سه شنبه 21 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رئیس سابق موساد: نتانیاهو بانی توافق هسته ای ایران شد

dagan-e1462480445.jpg
رئیس سابق موساد: مردی که مستقیما منجر به امضای توافق هسته ای سال گذشته بین ایران و شش قدرت جهانی شد، کسی نبود مگر خود نخست وزیر اسرائیل.

مئیر داگان در آخرین نشست رسانه ای پیش از مرگ اش به نخست وزیر انتقاد کرده و وی را متهم ساخته است که نزدیک ترین متحد اسرائیل را بدل به دشمن کرد.

تایمز اسرائیل - رئیس سابق موساد مئیر داگان در مصاحبه ای که پنجشنبه، تقریبا دو ماه پس از مرگ وی، پخش شد گفت، مردی که مستقیما منجر به امضای توافق هسته ای سال گذشته بین ایران و شش قدرت جهانی شد، کسی نبود مگر خود نخست وزیر اسرائیل – و مخالف سرسخت این توافق – بنیامین نتانیاهو.

داگان در واپسین، و جامع ترین مصاحبه خود، که روز پنجشنبه از کانال ۲ پخش شد، به خاطر مقاومت صریح نتانیاهو با توافق ایران وی را مورد حمله قرار داد و متهم ساخت که وی ایالات متحده، نزدیک ترین متحد اسرائیل را به دشمن تبدیل کرد زیر مکررا و علنا، و برای منافع سیاسی شخصی، تاکید کرد که اسرائیل جهت ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، قصد حمله به این کشور را دارد.

داگان به روزنامه نگار برجسته اسرائیلی ایلانا دایان گفت «شخصی که بانی این توافق شد بی بی [بنیامین] نتانیاهو بود».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وقتی دایان این ادعا را رد کرد و گفت که نتانیاهو حتی به قیمت خراب شدن مناسبات با واشینگتن نیز علیه این توافق جنگیده، داگان آزرده شده و مکررا گفت «این حقیقت ندارد، این اصلا حقیقت ندارد».

داگان با اشاره به سیل گزارشات سال ۲۰۱۰ که اعلام می کردند اسرائیل آماده استفاده از گزینه نظامی برای بازداری ایران از دستیابی به سلاح های هسته ای است، گفت «نتانیاهو، از یک نقطه خاصی به بعد، شروع به جیغ و داد کرد که می خواهد به ایران حمله کند. وی و وزیر وقت دفاع [ایهود باراک] گفته بودند که تنها راه برای بازداری ایران از دستیابی به بمب، حمله بوده و درباره توانمندی های [اسرائیل] و آمادگی نیروی دفاعی اسرائیل حرف زدند و [اساسا] به تمام دنیا با اشاره فهماندند که این همان کاری است که اسرائیل می خواهد انجام دهد».

داگان افزود «در نتیجه، امریکایی ها به ارزیابی شرایط پرداختند. … برداشت ایشان این بود که چنین جنگی برای منافع امریکا بد است. و برای همین بود که به دنبال یک جایگزین، که توافق باشد، رفتند. آنها گفتند: «ما یک توافق بد را به جنگ ترجیح می دهیم»».

وی مدعی شد «و همچنین، نخست وزیر بود که با جیغ و داد و مخالفت با توافق هسته ای، کمک کرد این توافق سرعت بگیرد».

داگان گفت تهدید حمله به ایران و سخن گفتن بی رویه از توافق هسته ای، «در خدمت منافع سیاسی وی بود».

داگان، ژنرال کل سابق نیروی دفاعی اسرائیل، به مدت هشت سال رهبر سازمان جاسوسی مشهور اسرائیل بود. وی گفت در طول این مدت به نتانیاهو بر سر موضوع هسته ای ایران اعتماد نداشت، و گفت که امریکایی ها نیز همین حس را داشتند.

