چهارشنبه 13 آبان 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

صادق لاریجانی خطاب به روحانیان: رسانه‌های بیگانه و کانال‌های فارسی‌زبان مخاطبان شما را با شبهه مواجه کرده‌اند

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه رسانه‌های بیگانه و کانال‌های فارسی‌زبان اکنون مخاطبان را با شبهه مواجه کرده‌اند، گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به این مخاطبان بی‌تفاوت باشیم، بلکه باید پاسخی برای آنها پیدا کنیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس اعزامی به استان مازندران، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود در جمع روحانیان و ائمه جمعه این استان اظهار داشت: وظایف روحانیت فراتر از گذشته شده و وظیفه استنباط دین و احکام و معارف دینی امروز اهمیت پیدا کرده است.

وی افزود: نظام اخلاقی، قرآنی، نظام‌های سیاسی برآمده از دین و نظام‌های اقتصادی سالم از نظر قرآن مهم است، انقلاب اسلامی صرفاً این نیست که یک نظام سیاسی ایجاد کند بلکه نظام باید برپایه معارف دینی برپا شده باشد و این معارف در آن جاری و ساری باشد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در روایات ما همه چیز آمده و نمی‌توان تصور کرد که درباره نحوه معیشت چیزی نگفته باشند، امروز دین با شبهاتی مواجه شده که در گذشته این مسائل نبوده است، برخی از روشنفکران در داخل کشور مطالبی را از روشنفکران غربی ترجمه می‌کنند که دارد فکر و ذهن مخاطب را دارای شبهه می‌کند.

وی با بیان اینکه رسانه‌های بیگانه و کانال‌های فارسی زبان امروز مخاطب شما را با شبهه مواجه کرده‌اند، گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به این مخاطبان بی تفاوت باشیم بلکه باید پاسخی برای آنها پیدا کنیم، پس یک وظیفه ما استخراج معارف دینی و پاسخ به شبهات فکری جامعه است که به واسطه تلاش غربی‌ها ایجاد می‌شود.

این مقام عالی قضایی با اشاره به اینکه تبلیغ دین هم یکی از وظایف ماست، گفت: بدانید تبلیغ شکل و شیوه‌های متعدد دارد، هرچند که بهترین آن مرجع تبلیغ است اما این منافاتی با استفاده از شیوه‌های جدید تبلیغ ندارد.

وی افزود: وظایفی که برای روحانیون وجود دارد یکی دیگرش بحث عمل است، در یک نظام دینی که با خون شهدا آبیاری شده است این نظام به ورود روحانیت در حوزه عمل نیاز دارد، در قانون اساسی مکرر آمده است که روحانیت باید به میدان عمل بیاید.

آملی لاریجانی ادامه داد: در قانون اساسی ولی فقیه عهده دار نظام هستند در همین قانون اساسی شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری داریم که روحانیون باید در این زمینه‌ها حضور داشته باشند، حتی دادستان کل باید مجتهد و روحانی باشد، رئیس دیوان عالی باید مجتهد باشد، حتی خیلی از فقها و بزرگان معتقدند که قاضی هم باید مجتهد باشد، اینها همگی نشان می‌دهد که روحانیون باید به صحنه بیایند و در بعد عمل ورود پیدا کنند اما اینها نیاز به این دارد که روحانیون تدبر در فقه کنند.

وی تأکید کرد: ما بخواهیم و نخواهیم نظامی با خون شهدا تشکیل شده است و این نظام نیاز به حضور و ورود روحانیون دارد، ما تجربه جدیدی را به دنیا داده‌ایم که مردم سالاری دینی بوده اما یادمان باشد که حفظ نظام نیاز به بصیرت دارد و شاخصه داشتن بصیرت شناخت جهان و شرایط اطراف بوده، ضمن اینکه دشمنان را بشناسیم و قدر خودمان را هم در دنیا بدانیم.

آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جمهوری اسلامی نظامی را ایجاد کرده که دارد به لحاظ فکری بمباران می‌شود و سی و چند سال است که دارد مورد تهاجم قرار می‌گیرد، اینها در این تهاجم به نیروی انسانی ما هم رحم نکردند و با ترور تلاش کردند ما را از‌ای بیاندازند اما این نظام سر پا ایستاد، حالا زمانی رسیده که ما باید به میدان بیاییم و اینها را روشنگری کنیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: امام راحل فرموده بودند که من یقین دارم شما همه کشورهای استکباری را شکست خواهید داد، وقتی امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند نه به لحاظ اینکه آنها نتوانند یک بمب بزنند بلکه نتوانستند این نظام را از پا بنشانند.

وی افزود: در موضوع سوریه شما دیدید که همه تلاش داشتند سوریه و جبهه مقاومت را شکست بدهند اما رهبری گفتند که اگر سوریه شکست بخورد تنها سوریه شکست نخورده بلکه امنیت داخل کشور منوط بر پیروزی سوریه است، آمریکایی‌ها تازه بعد از سال‌ها فهمیده‌اند که ایران در موضوع سوریه نقش کلیدی دارد و باید حضورش جدی گرفته شود.

آملی لاریجانی در پایان گفت: ما روحانیون باید در رفتار و بصیرت بخشی‌مان حرف برای گفتن داشته و توجه داشته باشیم که جمهوری اسلامی یک نعمت بزرگ است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016