یکشنبه 21 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تخريب کامل محوطه ده هزار ساله‌ای در اردکان


مهر ـ محوطه باستانی معروف به مفيدی در ۶۰ کيلومتری شهرستان اردکان استان يزد توسط يکی از حفاران غير مجاز به بهانه يافتن گنج به صورت کامل تخريب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اين محوطه تاريخی که به دليل وجود سنگ نگاره های متعدد سال ۸۸ توسط انجمن حاميان کهن اردکان شناسايی شد، در فهرست ميراث ملی کشور قرار گرفت. در اين محوطه باستانی ۵۸ سنگ نگاره و نقاشی از بز کوهی، شکار يوزپلنگ وجود داشت که بخشی از يک تپه بزرگ را تشکيل می داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين باره نادر پيری دبيرانجمن حاميان اردکان به خبرنگارمهر گفت: دراين محوطه باستانی عمليات باستان شناسی به صورت کامل انجام نشده بود. اين محوطه بدون نگهبان و در چند کيلومتری اردکان قرار داشت و در منطقه ای بکر واقع شده بود.

وی افزود: باستان شناسان قدمت محوطه باستانی مفيدی را بين ۸ تا ۱۲ هزار سال تخمين زده بودند اما چون در ديد عموم قرار نداشت يکی از حفاران غيرمجاز به خود اين اجازه را داد که به بهانه يافتن گنج و عتيقه اين محوطه باستانی را با بيل مکانيکی به صورت کامل تخريب کند.

پيری ادامه داد: اداره کل ميراث فرهنگی استان يزد پس از باخبر شدن از اين موضوع مجرم را شناسايی کرد و او تحت تعقيب مراجع قضايی قرار دارد.

وی گفت: اين محوطه به صورت کامل تخريب شده است به طوری که می توان گفت: اين حفار غير مجاز ۵۰ تا ۶۰ کاميون خاک را جابجا کرده است.

تخريب محوطه چندهزار ساله مفيدی که يکی از آثار ثبت شده در ميراث فرهنگی بود، نشان می دهد که آثار باستانی کشور پس از ثبت تحت مراقبت قرار نمی گيرند بخصوص محوطه هايی که خارج از ديد عموم قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016