پنجشنبه 26 فروردین 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مشاوره حقوقی رایگان و امن برای طرح شکایت از آزار جنسی در محل کار

مرکز مشاوره فعالان مدنی و سیاسی- ۲۵ فروردین ۱۳۹۵: سالانه تعداد زیادی زن در سراسر جهان از سوی مدیران یا همکاران خود مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند. آزار جنسی در محیط کار می‌تواند از آزار و تحقیر کلامی تا خشونت فیزیکی و حتی تجاوز را در بربگیرد. زنان شاغل در ایران نیز مانند هم‌نوعان خود در سراسر جهان قربانی خشونت جنسی در محیط‌های کاری می‌شوند. بسیاری از زنان از ترس از دست دادن شغل یا آبروی خود، هیچ‌گاه مساله را از طریق مراجع قانونی پیگیری نمی‌کنند و در سکوت، یا آزار جنسی را تحمل می‌کنند و یا سعی می‌کنند محل کار خود را تغییر دهند. اخیرا، انتشار فایل صوتی مکالمه شینا شیرانی، مجری سابق پرس‌تی‌وی، موضوع آزار جنسی زنان را در صدر اخبار قرار داد. شینا شیرانی به تازگی، شکایت حقوقی خود از حمیدرضا عمادی، از مدیران شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی را نیز در دادگستری ایران به ثبت رسانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنگار سابق پرس‌تی‌وی، در صفحه فیس‌بوکش با اعلام اینکه برای رفتن تمام راه‌ها جهت احقاق حقش، تصمیم گرفته به دادگاه شکایت کند، نوشته است: «ما زنان ایرانى خوب مى‌دانیم، آزار جنسى هم نوعان‌مان آن‌قدر در کشورمان فراگیر است که دیگر مسئله نیست و واقعیتى است بسیار تلخ که زندگی‌مان را تا ابد‌الدهر دامن مى‌زند، مگر اینکه خود، دست به کار شویم. خودمان، از حقوق خودمان دفاع کنیم. خودمان، در برابر ظلم به پا خیزیم و نهراسیم. سخت است، بسیار سخت… ولى سکوت ما، نه تنها به ما کمکى نمى‌کند، بلکه ظالمان را در ظلم‌شان جسورتر مى‌کند.»

اگر در محل کار مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اید، شکایت از فرد آزارگر، از حقوق اولیه شما است. اگر برای استفاده از این حق خود نیاز به مشاوره با یک وکیل دارید، مرکز مشاوره فعالان مدنی و سیاسی این امکان را به طور رایگان در اختیار شما می‌گذارد. وکلای این مرکز همچنین در زمینه نوشتن متن شکایت و ثبت آن در مراجع قضایی به شما کمک خواهند کرد.

در قوانین ایران، آزار جنسی در محیط کار به صورت مشخص مورد توجه قرار نگرفته است. با این وجود برخی مواد قانونی در این زمینه امکان طرح شکایت کیفری علیه فرد آزارگر را می‌دهد و می‌توان‌ با اقدام به طرح شکایت در دادسرای عمومی، خواستار تعقیب کیفری فرد مذکور شد. به‌علاوه براساس مشخصات محل کار همچون خصوصی یا دولتی بودن آن ممکن است امکان شکایت اداری و انتظامی نیز وجود داشته باشد.

از سوی دیگر اگر فردی به جهت عدم اجرای درخواست‌های نامشروع مدیر قسمت و یا به جهت شکایت از او به دلیل مزاحمت اخلاقی و یا تعرض جنسی از محل کار خود اخراج شود. با اثبات این موارد

می‌تواند از برخی حمایت‌های قوانین استخدامی از جمله بازگشت به کار یا انتقال به واحد دیگر و یا مطالبه حقوق معوقه و دریافت حق سنوات نیز برخوردار شود.

اگرچه طرح شکایت ممکن است برای فرد شاکی نیز دارای عواقبی باشد ولی به سوءاستفاده و رابطه خشونت آمیز پایان می‌دهد و می‌تواند موجب نجات شاکی و سایر افرادی شود که در حال یا آینده قربانی فرد متجاوز می‌شوند. در صورت عدم برخورد با فرد آزارگر، او همچنان به آزاردهی ادامه خواهد داد و در این رفتار خود جری‌تر خواهد شد.

اعتراض علنی و مشخص به آزار جنسی در محل کار، حتی اگر به دلیل نبود قوانین مشخص در این زمینه و نبود عزم جدی برای مقابله با این نوع از خشونت، منجر به محکومیت قضایی فرد آزارگر نشود، می‌تواند با شناسایی فرد آزارگر و اعلام علنی آن، راه را برای ادامه آزار ببندد و موقعیت شغلی او را به خطر بیاندازد.

در صورتی که برای طرح شکایت در زمینه آزار جنسی نیاز به مشاوره حقوقی رایگان و امن دارید با ما تماس بگیرید:

سیگنال با شماره تلفن ۰۰۴۴۷۹۳۴۳۱۲۷۴۶

ایمیل با امنیت بالا moshaver@protonmail.com

مسیج فیس بوک https://www.facebook.com/moshaver.shahrvand

چت امن تلگرام (secret chat)/ فیس تایم و واتس‌آپ با شماره تلفن ۰۰۴۴۷۹۳۴۳۱۲۷۴۶

اگر به اپلیکیشن‌های بالا دسترسی ندارید، می‌توانید از راه‌های زیر نیز با ما در تماس باشید:

اسکایپ moshaver.shahrvand1

وایبر، ایمو و لاین با شماره تلفن ۰۰۴۴۷۹۳۴۳۱۲۷۴۶


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016