چهارشنبه 16 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آزار جنسى سازمان يافته دختران آلمانى در جشن سال نو

شهرهاى كلن، هامبورگ، اشتوتگارت، شاهد محاصره دختران آلمانى، توسط گروه هاى چند ده نفره جوانانى است كه چهره اعراب و شمال آفريقايى ها را دارند. آن ها در حالى كه با سر و صدا و فرياد، به دختران نزديك مى شدند، با دست مالى و فشار آوردن به اندام جنسى آن ها، به آزار و اذيت اين دختران مى پردازند. فرياد اعتراض دختران هيچ تاثيرى بر روى جوانان مهاجم نمى گذارد...



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ف. م. سخن ـ خبرنامه گویا

در سال ٢٠١٣، برخى از سايت هاى ايرانى به نقل از بى بى سى نوشتند: «اخوان المسلمين تجاوز به زنان معترض در ميدان تحرير قاهره را سازمان دهى مى كند.» در اين خبر همچنين آمده بود: «يكى از خطرناك ترين جاها براى زنان، مركز شهر قاهره در موقع اعياد مذهبى است. حالا به نظر مى رسد تجمعات اعتراضى در ميدان تحرير، مهد انقلاب كشور، به فرصت مناسبى براى آن دسته از مردان و پسران جوان مصرى تبديل شده كه به دنبال چشم چرانى، اذيت و آزار و حتى تعرض جنسى هستند... بسيارى از مردم اعتقاد دارند اين تجاوزات از سوى اخوان المسلمين سازماندهى مى شود...».

دو سال قبل از اين تاريخ، يعنى در سال ٢٠١١، سايت دويچه وله، روايت خانم لارا لوگان -خبرنگار ٣٩ ساله برنامه ى «٦٠ دقيقه»ى شبكه ى سى بى اس- را از تجاوز جمعى يى كه در ميدان تحرير قاهره به او شده بود منتشر كرد. در اين شب كه شب كناره گيرى حسنى مبارك از قدرت بود، «جمعيت ديوانه وار لارا را از گروه اش جدا مى كنند، لباس را از تن او مى كنند، و در حالى كه به قصد تكه تكه كردن اش از هر سو او را به يك سمت مى كشند و بر او چنگ مى زنند و موهاى اش را مى كشند، بارها و بارها به او تجاوز مى كنند. او همه اين لحظات هر بار كه به بالا نگاه مى كرد، تلفن هاى همراه را مى ديد كه در همين حال از او فيلم و عكس مى گرفتند...».

اين بار، در آغاز سال ٢٠١٦، حادثه ى تلخ ميدان تحرير قاهره، در چند شهر آلمان تكرار مى شود. شهرهاى كلن، هامبورگ، اشتوتگارت، شاهد محاصره ى دختران آلمانى، توسط گروه هاى چند ده نفره ى جوانانى است كه چهره ى اعراب و شمال آفريقايى ها را دارند. آن ها در حالى كه با سر و صدا و فرياد، به دختران نزديك مى شدند، با دست مالى و فشار آوردن به اندام جنسى آن ها، به آزار و اذيت اين دختران مى پردازند. فرياد اعتراض دختران هيچ تاثيرى بر روى جوانان مهاجم نمى گذارد و حتى برخى از اين دختران را بعد از رهايى تا مسافتى دور تعقيب مى كنند.

وارد جزييات اين حادثه ى شرم آور نمى شويم و مثلا به علل بى اعتنايى و كم كارى پليس نمى پردازيم. آن چه به طور مستقيم و بى واسطه مشاهده شده حاكى از آن است كه جمعيت چند هزار نفره ى جوانان عرب، در محل برگزارى جشن سال نو، تناسب و تشابهى با جشن هاى سال هاى گذشته نداشته است. نكته ى جالب توجه ديگر اين است كه خبر اين حادثه با تاخير چند روزه منتشر شده است. به رغم اين كه مسوولان آلمانى تلاش مى كنند تا كل خارجى ها به خاطر اين حادثه متهم قلمداد نشوند، با اين وجود ابعاد اين حادثه به حدى گسترده بوده كه از صدر اعظم تا سخنگويان پليس، مرتب در رسانه ها، به توضيح و تشريح و چگونگى وقوع آن مى پردازند و آن را به شدت محكوم مى كنند. خبر اين حادثه تيتر يك بعضى از روزنامه هاى آلمان شده است.

امروز صبح، يكى از مسوولان قضايى آلمان به موضوعى اشاره كرد كه مى تواند ابعاد جديدى به اين حادثه بدهد: اين تهاجم سازماندهى شده، بوده است! تعداد بسيار زياد مهاجمان، نحوه ى عمل يكسان آن ها، مشترك بودن تركيب جمعيتى آن ها، اين ظن را قوى كرده است كه در روزهاى آينده، مورد بررسى دقيق قرار خواهد گرفت.

اين حادثه چه برنامه ريزى شده باشد و چه اتفاقى، آن چه مسلم است، نفوذى هاى تندرو در ميان پناه جويان، صرفا به عمليات ترور با اسلحه دست نخواهند زد و عمليات ايذايى و مخل نظم و آرامش مردم را جزو برنامه هاى خود خواهند داشت. دريافت اين موضوع كار دشوارى نيست: كافى ست تا به گفت و گوهايى كه در ميان برخى پناه جويان صورت مى گيرد توجه كرد و به خطر بالقوه اى كه از داخل، جوامع اروپايى را تهديد مى كند پى برد. حادثه ى جشن سال نوى آلمان، شايد اولين شكل بروز چنين تاكتيك مبتكرانه اى باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016