سه شنبه 18 آبان 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پیروز انتخابات آمریکا كیست؟ عباس رحمتی

انتخابات نفس گیر آمریكا گذشته از بی پرنسیبی های هردو طرف یعنی هیلاری كلینتون و دونالد ترامپ كه هردو آنها از مجبوبیت كمتری هم در آمریكا برخوردارند ، خاصیت دیگری نیز داشت ، بحث های حزبی كه در این انتخابات شد حائز اهمیت بود. بغیر از این بحث ها ، بحثهای اقتصادی مهمی پیش آمد كه تاثیرات آن هم بررسی شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بحث دیگری كه مهم می نمود مسئله مهاجرت و چند فرهنگی بود كه موضع "دونالد ترامپ" در مورد مهاجرت و فرهنگ خارجیانِ غیر آمریكایی نیز جهانی شد و زبانزد پیرو جوان گردید خصوصا ایرانیان ، با اینكه او را گزینه بهتری میدانند برایش او انواع جوكها را نیز ساختند ، ترامپ با جوی كه بر علیه غیر آمریكایی ها ایجاد كرد ه بود موضع كسانی كه خواهان آمریكای متحدتری بودن را محكمتر كرد. باید یاد آوری كرد در این انتخابات (٢٠١٦) چیزی كه ارزش نداشت شخصیت و پرنسیب سیاسی هر دو طرف بود كه به بتدریج در طول انتخابات لگد مال شد، هردو طرف مسائل شخصی همدیگر را زیر سوال بردند ، از مسائل اخلاقی تا حتا بیماری ( هیلاری ) را مورد نقد قرار دادند شاید هم بخاطر اینكه هردو مجبوبیت زیادی بین مردم آمریكا ندارند ومیخواستن همدیگر را تخریب كامل كنند . در این انتخابات عوامل خارجی هركدام نقش ویژه ای را ایفا كرد ، وقتی ترامپ موضع ضد خارجی خود را حادتر میكرد چند در صد آراء خود را از دست میداد ولی از طرفی ، كسانی كه به صادرات و صنعت می اندیشیدند با وجود ترامپ بعنوان رئیس جمهور شاید ، امیدوارتر میشده و میشوند و آراء ترامپ را در نظر سنجی ها بالا میبرد ، یعنی صحبتهای " ترامپ " از دید سرمایه داران و عده اى دیگر خریدار هم دارد . با مطرح شدن ایمیل های افشاء شده اوضاع طور دیگری شد.

با این افشاگری ها، توسط اف بی آی در نظر سنجی ها، هیلاری كلینتون چند درصد عقب می افتد و با مطرح كردن مسئله سكس و انحرافات اخلاقی "ترامپ " هیلاری كلینتون چند در صد جلوتر میرود . در حین اینكه ، چهره های مشهور و مطرح آمریکایی با استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی به حمایت از هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات برخاسته اند؛ به امید اینکه شهرت و محبوبیتشان مردم را تشویق به رأی دادن کند ! با توجه به اینكه این انتخابات از رقابتهای نزدیكی برخوردار است باید دید حال كه اف بی آی در روزهای واپسین انتخابات اعلام میكند كه در ایمیلهای هیلاری چیزی دیده نشده است آیا این بازی اف بی آی معنا دار است یا اینكه دیگر دیر شده است و در نتایج انتخابات آینده آمریكا اثری ندارد ؟ مسئله دیگری كه این بار در انتخابات نقش اساسی بازی میكرد ، رسانه ها بود (Media) یعنی طور عمل كردند كه عده ای جرات نمی كردن نظر خود را علنی كنند و این باعث شده است كه آراء پنهان بوجود آید همینطور باعث خواهد شد كه در ساعات آخر نمی توان حدس زد آیا این افراد به سمت ترامپ خواهند رفت یانه اگر رای به ترامپ دهند ؟ آیا ترامپ شانس بیشتری خواهد داشت در حین اینكه آرای هیلاری كلینتون را بعد از اعلام اف بی آی را نباید دست كم گرفت . البته اینها همه یك طرف قضیه است ، طرف دیگر آرای الكترال[١] است كه نباید فراموش كرد.برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کسی نیست که آرای عمومی بیشتری کسب کند، بلکه کسی است که ۲۷۰ رای الکترال از ایالت ها بدست آورد یعنی نصف بعلاوه یک شمار کالج های الکترال کل کشور.

پس برای آن که بدانیم کلینتون برنده می شود یا ترامپ، باید ببینیم وضع آرا در ایالت های کلیدی مثل فلوریدا، اوهایو و کارولینای شمالی و ویرجینیا چطور است.

هیلاری کلینتون می تواند با فاصله ای اندک حتی یک درصد آرای عمومی را کسب کند، اما اگر ایالت هایی مثل اوهایو، فلوریدا و نیویورک را ببرد، شمار کالج های الکترالش به بیش از ۳۰۰ رسیده و پیروز انتخابات می شود. طبق آخرین نظر سنجی در روز انتخابات ریاست جمهوری آمریكا ، هیلاری كلینتون ٦٩ ساله ٢٠٣ رای الكترال را از آن خود كرده است در حالیكه ترامپ ١٦٤ را به خود اختصاص داده است و تكلیف ١٧١ رای الكترال كالج در چند ساعت دیگر تعیین میشود مجموع آرای الكترال ٥٣٨ رای است ، كه برنده باید ٢٧٠ بعلاوه یك را كسب كند . اگر هیلاری كلینتون آرای ایالات، فلوریدا ، كارولینای شمالی ، اوهایو، پنسلوانیا و ویرجینیا را ببرد، رئیس جمهور آمریكا خواهد شد . البته اگر این رقابت مانند اتفاقات دوره گذشته یعنی رقابتِ بین جرج بوش و الگور در سه دوره قبل ریاست جمهوری پیش نیاید هیلاری برنده انتخابات خواهد بود . فراموش نكنیم كه هیلاری در بین زنان آمریكا جایگاه ویژه ای دارد و سیاست آمریكا هم با نظر نیمی از جمعیت كشور بی ارتباط نیست .

__________________________________________
[١]در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دو سیستم وجود دارد: رای مستقیم شهروندان به هر یک از دو نامزد عمده، و کالج های الکترال که طی آن نامزدها امتیازهای از هر ایالت را بر اساس آرای عمومی آن ها کسب می کنند.
کالج های الکترال بر اساس جمعیت ایالت است مثلا کالیفرنیا ۵۵ رای الکترال دارد و ویرجینیا ۱۳ تا.
اما یک نکته وجود دارد، این که آرای ایالتی همواره به اندازه آرای عمومی قابل اتکا نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016