سه شنبه 25 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عمر متین، عامل تیراندازی در اورلاندو را بهتر بشناسیم


عمر میرصدیق متین

عمر میر صدیق متین ۲۹ سال داشت. او می خواست پلیس شود و حتی یکبار هم سعی کرد در آکادمی پلیس ثبت نام کند. او که مدتی را به عنوان مسئول اصلاح و تربیت در یک مرکز بازپروری نوجوانان بزه کار فعالیت کرده بود، اخیرا نگهبان مسلح یک کانون بازنشستگی در جنوب ایالت فلوریدا بود.

به گزارش یورونیوز، اف بی آی، پلیس فدرال آمریکا عنوان کرده است که متین صدیق را می شناخته و به ارتباط او با شبه نظامیانِ اسلامگرا مظنون بوده است. یکی از همکاران سابق او عنوان کرده که او خشمی «دائمی» داشته است.

ستاره یوسفی، همسر پیشین او که ۲۷ ساله و اهل اُزبکستان است، درباره وی می گوید: «چند ماه بعد از ازدواجمان، متوجه عدم تعادل او شدم و دیدم که به شکل ناگهانی عصبانی می شود. آنوقت بود که نگران امنیت خودم شدم و چند ماه بعد شروع به آزار دادن من کرد. او نمی گذاشت با خانواده ام حرف بزنم و با آنها ارتباطی داشته باشم، اما خانواده ام واقعا می خواستند من را ببینند و مصمم بودند من را از آن وضعیت خلاص کنند.»

متین اخیرا هفته ای سه تا چهار بار برای عبادت به مسجد محل خود در «فورت پیس» می رفت. سید شفیق رحمان، پیشنمازِ این مرکز اسلامی درباره او می گوید: «او بسیار آرام بود. آخرین دقیقه می رسید و زودتر از همه هم می رفت و با کسی حرف نمی زد. اگر کسی به سمتش دست دراز می کرد با او دست می داد و لبخند می زد. پسر پنج ساله اش را با خودش می آورد و وقتی مشغول نماز بود پسرک هم دور و بر او بازی می کرد و بعد او فرزندش را روی دوشش می گذاشت و می رفت.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عمر متین، عامل ترور اورلاندو چگونه افراطی شد

"بعد از طلاق مذهبی شد"

دویچه وله - ستاره یوسفی، همسر سابق عمر هشت سال پیش از طریق یک سایت دوست‌یابی با عمر آشنا شد و برای زندگی مشترک به محل اقامت او که آن زمان در صد کیلومتری اورلاندو بود رفت و نهایتا سال ۲۰۰۹ با او ازدواج کرد.

در ابتدا هر دو زندگی آرامی داشته‌اند، ولی بعدا آن گونه که ستاره می‌گوید عمر روز به روز رفتارش توام با عتاب و خشونت می‌شود. او همچنین از ستاره می‌خواهد که رابطه‌ با خانواده‌اش را قطع کند.

ستاره در ادامه مصاحبه‌اش با واشینگتن پست می‌گوید که عمر فردی چندان مذهبی نبود و در دوره کوتاه زندگی مشترک نشانه‌ای از گرایش او به افراطی‌گری ندیده است: «عمر آدم آرامی بود، به ورزش علاقه داشت و در یک زندان مخصوص جوانان نگهبانی می‌داد.»

یکی از دوستان عمر اما گفته است که او بعد از طلاق مذهبی می‌شود و به حج می‌رود. امام مسجد محل اقامت متین اما او را تا آخر، فردی آرام توصیف کرده است.

این در حالی است که اف بی آی تایید کرده است که از سال ۲۰۱۳ با توجه به اظهارات افراط‌گرایانه‌ی ‌عمر متین در برابر همکاران، نسبت به او و ارتباط به احتمال تروریستی‌اش حساس شده و دو بار نیز او را بازجویی کرده است، اما چون نتیجه‌ای به بار نیاورده تحقیق در باره او به حال تعلیق درمی‌آید.

در این میان پلیس فلوریدا تایید کرده است که عمر متین دو کارت ویژه حمل سلاح داشته است، یکی شخصی و یکی هم به عنوان کسی که برای شرکت‌های امنیتی کار می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016