شنبه 12 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

درباره توقف انتشار روز آنلاين

ف. م. سخن ـ خبرنامه گویا

توقف انتشار هر نشريه اى، خواه چاپى، خواه اينترنتى، موجب تاسف است. آن چه ما ايرانيان، در اين عصر گذار از قرون وسطاى اسلامى به دوران مدرن، بيش از هر چيز به آن نياز داريم، آگاهى و درك درست وضعيت سياسى و اجتماعى حاكم بر كشورمان است و اين محقق نمى گردد مگر با حضور فعال نشريات و رسانه هاى آگاهى بخش. جامعه ى ما، مثل هر جامعه ى ديگرى، تركيبى است از طبقات مختلف اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى. هر يك از اين طبقات، داراى تفكرى ست و هر تفكرى به دنبال رسانه اى كه انعكاس دهنده ى آن باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز آنلاين، نشريه ى اينترنتى اى كه به مدت ده سال و به تعداد ٢٥٠٠ شماره منتشر شد، نشريه اى بود كه تفكرات سياسى و اجتماعى و فرهنگى طبقه اى معين از اجتماع ما را منعكس مى كرد. طبقه اى كه حكومت فعلى ايران را قبول نداشت ولى براى از ميان بردن آن هم، خواهان به كار بردن زور و خشونت نبود. نشريه اى معتدل، با نويسندگانى اغلب معتدل، كه خواهان حكومتى معتدل و متكى به روش هاى مدرن و انسانى بود.

گردانندگان روز آنلاين بر اساس خط اعتدالى كه روش كارشان قرار داده بودند، تلاش مى كردند، كار نويسندگان مختلفى را كه در چهارچوب سياست هاى كلى نشريه قرار مى گرفتند، ولى در داخل اين چهارچوب، نمايندگان طيف هاى مختلف فكرى بودند، منتشر كند و نوعى رنگارنگى هارمونيك محتوا به وجود آورند. كارى كه نه به طور كامل ولى تا حد زيادى در آن موفق بودند. اين موفقيت زمانى كامل مى شد كه نويسندگان بيشترى در اين چهارچوب قرار گيرند اما به هر دليل، انتخاب نويسندگان اين رسانه به شكلى محدود و با ملاك هايى خاص صورت مى گرفت.

در مورد تركيب فكرى و محتواى ارائه شده در اين رسانه مى بايد با ارزيابى مجموعه ى مقالات منتشر شده و تاثير آن ها بر مخاطبان، مطلبى دقيق و سنجيده نوشته شود ولى در كل مى توان گفت كه اغلب نوشته هاى اين نشريه، وزين و آگاهى بخش بود و با وجود گردانندگان حرفه اى اى كه اين نشريه را اداره مى كردند، انتظارى هم جز اين نمى رفت.

در مورد شكل اين نشريه اما مى توان به طور خلاصه گفت كه اگر چه روز آنلاين مى خواست با انتشار روزانه و بدون تغيير محتوا در طول ٢٤ ساعت، يك روزنامه ى اينترنتى باشد، اما شكل و ساختار آن كاملا شبيه به سايت هاى خبرى و تحليلى اينترنتى بود كه معمولا در طول شبانه روز، متناسب با مقالات دريافتى و خبرهاى تازه، چند بار مطالب جديد را اضافه و مطالب قبلى را پله پله حذف مى كنند. به همين خاطر و با در نظر گرفتن اين كه تعطيلات روز آنلاين هماهنگ با تعطيلات رسمى در ايران و خارج از ايران بود، گاه خواننده براى دريافت اخبار يا مقالات جديد بايد مدت نسبتا زيادى منتظر مى ماند كه چنين امرى بخصوص در مواقع بحران هاى سياسى و اجتماعى، موجب بيات شدن خبرها و نظرها مى شد. اطلاع رسانى اين نشريه بخصوص در مورد زندانيان سياسى فوق العاده مهم بود و موجب يادآورى و طرح نام و وضعيت بسيارى از زندانيان فراموش شده مى شد.

در اين مطلب كوتاه قصد نداريم به ارزيابى ده سال تلاش خستگى ناپذير دست اندركاران و نويسندگان روز آنلاين، و يا مسائل حاشيه اى آن بپردازيم. ما ضمن قدردانى از كار اين تلاشگران عرصه ى رسانه، اميدواريم كه اين نشريه هر چه سريع تر انتشار خود را از سر گيرد و همان طور كه در آخرين شماره ى خود با طرح ده سوال از خوانندگان در موارد مختلف نظرسنجى كرده است، حاصل اين نظرسنجى را براى تغيير در شكل و محتواى اين نشريه پر طرفدار و وزين به كار گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016