سه شنبه 4 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اصغر فرهادی: حس خوبی نسبت به فيلم جديدم دارم

ايسنا ـ «اصغر فرهادی»، کارگردان برنده‌‌ی اسکار با حضور در کلاس کارگردانی جشنواره فيلم زوريخ، از سبک کارگردانی‌، بازيگری و پروژه‌ بعدی‌اش صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اصغر فرهادی روز گذشته (دوشنبه) در کلاس‌ کارگردانی پيشرفته‌ در جشنواره فيلم زوريخ حضور يافت و درباره‌ی متدهای حرفه‌ای، سبک کاری‌اش و فيلم جديدی که در دست ساخت دارد صحبت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فرهادی به مخاطبانش در اين کارگاه آموزشی گفت، کارگردانی را از ۱۳ سالگی و پيش از آنکه برای تحصيل در رشته‌ تئاتر وارد دانشگاه شود، آغاز کرد.

خالق «جدايی نادر از سيمين» افزود: اگرچه بجای پرداختن به تئاتر‌، دوست داشتم فيلم بسازم،‌ اما خوشحالم که از آنجا شروع کردم. از طريق تئاتر بود که با آثار تراژديک و درام آشنا شدم.

اين کارگردان ايرانی درباره‌ چهره‌های شاخص و الهام‌بخش زندگی حرفه‌ای‌ خود گفت، در زمان تحصيل در دانشگاه و اندکی پس از آن فيلم‌های «اينگمار برگمن» و «کريستوف کيشلوفسکی» را دنبال می‌کرده، اما به‌طور خاص تحت تاثير کارگردانان ايتاليايی چون «ويتوريو دسيکا» و «فدريکو فلينی» بوده است.

فرهادی درباره‌ نحوه آماده شدن برای ساخت فيلم‌هايش گفت: گاهی نمی‌دانم ايده‌ها از کجا به ذهنم می‌رسند‌، اما وقتی می‌آيند خيلی جدی دنبال‌شان می‌کنم. دانستن اينکه افکار چگونه به ذهنت می‌رسند‌، خيلی دشوار است. فکر کردن راجع به يک پروژه خيلی زمان‌بر است‌، اما وقتی شروع به نوشتن می‌کنم از صبح تا شب می‌نويسم. برای نوشتن فيلمنامه «درباره الی» هشت ماه وقت صرف کردم.

وی در پاسخ به اينکه آيا «جدايی نادر از سيمين» سندی دال بر جامعه ايرانی محسوب می‌شود گفت: درباره ساخت اين فيلم نمی‌توانم چيزی بگويم. شما بايد تصميم بگيريد که اين فيلم درباره چه ساخته شده است. اما اين يک فيلم نمادين نيست، بلکه يک سبک واقع‌گرايانه دارد.

کارگردان «چهارشنبه سوری» پس از آن درباره‌ نگاهش به فن فيلم‌برداری گفت: می‌خواهم وانمود کنم که اصلا دوربينی وجود ندارد. بنابراين دوربين تنها وقتی حرکت می‌کند که بازيگران حرکت می‌کنند و فقط هنرپيشگان را دنبال می‌کند. در «جدايی نادر از سيمين» دوربين عنصری است که بعدا اضافه شده و به قضاوت نمی‌نشيند. دوربين بايد متناسب با هر بازيگر عمل کند.»

اصغر فرهادی که همواره خواهان نکته‌سنج بودن مخاطب در فيلم‌هايش بوده است افزود: در زمان تماشای يک فيلم اين بسيار مهم است که فکر نکنيم که اين اثر نماينده‌ی تمام آن کشور است. ايران ۷۰ ميليون جمعيت دارد، در نتيجه فيلم من لزوما تمام کشورم را به تصوير نمی‌کشد. طبقات مختلف، تفکرات مختلف و تفاوت‌های فراوانی در يک کشور وجود دارد.

در اين لحظه يکی از مخاطبان حاضر در اين نشست با اشاره به اينکه «جدايی نادر از سيمين» فيلم تلخی بوده است، از فرهادی پرسيد آيا آيا اين نگاه تعمدی بوده است. وی در پاسخ گفت: نمی‌دانم چرا اين به يک بحث تبديل شده. من هميشه اين طور نوشته‌ام. فکر می‌کنم اين انعکاسی از شخصيت من باشد. ای کاش می‌توانسم آن را عوض کنم. اما در عين حال، اگر در اولين نگاه فيلم غمگين به نظر می‌رسد، نکته‌ مهم آن است که پس از تماشای آن درباره‌اش فکر کنيد و به دنبال پاسخ آن باشيد.

اصغر فرهادی که استاد گرفتن بازی‌های تکان‌دهنده از بازيگرانش است، درباره‌ آشنايی با «پيمان معادی» ـ بازيگر نقش اول فيلم «جدايی» و نقش مکمل «درباره الی» ـ گفت که همسايه بوده‌اند و در يک ميهمانی با هم آشنا شدند. «وقتی او را ديدم، فهميدم که يک بازيگر است.»

اين کارگردان برنده‌ی اسکار در حال حاضر بر روی پروژه‌ فيلم جديدش که نام قطعی برای آن انتخاب نشده کار می‌کند. او در اين پروژه‌ی درام که در پاريس فيلمبرداری می‌شود،‌ علاوه‌بر «طاهر رحيم» و «برنيس بجو»، از يک بازيگر توانمند ايرانی نيز بازی می‌گيرد.

اصغر فرهادی در پايان گفت: من به سبک خودم اين فيلم را می‌سازم. هنوز هم يک بازيگر مرد ايرانی را برای نقش اصلی در نظر دارم. دو يا سه هفته به آغاز فيلمبرداری آن مانده و من حس بسيار خوبی نسبت به اين پروژه دارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016