چهارشنبه 27 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رضا ارحام‌صدر در باغ‌رضوان اصفهان آرام گرفت، ايسنا

پيکر رضا ارحام‌صدر بازيگر پيشکسوت تئاتر و سينمای ايران روز گذشته - ۲۵ آذر ماه - در قطعه باغ‌ رضوان اصفهان آرام گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، از اصفهان، پيکر پيشکسوت تئاتر کشور رضا ارحام صدر بر روی دستان قشرهای مختلف مردم به ويژه هنرمندان تئاتر و سينمای کشور صبح روز گذشته از مقابل ساختمان صدا وسيمای مرکز اصفهان تشييع و در قطعه نام‌آوران باغ رضوان به خاک سپرده شد.

در مراسم تشييع اين هنرمند پيشکسوت هنرمندانی همچون نصرت‌الله وحدت، محمود حريرچيان، ناصرملک‌مطيعی، عليرضا افتخاری، حسين توصيفيان، حسن اکليلی و پوراندخت مهيمن حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رضا ارحام صدر عصر روز ۲۴ آذر ماه در منزل خود در اصفهان در ۸۵ سالگی از دنيا رفت.

اين بازيگر پيشکسوت تئاتر و سينما ارديبهشت ماه ‌۱۳۰۲ در محله باقلعه‌ی بخش ‌۴ اصفهان متولد شد و فعاليت هنری خود را از سال ‌۱۳۲۶ و بازی در تئاتر آغاز کرده و در واقع از پايه‌گذاران تئاتر در اصفهان محسوب می‌شود.

او همچنين در سال ‌۱۳۳۶ با فيلم «شب نشينی در جهنم» وارد سينما شد و سپس در فيلم‌هايی چون «علی واکسی»، «ستاره‌ای چشمک زد»، «مردان خشن»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «نصف جهان» و «افسانه شهر لاجوردی» بازی کرد.

از نمايشهای او نيز می‌توان به «رفيق‌ناجنس»، «بوقلمون‌ها»، «کدام يک از دو»، «دلقک‌ها»،«وادنگ»، «خروس بی‌محل» و... اشاره کرد.

آخرين فعاليت سينمايی اين بازيگر که به دليل کهولت سن کم‌کار بود، به فيلم ويديويی «درسا» محسن دامادی در سال ۸۴ برمی‌گردد.

به گزارش ايسنا، همچنين فيلم مستند «شکرپاره» ضمن نمايش قطعاتی از فيلم‌ها و نمايش‌های رضا ارحام‌صدر به مرور خاطرات وی پرداخته است.

ارحام‌صدر زمان ساخت اين مستند در گفتگويی با خبرنگار هنری ايسنا، درباره اين فيلم گفته بود: «ديديم کسی به ما محل نمی‌گذارد و هنرپيشه‌های معروفی چون ناصر فرهمند، منوچهر وکيل و رفيعی از اصفهان مرحوم شدند و هيچ نامی از آنها نمانده است و تصميم گرفتيم خودمان کاری برای خودمان بکنيم.»

ارحام‌صدر می‌گفت: «من ۵۰ سال کار کردم اما کسی حتی سراغی از من نگرفت اما الان که استقبال مردم را از اين فيلم می‌بينم لذت می‌برم. جالب اينجاست که در اصفهان بعضی از فروشندگان، «شکرپاره» را به همراه دو فيلم ديگر فروختند و به اين وسيله مقداری از فيلم‌هايشان را به مردم قالب کردند.

وی اين فيلم را کاملا مستند خواند و مطرح می‌کرد: «من با دوربين راه افتادم و به جاهای مختلف رفتم و هر چه پيش آمد گرفتيم و همه چيز کاملا طبيعی است.»

محمدعلی کشاورز زمانی رضا ارحام صدر را بهترين آکتور کمدی در سينما و تئاتر ايران خوانده بود و اظهار داشت:‌ اين بازيگر طنز را بلد بود و مسائل اجتماعی را فی‌البداهه در اين قالب مطرح می‌کرد و بسيار هم تاثيرگذار بود که تاکنون نظيرش به وجود نيامده است.

به گزارش ايسنا، همچنين مراسم ترحيم زنده‌ياد ارحام صدر امروز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱ صبح در مسجد سيد اصفهان در حال برگزاری است.





















Copyright: gooya.com 2016