یکشنبه 2 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مردم حاضر نیستند بچه بیشتری داشته باشند، باید در انتظار بحران سالمندی باشیم

خبرآنلاین - رییس مرکز آمار ایران، امروز گزارشی درباره آخرین آمار نفوس و مشکن در مجلس ارائه کرد و گفت: مردم حاضر نیستند بچه بیشتری داشته باشند.

عادل آذر در صحن علنی مجلس با مقایسه سرشماری سال 55 و سال 90 گفت: "جمعیت کشور از 33 میلیون به 75 میلیون و 150 هزار نفر رسیده است. همچنین نسبت جنسی در بدو تولد 105 کودک پسر در مقابل 100 کودک دختر است که به 102 مرد در قبال 100 زن رسیده است در حالی که این رقم در سال 55، 106 در قبال 100 بود و این نشان می‌دهد که امید به زندگی به شدت رو به افزایش است. در حال حاضر امید به زندگی در مردان 72 سال و امید به زندگی در زنان 74.6 سال است."

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به وجود 21 میلیون خانوار در کشور گفت:‌ "بر اساس سرشماری صورت گرفته بعد خانواده از پنج نفر به 3.55 نفر رسیده است یعنی بعد جمعیت در حال کاهش است و خانوارها حاضر نیستند فرزند زیادی داشته باشند. اگر در سال 55 خانوارها متوسط پنج نفره بودند و سه فرزند داشتند در سال 90 این میزان به 1.5 بچه رسیده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نه 300 میلیونی می شویم نه 35 میلیونی

او پیش بینی از جمعیت ایران در 40 سال آینده ارائه داد و کاهش یا افزایش جمعیت به 35 یا 300 میلیون نفر را رد کرد و گفت: "ما 4 تا سناریو و تصویر تحت عنوان پیش بینی جمعیت و ساختار تا سال 1430 پیش بینی کردیم، الان میزان باروری یعنی اینکه یک بانوی ایرانی در سن 15 تا 49 سال چند تا باید به طور متوسط بچه بیاورد، الان در وضعیت 1.9 بچه هستیم."

رییس مرکز آمار درباره نرخ باروری در سال های آینده گفت: "سناریوی بسیار بدبینانه در 40 سال آینده این است که میزان باروری در سال مقصد به 1.3 می رسد این بدبینانه ترین حالت است. سناریوی خوش بینانه که مرکز آمار هم به این سناریو بیشتر اعتقاد دارد این است که ما می رسیم به 2.1 بچه. هر 4 سناریو یک جمعیتی به ما می دهد که جمعیت ما از 91 میلیون کمتر نمی شود و بالای 102 میلیون نمی رویم."

این درحالی است که پیش از این رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه گفته بود نرخ باروری در ایران 1.6 فرزند شده است. (اینجا را بخوانید)

مطابق همین آمار بود که وزارت بهداشت برنامه های کنترل جمعیتی را لغو کرد و تلاش هایی برای تشویق مردم به بچه دار شدن شروع شده است.

بوشهر و تهران مهاجرپذیرند

رییس مرکز آمار به کاهش رشد جمعیتی از 1.62 درصد در سال 55 به 1.22 درصد در سال 90 اشاره کرد و گفت:‌ رشد جمعیتی به شدت کاهنده است. در این میان رشد جمعیتی استان‌های اردبیل، ایلام، لرستان و گیلان بسیار کاهش یافته که ناشی از مهاجرت است و در مقابل رشد جمعیتی بوشهر به دلیل وجود پارس جنوبی و استان‌های تهران و البرز به دلیل مهاجرپذیر بودن افزایش یافته است.

عادل آذر همچنین با اشاره به هرم سنی کشور بر اساس سرشماری سال 90 گفت: در هرم سنی دو مستطیل زرد رنگ وجود دارد یکی از آنها مستطیل گروه 20 تا 23 سال است و اوج بهره‌وری جمعیت ماست و اگر زیرساخت‌، امکانات و شغل فراهم باشد با توجه به سطح تحصیلات می‌توان حداکثر بهره‌وری را داشت. این در واقع موج جمعیتی دهه 60 و متولدین دهه 60 هستند اما مستطیل زرد رنگ دیگر بسیار نگران‌کننده است چرا که به اندازه مستطیل بالا عرض ندارد و نشان می‌دهد کسانی که ازدواج می‌کنند و تشکیل خانواده می‌دهند به ویژه دهه شصتی‌ها، حاضر نیستند فرزند زیادی داشته باشند.

