یکشنبه 30 آذر 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ازدواج تحميلي زمينه‌ساز روسپيگري، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس پژوهشي
نتايج يك پژوهش نشان داد: ازدواج تحميلي، نامناسب و زودهنگام در گرايش زنان به روسپيگري موثر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش سرويس پژوهش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شهين عليايي زند دكتر روانشناسي و عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي در پژوهشي با بررسي “ازدواج نامناسب بستري زمينه ساز براي روسپيگري” عنوان كرده است: ازدواج ‌٤/٣٥ درصد از زنان روسپي، تحميلي بوده است اين در حالي است كه ‌٩/٣ درصد از دختران عادي داراي چنين شرايط هستند.
در اين تحقيق ‌١٤٧ نفر از زنان روسپي كه مقيم اقامتگاه‌هاي سازمان بهزيستي بودند و يا در خيابان مشغول به كار، به صورت تصادفي انتخاب و از طريق مصاحبه باليني مورد بررسي قرار گرفتند.
لازم به ذكر است، از مجموع ‌١٤٧ زن روسپي مورد بررسي ‌١٣٣ نفر حداقل يكبار ازدواج كرده‌اند و از مجموع ‌١٤٧ زن عادي كه به صورت تصادفي با اين گروه همتاسازي شده‌اند، ‌١٠٢ نفر تشكيل زندگي خانوادگي داده‌اند.
در اين مطالع اجتماعي آمده است: ‌٥/٢٢ درصد زنان مورد مطالعه در كودكي مورد آزار جنسي قرار گرفته‌اند و مهمتر اينكه بسياري از اوقات اين آزار جنسي به وسيله محارم و در سنين پنج سالگي صورت گرفته است.
اعتياد، بيكاري، امرار معاش از طريق فعاليت‌هاي غير قانوني، مسايل ديگري است كه فضاي زندگي خانوادگي بسياري از اين زنان را متاثر كرده است. بنابراين قبح شكني، در ابعاد مختلف و در تعيين كننده ترين سنين، عملا به اين دختران آموزش داده شده است. علاوه بر اين در تمامي فصول زندگي اين زنان، نياز به مهر و محبت موج مي‌زند و اين يكي از كلان ترين يافته‌هاي اين پژوهش است.
بر اساس نتايج اين مطالعه، اگرچه تعداد قابل ملاحظه‌اي از زنان روسپي، در سنين كم به ازدواج تحميلي تن داده‌اند، اما ‌٦/٤٠ درصد آنها نيز با رضايت خود ازدواج كرده‌اند. در حالي كه شواهد نشان مي‌دهد براي بسياري از آنها اين ازدواج يك نوع فرار از خانه بوده است، زيرا ‌٧/٤٣ درصد از اين دختران، زماني ازدواج كرده‌اند كه حتي ‌١٣ ساله نبوده‌اند و بيش از هشتاد درصدشان، قبل از ‌١٧ سالگي به “خانه بخت” رفته‌اند.
اين در حالي است كه اين پيوند با مرداني بسته شده است كه ‌٦/٢٥ درصدشان، لااقل يك بار قبلا ازدواج كرده‌اند و ‌٣/٨ درصد‌شان بيش از يكبار. همچنين ‌٩/٤٨ درصد از زنان روسپي، يعني حدودا نيمي از آنان، ده سال (و يا بيشتر) جوانتر از همسران خود بوده‌اند، همسراني كه ‌٧٨/١٥ درصدشان بيكار و تعداد قابل توجهي از آنان مسافركش بوده‌اند، ‌٤/٢٦ درصد از همسران زنان روسپي از طريق فعاليتهاي غير قانوني براي خود درآمد دست و پا مي‌كرده‌اند.
از سوي ديگر، ‌١/٥٤ درصد از شوهران زنان مورد مطالعه يا معتاد بوده‌اند و يا در پخش مواد مخدر، دست داشته‌اند و ‌٢٧/١١ درصدشان در ”تجارت مهر” حضوري فعال داشته‌اند. به عبارت ديگر اغلب اين زنان با الگوي پررنگتر و فربه تر از پدرانشان ازدواج كرده‌اند.
مولف در اين مطالعه با اشاره به ضرب و شتم اين زنان از سوي همسرانشان، مي‌افزايد: اگرچه اين دختران با دريايي از نياز به مهر و محبت به خانه بخت رفته‌اند، اما ‌١/٧٢ درصد آنان در آنجا هم قرباني ضرب و شتم و پرخاشگري‌هاي جسماني همسرانشان شده‌اند، از اين رو ‌٢/٥٤ درصد از زنان تن فروش، يعني بيش از نيمي از آنها، اصلا از رابطه با همسرانشان رضايت نداشته‌اند و ‌٨/٣٠ درصد احساس رضايت مي‌كردند.
ساير يافته‌هاي تحقيق نشان مي‌دهد كه اگرچه ‌٣٢ درصد از روسپيان مورد مطالعه، با اعتياد سر و كار نداشته‌اند اما دو سوم بقيه يا قبل از روسپيگري مواد مخدر را تجربه‌ كرده‌اند يا بعد از آن.
در ادامه اين نتايج آمده است: بيشتر روسپيان معتاد در آغاز به تشويق و يا اجبار خانواده به ويژه همسرانشان به قاچاق مواد مخدر روي آورده‌اند و آن گاه خود، به استفاده از ماده مخدر كشانده شده اند و مهمتر اينكه اغلب مرداني كه زنان خود را به قاچاق مواد مخدر واداشته‌اند دست آنها را در دست مردان ديگر گذارده‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016