جمعه 2 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابهري: كاهش سن مصرف دخانيات در نوجوانان به ۱۴ سال

یك استاد دانشگاه و آسيب‌شناس اجتماعي گفت: تا كنون اجراي قانون ممنوعيت فروش سيگار به افراد زير 18 سال عملي نشده است و متاسفانه بدون هيچ محدوديتي، شاهد فروش سيگار در بين جوانان و نوجوانان هستيم.

دكتر مجيد ابهري در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «جوانان» ايسنا، الگوهاي رفتاري غلط خانواده و دوستان را، مهمترين عامل گرايش نوجوانان به سيگار قلمداد كرد و اظهار داشت: كاهش سن مصرف دخانيات در نوجوانان به 14 سال نشان مي‌دهد رسانه‌ها در اين مورد كم كاري داشته‌اند.

وي ادامه داد: حدود 95 درصد از نوجواناني كه سيگار مي‌كشند، مصرف دخانيات را براي اولين بار در راه خانه و مدرسه امتحان مي‌كنند كه در اين ميان نقش دكه‌ها كه سيگار نخي مي‌فروشند محسوس است و در صورت ممنوع شدن فروش سيگار در اين دكه‌ها، مي‌توان دسترسي به آن را كمي محدود كرد.

ابهري ضمن اعلام اينكه دود سيگار دروازه‌ي ورود به اعتياد است گفت: 97 درصد از معتادين به مواد مخدر، اعتياد خود را با سيگار آغاز كرده‌اند و اين در شرايطي است كه متاسفانه دسترسي به سيگار در جامعه ما به سهولت امكانپذير است و به راحتي مي‌توان سيگار كشيد.

وي ضعف كنترل والدين در امور تربيتي فرزندان را از ديگر دلايل سيگاري شدن فرزندان بيان كرد و افزود: تحقيقات نشان داده نوجوانان در سنين بلوغ علاقه زيادي به همسان سازي خود با گروه دوستانشان دارند و ديده شده است كه بسياري از نوجوانان سيگار را از ترس مسخره شدن مي‌پذيرند و علاقه ذاتي به مصرف ندارند.

اين استاد دانشگاه الگوهاي رفتاري والدين را در گرايش فرزندانشان به دخانيات بسيار مهم ارزيابي كرد و بيان داشت: 92 درصد از كودكاني كه سيگار كشيدن را آغاز مي‌كنند، داراي پدر يا مادر سيگاري هستند.

وي نقش ژنتيكي و قبل از تولد پدر و مادر در علاقه‌ي كودكان به سيگار را رد كرد و گفت: من شاهد موارد زيادي بوده‌ام كه والدين پس از تولد فرزندشان، مصرف سيگار را ترك كرده‌اند و فرزندان آنها هيچ گرايشي نسبت به مواد دخاني نداشته‌اند.

ابهري بهترين راه براي محدود كردن دسترسي نوجوانان به سيگار را، بالا بردن قيمت آنها دانست و گفت: با افزايش نرخ ماليات مواد دخاني و تشديد برخورد با فروشندگان سيگارهاي نخي، مي‌توان سيگار را تا حد زيادي از دسترس نوجوانان خارج كرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نهادهاي فرهنگي معضل نبود پدر يا مادر را براي فرزندان طلاق پر كنند

اين آسیب شناس اجتماعی ضمن هشدار نسبت به وضعيت فرزندان طلاق، اعلام كرد: 76 درصد جواناني كه به بزهكاري روي مي‌آورند، فرزندان طلاقند. به همين دليل آمار استفاده از مواد مخدر و مشروبات الكلي در بين اين جوانان سه برابر ميانگين جامعه است، نهادهاي فرهنگي بايد معضل نبود پدر يا مادر را براي فرزندان طلاق پر كنند و اين كمبود را براي آنها جبران نمايند.

وي اصلي ترين دليل گرايش جوانان به مصرف قليان را سرگرم شدن و گذران وقت دانست و گفت: سهولت در دسترس، عرضه در مناطق مختلف تفريحي، تنباكوهاي رنگارنگ و متنوع و از همه مهمتر نداشتن قبح مصرف قليان در بسياري از خانواده‌ها، از اصلي ترين علل گرايش به مصرف آن است و در صورتي كه تفريحات سالم و ارزان قيمت در اختيار جوانان قرار گيرد، قطعا درصد مصرف قليان نيز كاهش خواهد يافت.

جاي خالي آموزش مهارت‌هاي زندگي در كتب درسي مدارس

ابهري با تاكيد بر لزوم آموزش مهارت‌هاي زندگي توسط خانواده‌ها و مدارس، خاطر نشان كرد: متاسفانه در هيچ يك از كتاب‌هاي درسي ما در مدارس، آموزش مهارت‌هاي زندگي گنجانده نشده است. در حالي كه ارائه اين مهارت‌ها از اصلي ترين وظايف مدارس محسوب مي‌شود.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد: با بهره گيري از زمان اوقات فراغت دانش آموزان و با كمك گرفتن از برنامه ريزي دقيق، شاهد آموزش مهارت‌هاي مهم زندگي در مدارس باشيم كه عملي شدن چنين طرحي كاهش مصرف سيگار را به همراه خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016