چهارشنبه 21 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اردوغان به نخست‌وزیر عراق: حد و مرزت را بشناس + توییت کنایه‌آمیز عبادی در پاسخ

170D209s.jpg
رادیو فردا - رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه در واکنش به اعتراض حیدر العبادی به حضور ارتش ترکیه در شمال عراق در آستانه عملیات آزادسازی شهر موصل، با لحن تحقیر آمیزی خطاب به نخست‌وزیر عراق گفت: «بهتر است موقعیت خودت را بفهمی».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اردوغان در یک گردهمایی در استانبول طی سخنانی که خطاب آن به نخست‌وزیر عراق بود گفت: «او شخصا به من توهین می‌کند. تو همتای من نیستی، تو در سطح من نیستی. فریاد کشیدن تو از عراق هیچ اهمیتی ندارد. باید بدانی ما هر کاری که بخواهیم می‌کنیم. او کیست؟ نخست‌وزیر عراق. ابتدا باید بفهمی جایگاهت کجاست».

با وجود اعتراض‌های دولت عراق همزمان با فرارسیدن عملیات آزادسازی شهر موصل، دولت ترکیه تاکید کرده است که نیروهای آن کشور در شمال عراق باقی خواهند ماند.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های ترکیه حدود دو هزار نفر از نیروهای این کشور در شمال عراق مستقرند. حدود ۵۰۰ نفر آنها در اردوگاه بعشیقه مشغول آموزش شبه نظامیان مسلحی هستند که قرار است در عملیات آزادسازی موصل شرکت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


توییت کنایه‌آمیز عبادی در پاسخ به اظهارات توهین‌آمیز اردوغان
دویچه وله - رئیس جمهوری ترکیه در پیوند با استقرار ارتش این کشور در خاک عراق با ادبیاتی تحقیرآمیز در مورد نخست‌وزیر عراق سخن گفته بود. حیدر عبادی به سخنان اردوغان واکنش نشان داده و در آن به کودتای نافرجام ترکیه اشاره کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه در پیوند با استقرار ارتش این کشور در خاک عراق با ادبیاتی تحقیرآمیز در مورد نخست‌وزیر عراق سخن گفته بود. حیدر عبادی به سخنان اردوغان واکنش نشان داده و در آن به کودتای نافرجام ترکیه اشاره کرده است.

در حساب کاربری رسمی حیدر عبادی در توییتر آمده است: «ما کشورمان را با تکیه بر عزم نیروهای خود آزاد خواهیم کرد و نه با تماس تلفنی ویدیویی». این توییت نخست‌وزیر عراق واکنشی است به سخنان تحقیرآمیز اردوغان که روز سه‌شنبه (۱۱ اکتبر/ ۲۰ مهر) گفته بود نخست‌وزیر عراق "حد خود را بداند" و او "در حد من نیست".

توییت عبادی به صورت تلویحی به مکالمه تلفنی تصویری اردوغان اشاره می‌کند، زمانی که خبر کودتای نظامی در این کشور منتشر شد. مجری تلویزیون ترکیه اندکی پس از کودتا تلفن همراهی را جلوی دوربین پخش زنده گرفت که در آن اردوغان به صورت تصویری از هواداران خود می‌خواست به خیابان‌ها بیایند و در برابر کودتا مقاومت کنند.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی نخست‌وزیر عراق موضع‌گیری اخیر اردوغان را "ریختن نفت در ‌آتش" خوانده است. سعد الحدیثی افزوده که مواضع آنکارا موضوعی حقوقی و امنیتی را به "مشکلی شخصی" تبدیل کرده است. به گفته‌ی سخنگوی عبادی، «به نظر می‌رسد ترکیه در حل مشکل با عراق مصمم نیست».

حمایت آمریکا از موضع بغداد

در حالی که ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا و نیروهای دولتی عراق برای حمله به موصل و آزادسازی این شهر از چنگ تروریست‌های "دولت اسلامی" (داعش) آماده می‌شوند، اختلاف بر سر حضور حدود ۲۰۰۰ نیروی ارتش ترکیه در پایگاه بعشیقه در شمال عراق بالا گرفته است. نخست‌وزیر عراق بارها از ترکیه خواسته نیروهای خود را از محل عقب بکشد و تصریح کرده که این نیروها در عملیات بازپس‌گیری موصل نقشی نخواهند داشت.

ترکیه این خواسته را رد می‌کند. بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، هفته پیش گفته بود که نیروهای کشورش در منطقه باقی خواهند ماند، «مهم نیست که دولت عراق در بغداد چه بگوید».

روز سه‌شنبه ایالات متحده هم به اختلاف نظر آنکارا و بغداد واکنش نشان داد. در پیام وزارت خارجه‌ی آمریکا آمده است که نیروهای خارجی بایست با موافقت دولت عراق و در قالب ائتلاف بین‌المللی ضدداعش در عراق حضور داشته باشند: «همه جناح‌ها باید با همکاری نزدیک در روزها و هفته‌های پیش رو، اتحاد برای دفع داعش و ایجاد امنیت پایدار برای مردم عراق را تضمین کنند».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016