وی گفت «درباره حمله هوایی به ایران، به وی اعتماد نداشتم. هنوز هم ندارم. من رفتار وی را می بینم. وی به جای جنگیدن با ایران، با ایالات متحده می جنگد. به جای این که با نزدیک ترین متحد اسرائیل همکاری کند، آنها را به دشمن تبدیل کرده» و از دایان پرسید «آیا این به نظر شما منطقی است؟».

رئیس سابق سازمان جاسوسی امریکا لئون پانه تا، که با وی نیز در همین برنامه مصاحبه شد، به دایان گفت وی با داگان گفتگویی داشته «و در این گفتگو از آنها [نتانیاهو و باراک] برای پیشبرد [مذاکرات] ابراز نومیدی کرد».

پانه تا گفت «فکر می کنم وی نگران بود که این تصمیم ها بنا به دلایل سیاسی گرفته شده باشند و فکر می کنم همین نیز وی را آزار می داد». و اضافه کرد که داگان داشت «بسیار نگران می شد که کسی دکمه اشتباهی را بزند».

پانه تا به دایان گفت که امریکایی ها مخالف حمله هوایی به ایران بودند و همین را نیز خیلی صریح به نتانیاهو و باراک گفته بود.

داگان در این مصاحبه گفت که وی همراه با «شاباک» و ارتش، دلایل کافی علیه حمله به ایران را با نتانیاهو و باراک در میان گذاشته بودند.

داگان در مصاحبه ای با «یدیعوت اخرونوت» که ماه گذشته منتشر شد، نتانیاهو را «بدترین مدیری که می شناسم» نامید.

رئیس سابق موساد، در برنامه پنجشنبه کانال ۲ همچنین به پرسش هایی درباره دیگر رویدادها که در زمان تصدی وی در صدر خبرها بودند پاسخ داد؛ از جمله قتل رهبر حماس، محمود المحبوح در ۲۰۱۰ در دوبی، و خودکشی بن زیگیر، عامل موساد و تبعه استرالیا، در زندان اسرائیل در همان سال.

داگان درباره زیگیر گفت «اگر کسی تصمیم بگیرد به زندگی اش پایان دهد، هیچ کس نمی تواند متوقف اش کند». زیگیر به اتهام تخلف، در زندان فوق امنیتی بسر می برده و در آنجا خودکشی کرده بود.

داگان افزود «یک تراژدی است» و گفت همه از ظرفیت های ضروری جاسوسی برخوردار نیستند.

داگان با لحن دفاعی درباره مساله المحبوح سخن گفت. سخنان وی با انتشار فیلم امنیتی ای از سوی مقامات دوبی پایان یافت که افرادی که گفته می شود عاملان موساد هستند را نشان می دهد.

داگان در پاسخ به سوال دایان که آیا این اتفاق منجر به بازداشت دیگر عاملان موساد شده، گفت «به رغم آنچه به نظر می رسد، میزان ضرر، صفر بود».

داگان ۳۲ سال در نیروی دفاعی اسرائیل خدمت کرد، و برخی از جسورانه ترین عملیات های نیروی دفاعی اسرائیل در طول جنگ شش روزه و جنگ یوم کیپور و جنگ اول لبنان را رهبری کرد.

در سالهای آخر عمر خود، داگان از جمله برجسته ترین منتقدان رویکرد خصمانه نتانیاهو درباره مساله ایران و فلسطینی ها بود.

مشهور است که وی سخنرانی نتانیاهو درباره تایید توانایی اسرائیل برای حمله به ایران را «مزخرف» خواند و اخطار داد که سیاست های نخست وزیر درباره فلسطینی ها، این خطر را دارد که اسرائیل را به حکومت آپارتاید تبدیل سازد.

داگان پس از مبارزه طولانی با سرطان، در ماه مارس درگذشت.


تناقض بین شعار مرگ بر آمریکا و این تصاویر در تهران


تصاویر گلشیفته فراهانی و آدام درایور در فیلم "پاترسن"


گزارش تصویری از ایستگاه بخشش در مترو


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016