دوشنبه 2 فروردین 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
23 اسفند» اسراييل محو نشد ولى شعار محو شدنش چرا!
10 اسفند» لبیک یا خامنه‌ای!
پرخواننده ترین ها

دعاى نوروزى ۱۳۹۵!

ویژه خبرنامه گویا ـ ف. م. سخن

خدايا! بار الها! خيلى متشكريم از تو، كه اجازه دادى سال ٩٥ را در آزادى به چشم ببينيم و نه در زندان و حصر! تو كه اين قدر قدرت دارى و قادر القدرتين و قدرت القادرينى، محبت بفرما، همه حبس كِشندگان و حصر كِشندگان، از جمله بانو زهرا رهنورد، مهندس موسوى و آيت الله كروبى را آزاد بفرما!

خدايا! بار الها! در آستانه ى سال نو، لطف بفرما، دونالد ترامپ را در مسير رهبر معظم امريكا شدن قرار بده! عمر آيت الله العظمى امام خامنه اى را چنان افزايش بده كه خودش به چشم خودش ظهور حضرت را ببيند! به معده و روده و پروستات و كبد و ديگر جاهاى آيت الله جنتى كارى نداشته باش و ما طنز پردازان را از وجود او محروم نفرما! [شما كه ما تا حالا هر چه دعا كرديم بر عكسش را عمل كردى، اين را هم جزو دعاهاى از ته دل ما به حساب بياور!]



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خدايا! بار الها! ما خيلى مردم خوب و ناز و قشنگى هستيم! ما را يه كم خوب تر و ناز تر و قشنگ تر بفرما! به ما بفهمان كه از طرف خودمان حرف بزنيم نه از طرف هشتاد ميليون جمعيت ايران و چند ميليارد مردم جهان! به ما حالى كن كه ما مغز كل جهان نيستيم و دنيا بر محور خواست هاى ما نمى گردد! ما را متوجه بگردان كه كارى را كه از ديگران مى خواهيم انجام دهند اول خودمان انجام دهيم! به ما بياموز كه در حال فحش خواهر و مادر دادن، ديگران را از فحش خواهر و مادر دادن منع نكنيم! در حال كتك زدن زن و فرزند، در مورد حقوق انسان ها و زن ها و كودكان افاضات روشنفكرانه نكنيم! مغز ما را كمى تكان بده و پالس هاى عصبى مان را جورى تنظيم كن كه از عصب هاى ورود ممنوع عبور نكنند و از شانه هاى خاكى «نِرْو»ها براى مغز كل شدن به جلو نتازند! خلاصه ى كلام اين موضوع ساده را به ما حالى بفرما كه وقتى به دروغ مى گوييم دروغ بد است داريم دروغ مى گوييم و كار بد مى كنيم!

خدايا! بار الها! به ما قدرت استفاده از امكانات ساده، زندگى ساده، شادى ساده، و هر چيز ساده ى ديگر عطا بفرما! عنايت كن دو تا بزن توو سر كسانى كه براى رسيدن به يك كم امكان بيشتر، براى رسيدن يك كم زودتر به مقصد، براى به دست آوردن يك كم پول بيشتر، پا روى سر انسان هاى ديگر نگذارند، و كمى آدم باشند!

خدايا! بار الها! به ما ايرانيان عزيز، به ما ايرانيان هوشمند، به ما ايرانيان زرنگ، حالى كن كه اگر همينى كه هستيم باشيم، اگر اعضاى هيات دولت دمكرات ترين كشور جهان را هم به ايران بياوريم و آن ها را بر سرزمين مان حاكم كنيم، نه تنها ما دمكرات و آزادى خواه نمى شويم، بلكه آن هيات بدبخت از همه جا بى خبر كه نمى داند وارد چه كشور گل و بلبلى شده است، در عرض پنج سال تبديل به يك هيات حاكمه ى ديكتاتور خواهد شد، كه ريش مى گذارند و لباس يقه گرد مى پوشند و تسبيح مى گردانند، و اختلاس چند هزار ميلياردى مى كنند! يعنى به ما بفهمان كه دردهاى ما با رفتن يك حكومت و آمدن يك حكومت ديگر درمان نمى شود و اين «ما»ى فعلى بايد برود و يك «ما»ى ديگر و بهتر جاى او بيايد.

