چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رئیس پارلمان ترکیه خواهان قانون اساسی اسلامی شد

• اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه خواهان نفوذ بیشتر دین در سیاست شد. او گفت در قانون اساسی آینده ترکیه سکولاریسم دیگر نقشی ایفا نخواهد کرد.

رادیو زمانه ـ اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه یکی از پایه‌های اساسی سیاست حکومتی در کشورش را لرزاند. او خواهان حذف سکولاریسم از قانون اساسی ترکیه شد.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس پارلمان ترکیه که از مسئولان اصلی حزب حاکم «عدالت و توسعه» است در کنفرانسی در استانبول گفت: «ما یک کشور مسلمان هستیم. در نتیجه باید قانون اساسی دینی داشته باشیم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسماعیل قهرمان افزود: «سکولاریسم دیگر نباید نقشی در قانون اساسی ایفا کند.»

مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه سکولاریسم یا جدایی دین از دولت را وارد قانون اساسی این کشور کرد و از آن زمان تا کنون این اصل در قانون اساسی ترکیه باقی مانده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از مدت‌ها پیش در نظر دارد قانون اساسی این کشور را تغییر دهد. او از جمله می‌خواهد اختیارات بیشتری به سمت ریاست جمهوری بدهد. اما در حال حاضر حزب عدالت و توسعه در پارلمان اکثریت لازم برای این اقدام را ندارد.

کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون «جمهوری‌خواه خلق» با سخنان اسماعیل قهرمان به‌شدت مخالفت کرد. او گفت اصل سکولاریسم که از سوی آتاتورک در قانون اساسی گنجانده شد مهم است. با این اصل هر کس می‌تواند آزادانه به دین خود پایبند باشد.

کمال قلیچ دار اوغلو افزود: «هرج و مرج حاکم بر خاورمیانه نتیجه استفاده ابزاری دین در سیاست است.»

اسماعیل قهرمان در آذرماه سال گذشته توانست با ۳۱۶ رأی رئیس پارلمان ترکیه شود. این در حالی بود که اعضای پارلمان ترکیه در دو دور رأی‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان با ناکامی مواجه شده بودند و هیچ یک از نامزدهای مطرح نتوانستند آراء لازم را به‌دست آورند.

حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان ۵۰ درصد کرسی‌های پارلمان ترکیه را در اختیار دارد.

در سال‌های اخیر این حزب قوانین متعددی را به اجرا گذاشته که نقش دین در ترکیه را بیشتر کرده است. از جمله برداشتن ممنوعیت استفاده از حجاب در مدارس و محدود کردن فروش الکل.


جنجال‌های برگزاری کنسرت بنیامین بهادری در قزوین


حضور مجری شبکه من و تو در جشنواره جهانی فیلم فجر


سری جدید فشن های خیابانی در تهران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016