پنجشنبه 19 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
28 مهر» من مادرم نیستم، ناهید کشاورز
10 شهریور» تشابه اسمی، ناهید کشاورز
پرخواننده ترین ها

راه پُررنج فرار، نمایشگاه عکس مرجان گرکانی، ناهید کشاورز

ناهید کشاورز
خانم گرکانی سالهاست داوطلبانه برای پناهجویان کار می کند و در نتیجه در جریان زندگی و رنج رسیدن آنها به اروپا قرار گرفته است. این آشنایی کارهای او را به واقعیت دردناک زندگی پناهجویان نزدیک می کند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم مرجان گرکانی با عکسهایش شرایط دشوار پناهجویان در راه رسیدن به سرزمین های به امید یافتن آرامش و آزادی را بخوبی نشان می دهد.

در عکس اول پرواز پرنده ای در رنگ آمیزی شادو زیبا تصویری از رهایی و آزادی می دهد . مثل اینکه از آرزوی پناهجویان برای رسیدن به سرزمین موعود خوشبختی تصویر برداری شده باشد.

در عکسهای بعدی بیننده همراه پناهجویان راهی می شود ، با آنها از دریا ها می گذرد همراه ترسهای نفس گیرشان نفس در سینه حبس می کند ، در دریاهای مهیب گرفتار می شود.

در عکس کولاژی بر روی تکه ای زمین در میان آبهای خروشان دریا تلفنی قرار دارد که می تواند امکانی برای تماس باشد با دنیایی که نجات دهندگان در انجاهستند . بازهم رویاهای پناهجویان است که مرجان گرکانی تصویر می کند . آرزوی گرفتار شدگانی در میان ابهای خروشان بی انکه خود در انجا حضور داشته باشند ، اما فریاد آنها برای یافتن فریاد رسی از میان موجها سر بر می کشد.

در عکسی دیگر پناهجویی از پله هایی بالا می رود با کوله باری بر پشت بی آنکه انتهای پله ها معلوم باشد ، پلکانی ورای ابرها و رو به آسمان . یادآور سردرگمی و ناکجا آبادی است که پناهجویان ناچار به رفتن تن می دهند.

در عکس دیگری دختر بچه ای که باد در پیراهنش پیچیده و با آنکه صورتش دیده نمی شود اما رفتنش با چمدانی در دست با سبکبالی کودکانه ای همراه است . ترکیب رنگها، شادی خاصی به تابلو می دهد، ضمن اینکه مرجان گرکانی با قرار دادن تکه ای ابر بر بالای سر دختر بیننده را در سرنوشت دختر که به راهی بی انتها می رود در اتفاقاتی که ممکن است در راه برای او بیفتد همراه و نگران می کند.

پناهجویان غرق شده در آب عکس دیگری است که هیبت دریا و صورتهای غرق شدگان در رنگ تیره و خاکستری مصیبت فرار را بخوبی نشان می دهد.

درهای بسته گوناگون که مرجان گرکانی از جاهای مختلف عکاسی کرده است در ساحلی که درکنار آن دستی از آب برآمده و کلاهی که بی صاحبش به ساحل رسید ه است ، نگاه دیگری به درماندگی و بی پناهی پناهجویان است.

درها در عکسهای این نمایشگاه حضوری پررنگ دارند، درهایی که به راهی و امکانی باز و یا بر امیدی بسته می شوند.

مرجان گرکانی که پیش از این هم نمایشگاه های عکسی در تهران و آلمان داشته است نام مجموعه اخیر عکس هایش را "جزیره سعاتمندان" گذاشته است. نامی برگرفته از اسطوره های یونانی که با توجه به راهی که پناهجویان برای رسیدن به سرزمین خوشبختی از یونان گذر می کنند به امید یافتن خوشبختی در سرزمین موعد انتخابی مناسب برای مجموعه عکسهای این نمایشگاه است.

خانم گرکانی سالهاست داوطلبانه برای پناهجویان کار می کند و در نتیجه در جریان زندگی و رنج رسیدن آنها به اروپا قرار گرفته است. این آشنایی کارهای او را به واقعیت دردناک زندگی پناهجویان نزدیک می کند.

عکس های این نمایشگاه از این زاویه بطور ویژه اهمیت دارند که هر روز خبری از وضعیت پناهندگان منتشر می شود ، موضوعی همانطور که پناهجویان مرزهای کشورهای مختلف را درهم شکسته اند از محدوده ای خاصی گذشته و به عنوان موضوع مشترک جهاتی مورد توجه قرار گرفته است.

مرجان گرکانی با دوربین خود نگاهی فراتر به شرایط دشوار پناهجویان در راه رسیدن به سرزمین در جستجوی آزادی دارد. نگاهی که ترسها، آرزوها و راه دراز پررنج آنها را نشان می دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016