خدايا! بار الها! خيلى ببخشيدا! خيلى عذر مى خواهيما! اين چيزها را به خودمان گفتيم و از خودمان انتقاد كرديم تا جرات كنيم از حضرت عالى هم كمى انتقاد نماييم! اگر مى توانى، اگر واقعا سميع و بصير و عليمى، لطف بفرما در رفتار خودت هم كمى تجديد نظر كن! حضرت عالى با اين قدرت مطلق ات دنيا را... -چه جورى بگويم كه بى ادبى نباشد-... به گند كشيدى! اون از حاكمان مسيحيت، اون يكى از حاكمان يهوديت، اين يكى هم از انواع و اقسام حاكمان مسلمان ات! بالاش را ديديم، پايين اش را هم ديديم! لطف بفرما، ما انسان هاى بى نوا را به حال خودمان وا گذار، و بساط دين و مذهب را جمع بفرما، بلكه يك راه حلى چيزى براى اين گند زدن هاى جناب عالى پيدا كنيم! شما كى مى خواهى قبول كنى كه آفريدن بشر، مثل كشف قدرت اتم، گند زد به جهان! همان اولين آفرينش آزمايشگاهى ات كه آدم و حوا و هابيل و قابيل بودند، نشان داد كه اشتباه بزرگى كرده اى و آدم و حوا، يك موجودات كلك شدند كه پشت سرت به سيب گاز زدند، و قابيل هم هنوز هيچى نشده زد فِرتى هابيل را به قتل رساند! بعد كه اين موجودات توليد مثل كردند و تعداد مشابهان شان به هزاران رسيد، آمدى ابرويش را با آوردن مذهب درست كنى، زدى چشم اش را هم كور كردى! خداواندا! شما يك غلطى كردى ما بايد تاوان اش را بدهيم؟! آخر اين چه عدالتى ست كه خودت را عادل هم مى نامى؟! تو اين بساط را جمع كن، ما هم در عوض قول مى دهيم به كسى نگوييم تو خودت گند زننده ترين گند زنندگان به جهانى، و تو را به عنوان يك آفريننده ى خوب و مهربان در قلب هايمان جا مى دهيم!

خدايا! بار الها! مى دانيم كه مثل رييس فولكس واگن، از دست شاكى هاى روى زمين، به خاطر خرابكارى در ساختن يك چيز درست و كلاه گذاشتن بر سر آدم ها، كلافه شده اى و براى ايز گم كردن و گفتن كى بود كى بود من نبودم، راست و چپ اين ور و آن ور جهان خرابكارى مى كنى تا حواس ما پرت شود و به كار تو كارى نداشته باشيم! عزيزم اشتباه مى كنى! ما آدميم، خر كه نيستيم! تسونامى فرستادى ژاپن و نيروگاه فوكوشيما را منفجر كردى و معجون آب و اتم به آن بيچاره ها خوراندى، ولى آن ها نه تنها عصبانى نشدند و به خشم نيامدند بلكه صبور و آرام، با علم و دانش و اخلاق، همه ى خرابكارى هاى حضرت عالى را جمع و جور كردند و بازماندگان به زندگى شان ادامه دادند. دانشمندان شان هم كوشش شان را بيشتر كردند تا جلوى خرابكارى هاى بيشتر تو را بگيرند!

خدايا! بار الها! اگر از اين حرف هاى رك و سر راست ما، حالت غم عميق و دپرسيون به تو دست نداده و مثل رهبر معظم جمهورى اسلامى، از نظر ذهنى پخش و پلا نشدى، دو تا كار كوچك هم بكن! تو كه اين قدر قدرت دارى نگو كه قادر به انجام اين دو تا كار بچه بازى نيستى! والله از كسى كه سازنده بزرگ ترين منظومه هاى شناورْ در هيچِ كهكشانى ست، مى توان انتظار داشت كه با ماسه ى لب ساحل، يك خانه ى كوچك شنى با بيلچه و سطل براى خوشحالى بچه ها بسازد! اولا كارى بفرما، كه اين همه فكر كثيف و الفاظ كثيف در روابط ميان ما ايرانيان پاك شود و اگر هم زورت نرسيد كه همه اش را پاك كنى، لااقل به حداقل برسد!
ثانيا حرص و آز و طمع را از ما بگير! به ما بفهمان كه نهايتْ، هفتاد هشتاد و حداكثر صد سال عمر مى كنيم، و سه نسل بعد، اصلا كسى اسم ما را هم به ياد نخواهد آورد! قدر اين چند ده سال را براى نشان دادن آدميت خود و لذت بردن از آدميت خود بدانيم و لذت آدميت را در با ديگر آدميان بودن و در دوست داشتن ديگر آدميان و در خدمت و محبت به آن ها پيدا كنيم!

.....

نه! انگار خواسته هاى ما زياد شد و از تو اين كارها بر نمى آيد! پس بگذار من و حضرت عالى كه پير و فرسوده شده ايم، هر دو مان دعا كنيم كه جوانان ايران خود آستين بالا بزنند، و كارى كه از من و شما بر نمى آيد را مثل ژاپنى ها با همت خودشان انجام دهند! مستجاب شدن دعاى ما، فقط و فقط به خواست و اراده و حركت آن ها بستگى دارد، نه شما خداوند سابقا مهربان كه الان دچار عصبانيت و نسيان ناشى از بالا رفتن سن شده اى و امثال حكومت اسلامى و داعش و طالبان را براى به رخ كشيدن قدرت ات بر ما حاكم كرده اى! آرى! كارى اگر از كسى بر آيد از همين جوانان است! پس دعاى خير ما در آستانه ى سال نو ١٣٩٥ بدرقه ى راه آنان باد!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016