سه شنبه 16 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد شمقدری: الگوی انتخاب فيلم ايرانی برای اسکار شکسته می‌شود، فارس

خبرگزاری فارس: معاون امور سينمايی وزارت ارشاد با اشاره به اشتباهات فاحش در ارائه فيلم ايرانی به آکادمی اسکار در سال‌های گذشته، گفت: شيوه سنتی انتخاب فيلم‌ها برای اسکار، امسال بايد صددرصد شکسته شود.

«جوادشمقدری» در گفت وگو با خبرنگار سينمايی فارس، درباره چگونگی انتخاب نماينده سينمای ايران در اسکار، گفت: هميشه کميته‌ای در مجموعه بنياد سينمايی فارابی شکل می‌گيرد که اين کميته نسبت به اين امر تصميم نهايی را می‌گيرد. امسال نيز کميته مربوط به اسکار تقريبا نهايی شده و افراد آن نيز تقريبا قطعی شده‌‌اند و به‌زودی نمايندگان صنوف نيز به اين کميته اضافه می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی درباره جزييات کميته انتخاب فيلم در اسکار، گفت: اين کميته شامل ۹ نفر هستند که ۳ نفر آنها از صنوف سينمايی انتخاب می‌شوند و شش نفر آن از سوی بنياد سينمای فارابی که کارشناسان بخش بين‌الملل و جشنواره‌ها و مرتبط با حوزه بين‌الملل هستند. اين کميته با بررسی مجموعه شرايطی که وجود دارد بهترين و مناسب‌ترين فيلم ايران را که شانس کانديدا شدن دارد را انتخاب می‌کند.
معاون امور سينمايی خبر از مشخص شدن نماينده ايران در اسکار ظرف ۱۰ روز آينده داد و گفت: با تشکيل اين کميته تلاش خواهيم کرد ظرف ۱۰ روز آينده، فيلم منتخب ايران برای اسکار معرفی ‌شود تا خودمان نيز بتوانيم بهتر مقدمات حضور آن را فراهم کنيم چون حضور در اين مراسم شرايط اکران و هماهنگی‌های خود را می‌طلبد.

* در هيئت‌های انتخاب اسکار در طول سال‌های گذشته اشتباهی فاحش رخ می‌داد
شمقدری معيارهای انتخاب نماينده سينمای ايران در اسکار را برشمرد و گفت: متأسفانه در هيئت‌های انتخاب اسکار در طول سال‌های گذشته اشتباه فاحشی رخ داده است. آنها فکر می‌کرده‌اند که بايد نماينده سينمای ايران در اسکار همان شاخصه‌هايی را داشته باشد که ملزوم حضور در جشنواره‌های ديگر جهانی است.
وی افزود: چون خيلی از فيلم‌هايی که در جشنواره‌های جهانی حضور پيدا می‌کنند، ارزش فنی و هنری ندارند و اغلب به دليل رويکرد سياسی‌شان است که جايزه گرفته‌اند و طبيعی است که اين گونه فيلم‌ها به اسکار نمی‌روند چون قابليت فنی و هنری لازم را برای کانديداشدن ندارند و لذا در همان مرحله اول هم ديده نمی‌شود.
جواد شمقدری با بيان اين مطلب که نماينده سينمای ايران در اسکار بايد موضوعی داشته باشد که برای اين جشنواره و يک شهروند آمريکايی دغدغه باشد، گفت: موضوع فيلم منتخب بايد برای شهروند آمريکای شمالی دغدغه باشد نه اين که موضوعی را انتخاب کنيم که هيچ ربطی به آن ندارد و هيچ علاقه‌ای نيز به آن ندارد. شيوه سنتی انتخاب فيلم‌ها برای اسکار، امسال بايد صددرصد شکسته شود و به دوستان نيز اين را گفته‌ام.

* جوسازی يک روزنامه درباره اسکار نابخردانه‌ بود
جواد شمقدری با اشاره به اعلام کانديداتوری دو فيلم «تهران تهران» و «عيار۱۴» در اسکار گفت: يکی از روزنامه‌ها دو فيلم را به عنوان نماينده تيتر کرده بودند که به نظر من جوسازی نابخردانه‌ای بود و اين دو فيلم شانسی برای اسکار ندارند و فيلم‌های ديگری هستند که می‌توانند فرصت خوبی برای سينمای ايران فراهم کنند. برای اسکار بايد با ساز و کاری ديگر و فارغ از جشنواره های ديگر عمل کرد و ما خوشبختانه هر ساله از اين نوع فيلم‌ها داريم.
وی از فيلم سينمايی «فرزند خاک» نام برد و گفت: اگر سال گذشته «فرزند خاک» به اسکار می‌رفت شانس بيشتری داشت چون از حال و هوای جديدی برخوردار بود و قطعا با توجه به پرداخت مسائل عراق شانس کانديداتوری بيشتری داشته است امسال نيز ما دو سه فيلم با اين رويکرد داريم که می‌توانند در اسکار مطرح شوند.
وی تأکيد کرد: ما بايد يک تعريف مشخصی از حضور سينمای ايران در اسکار داشته باشيم و فيلمی را ارائه کنيم که دغدغه آنها باشد. فيلمی که وقتی ديده شد، احساس شود که حرف آنها را می‌زند و دغدغه آنها را جواب می‌دهد(حالا پاسخ موافق داشته باشد يا مخالف). وقتی فيلمی در آنها انگيزه ايجاد نکند و برايشان اهميت پيدا نکند طبيعی است که آن را رد می‌کنند. اگر احساس کنند راجع به آنها حرف می‌زند و مباحث آمريکا و شهروند آمريکايی را طرح می‌کند با آن درگير می‌شوند. ضمن اينکه برخورداری از تکنيک‌های هنری و فنی قصه‌گويی مناسب و جذابيت نيز حرف اول را می‌زند.
معاونت امور سينمايی با بيان اين مطلب که صرفا عنوان يک فيلمساز دليل مناسبی برای حضور فيلمش در اسکار نيست گفت: برخی دوستان فيلمسازان معروف و شناخته شده را به جشنواره اسکار معرفی می‌کند در حالی که اصلا چنين چيزی دليلی بر موفقيت نيست. خيلی وقت‌ها بوده است که در اسکار فيلمسازان گمنامی جايزه گرفته‌اند که شايد سال‌های قبل مورد توجه نبودند و جزو فيلم‌سازان گمنام به شمار می‌رفتند. ما بايد اين الگوها را بشکنيم و فقط متوجه فيلمسازان معروف نباشيم.
وی اسکار را يک فرصت برای سينمای ايران خواند و گفت: بالاخره اسکار يک فرصت است نه اينکه ما تمام ذهن و فکرمان را درگير آن کنيم. ولی يک فيلم ايرانی می‌تواند شانس بودن جزو ۵ کانديداتوری اسکار را داشته باشد و ما بايد هميشه از اين شانس استفاده کنيم اگرچه پيش بينی کنيم که فيلمی از ايران انتخاب نمی‌شود.
وی در پاسخ به اين سؤال که چرا در چند دهه اخير، سينمای ايران تاکنون فقط با «بچه‌های آسمان» در فهرست نهايی اسکار بهترين فيلم خارجی حضور داشته و از سال ۱۰ سال پيش نمايندگان ايران در اين بخش پذيرفته نشده‌اند، گفت: بايد به اين نکته توجه کنيم که اينگونه فيلم‌ها در اسکار شانسی ندارند. آنها حاضر نيستند اعتبار فنی و هنری‌شان را با انتخابی که آنان را شرمنده کند مورد تهديد قرار دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016