چهارشنبه 30 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مهاجم قطار ایالت بایرن آلمان کیست؟

muhammad_riyad_9094.jpg
رادیو فرانسه - گروه دولت اسلامی با انتشار ویدیوئی از مهاجم قطار منطقه ای وورسبورگ در شمال غربی ایالت بایرن آلمان مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. در این ویدیو که توسط آژانس خبری اعماق وابسته به داعش منتشر شده است، جوانی که از او با نام «محمد ریاض» یاد می شود، با در دست داشتن یک کارد به زبان پشتو می گوید که عملیاتی را در آلمان به اجرا خواهد گذاشت. او خود را «سرباز خلافت» می نامد و تهدیداتی علیۀ کشورهای «کافرنشین» بر زبان می آورد.

جوان افغانی ۱۷ ساله‌ای که دوشنبه شب، ۱۸ ژوئیه/ ۲۸ تیر، با در دست داشتن تبر و کارد مسافران قطاری را در ایالت بایرن در جنوب آلمان مورد حمله قرار داد، بر اساس اطلاعاتی که مقامات آلمانی منتشر کرده‌اند، یک سال پیش، در ژوئن ۲۰۱۵ به عنوان پناه جو وارد این کشور شده است. وی نخست چند ماهی در یک خوابگاه ویژۀ پناه جویان نابالغ سکونت داشته و سپس نزد خانواده‌ای که میزبانی او را برعهده گرفته، زندگی می کرده است. او همچنین یک دورۀ کارآموزی نانوائی را می‌گذرانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پژوهش‌های صورت گرفته توسط سرویس های اطلاعاتی آلمان از وی تصویر مسلمانی را ارائه می کنند که پایبند آداب و شعائر مذهبی بوده، بی آنکه به افراط گرائی روی آورده باشد. با این حال، پس از حملۀ وی به مسافران قطار، پلیس در اطاق مسکونی وی پرچم داعش را یافت که شعار نقش بسته بر آن با دست نوشته شده است. «محمد ریاض» همچنین نامه ای بر جای گذاشته که در آن از نیّت خود در مبارزه با «کفّار» و رویای «رفتن به بهشت» پرده بر می‌دارد. او هنگام حمله به مسافران قطار را با فریاد الله اکبر همراه کرده بود.

سرویس های اطلاعاتی آلمان و نیز دادگستری این کشور در حال حاضر نسبت به ارتباط و بویژه عضویت وی در سازمان «دولت اسلامی» تردید دارند و فرضیۀ «افراط گرائی فردی و سریع» را محتمل تر تلقی می‌کنند

وزیر امور داخلۀ ایالت بایرن، یوآخیم هرمن، روز سه شنبه گفت که «از اظهارات گروه دولت اسلامی مبنی بر به عهده گرفتن مسئولیت این حمله آگاهی دارد، اما تحقیقات صورت گرفته تا کنون، شواهد و مدارکی دال بر عضویت این جوان در یک شبکۀ اسلامی بدست نداده است».

در حملۀ «محمد ریاض» چهار تن از مسافران قطار و نیز زن رهگذری که پس از توقف قطار از نزدیکی آن عبور می کرد زخمی شدند. حال دو تن از آنان وخیم گزارش شده است. جوان افغانی که بگفتۀ ماموران پلیس با تبر به یکی از آنان حمله کرده بود، به ضرب گلوله از پای در آمد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016