پنجشنبه 8 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
7 بهمن» فروزان و نامردهاى روزگار، ف. م. سخن
5 بهمن» شباهت هاى توجيه مذهبى با توجيه سياسى
پرخواننده ترین ها

ترجمه بخشى از پروتكل تشريفات ايتاليا براى سفر حسن روحانى

طنزی از ف. م. سخن ـ خبرنامه گویا

با سلام خدمت خوانندگان عزيز، يكى از مسوولان تشريفات دولت ايتاليا، پروتكل استقبال و پذيرايى از دكتر حسن روحانى و هيات همراه را به دست ما رسانده كه ترجمه ى فارسى آن را خدمت شما تقديم مى كنيم:

بخشى از پروتكل تشريفات دولت ايتاليا براى سفر دكتر روحانى و هيات همراه به اين كشور:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- هنگام بازديد از موزه كاپيتول مجسمه هاى عريان پوشيده شوند. تفاوتى ميان زن و مرد بودن مجسمه ها وجود ندارد. پوشيده بودن كامل مجسمه ى كودكان دبل چك شود.

- هنگام شام شراب سرو نشود و مدعوين ايتاليايى از «بغلى» استفاده كنند.

- خانم هاى حاضر در مراسم شام سر و سينه را به نحو مقتضى بپوشانند و از پوشيدن دامن چاك دار و يا بدن نما جدّا خوددارى نمايند.

- خانم هاى حاضر در مراسم شام كمتر در سالن راه بروند و در صورت نياز به جا به جا شدن دقت كنند كه از كنار مهمانان ايرانى عبور نكنند.

- خانم هاى حاضر در مراسم شام از زدن عطر و به كار بردن روژ لب با رنگ تند اكيدا خوددارى كنند.

- آقايان حتى المقدور از زدن كراوات خوددارى نمايند و كسانى كه كراوات زده اند دور از ميز رييس جمهور ايران و هيات همراه نشانده شوند.

- وزراى تعيين شده براى ملاقات و گفت و گو با رييس جمهور ايران و هيات همراه از زدن ريش خود به مدت چند روز خوددارى نمايند.

- در درون اتومبيل هاى تشريفات، از پرده هاى ضخيم مخملى استفاده شود تا چشم مهمانان ايرانى به دخترها و خانم هاى پياده نيفتد.

- مراسم شام، بعد از اذان مغرب و عشا به وقت رم برگزار شود تا رييس جمهور ايران و هيات همراه بتوانند با آرامش كامل نماز خود را به جاى آورند.

- به واحد آشپزخانه دستور اكيد داده شود كه مطلقا از مواد توليد شده از خوك، مانند گوشت، چربى، ژلاتين، مواد افزودنى... استفاده نكنند و حتى المقدور غذاهاى دريايى (به جز خرچنگ) يا گوشت مرغ و اردك سرو نمايد.

- سفير ايتاليا در ايران در اسرع وقت، يك سلاخ مجرب به رم اعزام نمايد تا سر حيواناتى را كه قرار است با آن ها غذا تهيه شود به شيوه ى اسلامى ببرد. توصيه مى شود از اين كار (يعنى بريدن سر حيوانات) عكس و فيلم تهيه شود تا در صورت ترديد مسوولان تشريفات جمهورى اسلامى اين عكس و فيلم ها به آن ها جهت اطمينان خاطر نشان داده شود.

- بخش تاسيسات هر چه سريع تر اقدام به ساختن توالت ايرانى در محل اقامت رييس جمهور ايران و هيات همراه نمايد. براى اين كه فضاى توالت ها براى مهمانان بعدى دولت ايتاليا قابل استفاده باشد، در محل توالت ها هواكش قوى نصب گردد.

- سفير ايتاليا در تهران به وسيله هواپيماى باربرى نيروى هوايى ايتاليا به تعداد هيات ايرانى آفتابه به رم ارسال نمايد.

- سفير ايتاليا در تهران همراه با آفتابه ها، تعدادى دم پايى پلاستيكى موسوم به «اتافوكو» ارسال نمايد.

- مسوولان مذاكره كننده با رييس جمهور ايران در آغاز سخن خود از جمله ى In nome di Dio Clemente, Misericordioso استفاده كنند و اگر به جاى Dio كلمه ى Allah را به كار ببرند، قطعا در مقدار معاملات ما تاثير به سزا خواهد داشت.

- به خانم ها تذكر اكيد داده شود كه به هنگام مراسم معارفه با رييس جمهور ايران دست خود را دراز نكنند و به جاى اين كار دست خود را روى سينه قرار دهند و سرشان را تكان دهند. لبخند زدن تا جايى كه دندان ها ديده نشود اشكال ندارد.

- در اتاق اعضاى هيات ايرانى يك جلد قرآن و يك جلد مفاتيح الجنان و نيز مهر و تسبيح و زير انداز قرار داده شود.

- بخش تاسيسات اقدام به يافتن جهت شهر مكه (موسوم به قبله) نمايد و سمت آن را با يك فلش بزرگ بر روى ديوار اتاق هاى محل سكونت اعضاى هيات ايرانى ترسيم نمايد.

- پخش فيلم هاى پورنو در شبكه ى مدار بسته ى محل اقامت رياست جمهور ايران و هيات همراه «ايرادى ندارد».

طنزی از ف. م. سخن ـ خبرنامه گویا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016