شنبه 27 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یک روانشناس: تنبیه کودکان می‌تواند منجر به آسم شود

ایلنا: یک روانشناس گفت: تنبیه، کودکان را در برابر آسم آسیب‌پذیر می‌کند.

فرید براتی درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، بیماری آسم را جزء اختلالات روانی و فیزیولوژیک عنوان کرد و گفت: اگرچه بیماری آسم اختلال جسمی است، اما منشاء آن تا حدی مشکلات روان‌شناختی، فشار‌ها و استرس است.

وی با اشاره به اینکه تنبیه کودکان می‌تواند منجر به آسم شود، افزود: درصدی از کودکانی که آسم دارند ممکن است بیماریشان در اثر تنبیه آنها و آزار توسط والدین و افراد دیگر رخ دهد.

براتی در ادامه به آثار سوء تنبیه در کودکان اشاره کرد و گفت: کودکی که مورد تنبیه از سوی والدین خود قرار می‌گیرد اگر از رفتار آن‌ها الگوبرداری کند خود او نیز تنبیه‌گر می‌شوند و رفتار مشابهی را بادیگران خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تنبیه کودکان اگر شدید باشد به آزار و کودک آزاری تبدیل می‌شود و پیامدهای ناگوار جدی را به دنبال خواهد داشت به طوری که کودک را به سمت بیماری‌های روانی شدید سوق می‌دهد.

براتی اختلالات تجزیه‌ای، افسردگی و اضطرابی را از دیگر نتایج تنبیه کودکان برشمرده و افزود: تنبیه در کودکان همچنین عزت نفس را در آن‌ها پایین می‌آورد به طوری که احساس تحقیر شدن و توسری خوردن می‌کنند.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: دیده شده افرادی که در کودکی تنبیه شده‌اند در بزرگسالی به اختلال شخصیت چندگانه دچار می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: همچنین این دسته از کودکان ممکن است دچار اختلال استرس پس از ضربه بشوند یعنی همانند جانبازان اعصاب و روان رفتار می‌کنند.

وی تنبیه را یک روش غیر تربیتی دانست و افزود: والدینی که فرزند خود را تنبیه می‌کنند تنها خود را راحت می‌کنند و از عمل خود رضایت خاطر بدست می‌آورند، از همین رو روان‌شناسان بزرگ متفق القول هستند که تنبیه ابزار تربیتی نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016