جمعه 6 فروردین 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
5 فروردین» روایت دو شاهد ایرانی از انفجارهای مرگبار بروکسل
4 فروردین» آخرین اخبار از حملات تروریستی بروکسل
پرخواننده ترین ها

پلیس بلژیک مردی را با کوله‌پشتی مواد منفجره دستگیر کرد

160325153239.jpg
بی بی سی - پلیس بلژیک امروز جمعه ٦ فروردین (٢٥ مارس) در محله اسکاربک بروکسل، پایتخت، "عملیاتی بزرگ" انجام داد و یک نفر را هم دستگیر کرد.

این عملیات یک روز پس از انتشار خبر بازداشت شش نفر در ارتباط با انفجارهای مرگبار روز سه شنبه اجرا شد. در این عملیات ماموران خنثی کردن بمب هم شرکت داشتند و براساس این گزارش‌ها، در آغاز آن صدای انفجار شنیده شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی بلژیک پلیس این کشور در عملیات امروز مردی را با یک کوله پشتی حامل مواد منفجره دستگیر کرد. او قبل از بازداشت از دستورات پلیس پیروی نکرد و به همین دلیل پلیس به سوی او شلیک کرد.

گفته شده که پای او به طور سطحی زخمی شده است.

یک مقام محلی اعلام کرده است که فرد بازداشت شده با مظنونی که شب گذشته در پاریس بازداشت شد مرتبط بوده است.

تصاویری که از این عملیات منتشر شد، ماموران پلیس را همراه با روبات‌هایی نشان می‌داد که ظاهرا برای کشف و خنثی کردن مواد منفجره به کار انداخته شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماموران پلیس تمامی منطقه را به روی رفت‌ و آمد بستند.

منطقه این عملیات روز جمعه همان محله‌ای است که سه عامل انفجارهای روز سه شنبه در فرودگاه بروکسل از آنجا به محل انجام عملیات عزیمت کرده بودند.

خبرگزاری فرانسه گفته است که در جریان عملیات جستجو در شامگاه سه شنبه، ماموران پلیس پانزده کیلو مواد منفجره، مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت بمب و پرچم های گروه موسوم به دولت اسلامی - داعش - را در این محله کشف کردند.

همزمان داعش ویدئویی منتشر کرده که در آن عده‌ای از اعضای بلژیکی این گروه در شمال عراق حملات بروکسل را جشن گرفته‌اند. در این ویدئو داعش می‌گوید حملات بروکسل به تلافی حملاتی انجام شده که ائتلاف ضدداعش انجام داده است.
'شبکه حملات پاریس و بلژیک در حال نابودی'

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، امروز گفت شبکه‌ای که حملات پاریس و بروکسل را انجام داد "در حال نابودی است".

با این حال آقای اولاند گفته است که شبکه‌های دیگری هم وجود دارند و از این ناحیه خطری جدی متوجه اروپا است.

رئیس جمهور فرانسه گفت در حالی که حل بحران سوریه در اولویت است، مساله عراق و مساله پناهجویان هم فراموش نخواهند شد."

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که روز جمعه به منظور ابراز همدردی و مذاکرات با مقامات بلژیک و اتحادیه اروپا در مورد مبارزه با تروریسم وارد شهر بروکسل شده، در پیامی با قاطعیت گفت که گروه دولت اسلامی (داعش) "نابود" خواهد شد.

جان کری در یک نشست خبری مشترک با شارل میشل، نخست وزیر بلژیک، ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان انفجارهای اخیر بروکسل گفت: "ائتلاف غرب به مبارزه خود به منظور نابودی داعش ادامه خواهند داد."

او افزود: "ما مرعوب و از پیگیری هدف خود منصرف نمی‌شویم."

آمریکا در راس ائتلافی از چندین کشور در عملیات هوایی علیه نیروهای داعش در عراق و سوریه شرکت دارد. بلژیک از جمله کشورهای عضو این ائتلاف است.

آقای کری در دیدار با پادشاه بلژیک، پیام همدردی باراک اوباما، رئیس جمهوری و مردم آمریکا را به او ابلاغ کرد.

پس از انفجارهای بروکسل، برخی منابع آمریکایی تلویحا از ضعف اطلاعاتی و امنیتی بلژیک در زمینه مبارزه با عملیات افراط‌گرایان انتقاد کردند و آقای اوباما، در پیامی به دولت و مردم بلژیک، ضمن اعلام همبستگی، آمادگی دولت خود برای "کمک و همکاری" با آن کشور را اعلام کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016