق خرده رسانه های خود هر روز به مواردی از آن اشاره می کنند. اتفاقاتی که در جمع پناه جویان می افتد از نگاه تیزبین رسانه ها پنهان نمی ماند؛ کلاهبرداری پناه جویی از پناه جویان ناآگاه٬ که به اسم فروختن بلیت ارزان قطار٬ کاغذپاره های تبلیغاتی را به مبالغ گزاف چند صد یوریویی به آن ها فروخته است از این موارد است. یا عده ای از پناه جویان٬ با کشیدن ترمز اضطراری قطاری که آن ها را به محل اسکان شان می برده٬ قطار را متوقف می کنند و پا به فرار می گذارند تا به کمپ های مربوط انتقال نیابند. بدتر از همه بسیاری از کسانی که وارد خاک آلمان شده اند٬ خود را معرفی نکرده اند و آزادانه در شهرهای مختلف به آمد و شد مشغول اند و در این میان٬ سلفی های تندرو٬ با خوشرویی و دادن غذا و مکان زندگی٬ در صدد جذب جوانان پناه جو٬ به تشکیلات تروریستی و آشوبگر خودشان هستند. مشکل بزرگی که امروز مردم آلمان و حتی پناه جویان متاهل و زنان پناه جوی تنها با آن رو به رو هستند٬ جوانان مجردی اند که متاسفانه کنترل رفتاری آن ها بسیار دشوار است.

مقاله ی «مارتین کلینگست» ناظر به این مسائل و موضوعات است و سر رفتن حوصله ی جوانان بیکاری که از صبح تا شب کاری برای انجام ندارند را بسیار خطرناک می داند.

او می نویسد: آیا مردان جوان مسلمانی که هفته ها٬ بیکار در محل اسکان پناه جویان به انتظار نشسته اند٬ می توانند دچار فوران خشم شوند؟
در یک محل اسکان پناه جویان در شهر«دارمشتادْت» که پر از جمعیت و بسیار شلوغ است٬ کارمندان از سه هفته ی پیش اعلامیه هایی را پخش می کنند با این مضمون که در این کشور به زنان بر خلاف خواست شان دست زدن ممنوع است.

در محوطه ی المپیک شهر برلین٬ پناه جویانْ تفکیک شده اند: در یک سالن خانواده ها٬ زنان و کودکان٬ و در سالن دیگر مردانی که تنها سفر کرده اند. این کار جنبه ی پیش‌گیرانه دارد. شورای زنان آلمان با تذکر این موضوع٬ نسبت به وضعیت وخیم دختران و زنان تنها در میان پناه جویان هشدار می دهد. اتحادیه ها و انجمن های آلمانی هشدار می دهند که بزرگترین مساله ی پذیرش فرهنگ جدید و ادغام در جامعه ی آلمان٬ از سوی مردان جوان و تنهای متقاضی پناهندگی٬ تهدید می شود. باید به این نکته توجه ویژه داشت.

و اکنون تعداد این مردان جوان و تنها٬ بسیار زیاد است. اغلب متقاضیان پناهندگی٬ حدود شصت تا هفتاد درصد٬ حال چه سوری٬ چه افغان و اریتره ای و نیجریه ای و آلبانیایی٬ بنا به گزارش تشکیلات کمک به پناهندگان سازمان ملل متحد٬ مرد هستند و سن شان میان هجده تا سی سال است. هشتاد در صدِ اینها - که با این تعداد٬ در مجموع٬ صدها هزار نفر فقط در آلمان هستند- مسلمان اند٬ که از نوع سنّیِ عربی اند و نه اسلامی ترکیه ای. اغلب این ها٬ مردان جوانی هستند که دردسرهای فراری سخت و دشوار را به جان می خرند؛ و این جوانان گه‌گاه٬ نظم و قانون را زیر پا می گذارند٬ تا مثلا٬ از موانع مرزی عبور کنند یا مانع از گرفتن اثر انگشت شان شوند. ده ها هزار نفر از این مردان جوان هم اکنون در آلمان از ثبت نام قانونی سر باز زده اند. هیچ کس نمی داند که آن ها کجا هستند.

اغلب مردانِ جوان هستند٬ که کتک کاری راه می اندازند -اتفاقی که در محل اسکان پناهندگان در شهر زول افتاد-...

نویسنده ی مطلب٬ در ادامه ی بحث مفصل خود٬ به برخی از دیدگاه های مردان مسلمان نسبت به زنان می پردازد و به نکاتی مانند نشان دادن مردانگی و یا غیرت اشاره می کند٬ و در نهایت به دنبال راه حل برای این مسائل است و پیشنهاد می کند که بخصوص مردان جوان٬ هر چه زودتر دوره های کار آموزی را بگذرانند و به کاری مشغول شوند. او همچنین از قول یکی از دست اندرکاران می نویسد٬ آموزش فرهنگ آلمانی و حقوق اساسی که در قوانین آلمان آمده و چگونگی رفتار زن و مرد با یکدیگر٬ باید به پناه جویان جوان آموزش داده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016