جمعه 22 آبان 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

داعش مسئولیت انفجارهای مرگ‌بار بیروت را بر عهده گرفت

0,,18846855_303,00.jpg
تروریست‌های "دولت اسلامی" با انتشار یک بیانیه آنلاین مسئولیت دو انفجار انتحاری مرگ‌بار روز پنج‌شنبه در بیروت را بر عهده گرفته‌اند. در پی این بمب‌گذاری‌ها دست‌کم ۴۳ نفر کشته و بیش از ۲۴۰ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش دویچه وله٬ شبه‌نظامیان شبکه ترویستی "دولت اسلامی" روز پنج‌شنبه (۲۱ آبان، ۱۲ نوامبر) ساعاتی پس از دو انفجار مهیب در منطقه تحت کنترل حزب‌الله لبنان در جنوب بیروت که به کشته شدن دست‌کم ۴۳ نفر منجر شده است، مسئولیت این بمب‌گذاری‌های انتحاری را بر عهده گرفتند.

بمب‌گذاری‌های روز پنج‌شنبه از مرگ‌بارترین حملاتی بودند که در چند سال گذشته در لبنان رخ داده‌اند. طراحان این عملیات، منطقه‌ای از جنوب بیروت را که بسیاری از حامیان و وفاداران شبه‌نظامیان شیعه‌مذهب حزب‌الله در آن مستقرند، در ساعات اوج ازدحام آن هدف قرار دادند.

این دو انفجار تقریبا هم‌زمان در منطقه برج البراجنه رخ دادند. به گزارش واشنگتن‌پست، وزارت کشور لبنان اعلام کرده که بمب‌گذار سوم پیش از انفجار موادی که به همراه داشته، در جریان انفجار دوم کشته شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


داعش سنی علیه حزب‌الله شیعه

این برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته است که منطقه‌ای منتسب به حزب‌الله در درون مرزهای لبنان هدف حمله تروریستی قرار می‌گیرد. به گفته تحلیلگران سیاسی، افزایش نقش‌آفرینی حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی سوریه با حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، از مهم‌ترین دلایل خشم شبه‌نظامیان سنی‌مذهب افراطی "دولت اسلامی" از شبه‌نظامیان شیعه حزب‌الله لبنان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حامیان "دولت اسلامی" با انتشار بیانیه‌ای در اینترنت اعلام کردند که اعضای این شبکه تروریستی یک موتورسیکلت حامل مواد انفجاری را در برج البراجنه منفجر کرده‌اند و پس از تجمع افراد در پی انفجار اول، یک بمب‌گذار انتحاری با کمربند انفجاری خود به قلب جمعیت زده و بر شمار قربانیان افزوده است.

در پی این بمب‌گذاری‌ها که گفته می‌شود در واکنش به حمایت‌های شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان از رژیم بشار اسد انجام شده است، هراس از تلاش‌های افراط‌گرایان دولت اسلامی برای تضعیف امنیت شکننده لبنان تشدید شده است.

جنگ داخلی سوریه که حالا بیش از چهار سال از آغاز آن می‌گذرد و تا کنون بیش از ۲۵۰ هزار قربانی گرفته، به صحنه نبرد نیابتی نیروهای رقیب منطقه‌ای بدل شده است. حزب‌الله لبنان در واکنش به این بمب‌گذاری‌ها هشدار داده که به مبارزه علیه «تروریست‌ها» ادامه خواهد داد و این را بخشی از جنگ بلندمدت خود علیه دشمنانش می‌داند.

پیش از این در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز مجموعه‌ای از بمب‌گذاری‌ها و انفجارهای انتحاری مواضع حزب‌الله در لبنان را هدف قرار داده بود. تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان این حملات تروریستی را «توجیه‌ناپذیر» خوانده و از مقام‌های این کشور خواسته که با کنار گذاشتن اختلافات، راه مقابله با حملاتی از این دست را هموار کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016