خانواده ها علاقه ندارند، باید گروه هدف را تغییر داد

عادل آذر همچنین با اشاره به علاقه نداشتن خانواده ها به فرزند بیشتر درباره گروه های هدف برای تشویق به افزایش جمعیت گفت: "ما لازم نیست تمام گروه های سنی را هدفگذاری کنیم برای سیاستگذار یهای جمعیتی. بررسی ها مرکز آمار نشان می دهد که اگر گروه تمرکز را بین سن 20 تا 24 بگذاریم می توانیم دغدغه حضرت آقا را پوشش دهیم. بدون تردید مرکز آمار معتقد است در سیاست های جمعیتی باید تجدید نظر کرد."

این گروه سنی دقیقا همانی است که اکنون دانشجو محسوب می شود و دولت برای تشویق آنها، درس و کتاب نظیم خانواده که واحدی اجباری برای همه رشته های دانشگاهی بود را به شکوه همسرداری تغییر داد.

رییس مرکز آمار ایران خطاب به نماینده ها گفت: "جمعیت را تک بعدی نگاه نکنید، اگر دولت روند رشد جمعیتی را دستکاری و در رشد و یا کاهش آن مداخله کند و توجهی به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... نکند و این بستر را یکپارچه و هماهنگ نبینند چالش های بسیار بدتری نسبت به وضع موجود خواهیم داشت."

او این چالش ها چنین بیان کرد: "دو چالش جدی پیش رو داریم. جمعیت با این روندی که در حال پیش روی است چه با رشد 1.3 چه با رشد 2.1 فرزند بدانید تا الان اگر دغدغه ما برنامه ریزی برای بچه های دهه 60 بود و اشتغال بود بحث سالمندان در 30 و 40 سال آینده بحث جدی است. یعنی یک چالش، بچه ها، جوانان، مدرسه، دانشگاه اشتغال و دیگری چالش تامین اجتماعی سالمندان وحمایت از سالمندان‬. "

افزایش سن ازدواج در زنان بیشتر از مردان

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به افزایش میانگین سن در اولین ازدواج بر اساس سرشماری سال 90 گفت: در سال 55 سن ازدواج مردان 24 و زنان 20 سال بوده که در سال 90 این سن به 27 سال در مردان و 23.5 در زنان رسیده است. میزان باسوادی جمعیت نیز از 91.7 درصد در سال 85 به 93 درصد در سال 90 رسیده است. همچنین در سال 90، 10 میلیون و 400 هزار نفر تحصیلات عالی، دانشگاهی و حوزوی داشتند و برای اولین بار سطح برخورداری خانم‌ها از تحصیلات عالی از آقایان جلو افتاده است. در واقع آقایان 18.2 درصد و خانم‌ها 18.4 درصد از تحصیلات عالی برخوردارند.

43 درصد خانواده ها ماشین دارند

عادل آذر درباره ارتقای خدمات عمومی ارائه شده به مردم در طول پنج سال گذشته نیز گفت: در سال 85 تا 90 درصد خانوارهای برخوردار از موتورسیکلت کم شده که نشان دهنده افزایش امنیت است و در مقابل درصد خانوارهای برخوردار از خودروی سبک از 33 به 43 درصد رسیده است. همچنین برخورداری از رایانه، گاز طبیعی، گرمایش و آب گرم نیز در طول پنج سال گذشته افزایش یافته است.

او درباره سرشماری‌ مسکن هم گفت:‌ در طول پنج سال گذشته حدود چهار میلیون واحد مسکونی ایجاد شده که در آن سکونت می‌شود. همچنین یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در کشور هم خالی از سکنه هستند که اگر آن را به این رقم اضافه کنیم سالی 200 هزار واحد مسکونی ساخته شده است. نکته قابل توجه این است که برای اولین بار در کشور تعداد واحدهای مسکونی از جمعیت خانوار بیشتر شده و این از شاخص‌‌های ارزشمند و خوشحال‌کننده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016