شنبه 6 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«اختلالات اضطرابی» شایع‌ترین اختلال روانی مردم مناطق زلزله‌زده

مدیرکل مشاوره سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه "اختلالات اضطرابی" شایع‌ترین اختلال روانی در مناطق زلزله‌زده است، هشدار داد: اگر این اختلالات به موقع درمان نشود، تبدیل به اختلال استرس پس از سانحه می‌شود.

رویا ذکایی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام استقرار 50 تیم مشاوره شامل روانشناس و مددکار اجتماعی در مناطق زلزله‌زده هریس، ورزقان و اهر، اظهار کرد: این تیم‌ها در کانکس‌هایی در سطح این سه شهرستان استقرار یافته و علاوه بر ارائه خدمات سرپایی مشاوره و انجام مشاوره سیار در ساعتی از روز به ارائه خدمات روانشناسی به مراجعان می‌پردازند.

وی همچنین با اعلام کاهش اختلالات اضطرابی در مناطق زلزله‌زده، افزود: در روزهای نخست پس از وقوع زلزله، اختلالات روانی خود را به صورت بیماری‌های جسمی از جمله دل درد نشان می‌داد، اما رفته رفته و با گذشت زمان این امر تبدیل به نشانه‌های روانی شد که ضروری است با ادامه ارائه خدمات مشاوره درمان شود تا به اختلال استرس پس از سانحه تبدیل نشود.

مدیرکل مشاوره سازمان بهزیستی کشور در ادامه بر رایگان بودن تمامی خدمات مشاوره و روانشناسی در مناطق زلزله‌زده تاکید کرد.

ذکایی با بیان اینکه در نخستین روزهای پس از وقوع زلزله، 124 تیم مشاوره متشکل از روانشناس و مددکار اجتماعی در مناطق زلزله‌زده استقرار یافته‌اند، اظهار کرد: این تیم‌ها در روزهای اولیه و پس از آن به ارائه خدمات مشخص به کودکان، زنان، سالمندان و افراد حادثه دیده و همچنین حمایت‌های مشاوره‌ای می‌پرداختند.

وی افزود: مداخلات اولیه جهت تسکین آلام مردم و ارزیابی نیازمندی‌های مردم منطقه انجام شد و از آن زمان تاکنون حمایت‌های روانی در مناطق زلزله‌زده در جریان است و ضمن اینکه هر دو هفته یک بار نیز گزارش مکتوبی از ارزیابی وضعیت سلامت روان مناطق زلزله‌زده دریافت می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مدیرکل مشاوره سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به انجام طرح محب (مداخلات دخالت‌های روانی اجتماعی پس از وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی) در سازمان بهزیستی، گفت: این طرح سال‌هاست در سازمان بهزیستی از طریق کمک گرفتن، تیم‌سازی و توانمند کردن مردم بومی، ارائه آموزش‌های عملی از طریق کارشناسان به مردم انجام می‌شود، اما باید گفت در هیچ زلزله‌ای، حتی زلزله‌ بم، تیم‌های سازمان بهزیستی به اندازه زلزله اخیر آذربایجان موفق عمل نکرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016