شنبه 27 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۹۰ درصد اهدا کنندگان کلیه افراد بی بضاعت هستند

سلامت - رئیس انجمن بیماران کلیوی استان البرز می گوید: اغلب بیماران تحت پوشش این انجمن از اقشار کم درآمد جامعه هستند که به دلیل توانایی نداشتن در تامین هزینه‌های پیوند کلیه با مشکل مواجه هستند

محمد حسین نجاتی: رئیس انجمن بیماران کلیوی استان البرز می گوید"90 درصد اهدا کنندگان کلیه در استان البرز جوان و بی بضاعت هستند."
آماری که جوان بودن آن با آمار کشوری اهدای عضو مطابقت دارد اما بی بضاعت بودن اهدا کنندگان کلیه در استان البرز کمتر نمونه در سایر شهر های کشور دارد.

مجید کرمی می گوید: اغلب بیماران تحت پوشش این انجمن از اقشار کم درآمد جامعه هستند که به دلیل توانایی نداشتن در تامین هزینه‌های پیوند کلیه با مشکل مواجه هستند.

او می افزاید: بیماری که دچار مرگ مغزی شده حداکثر107 روز با کمک دستگاه تنفس می‌کند و غیرقابل برگشت به زندگی است. در استفاده از عضو فرد مرگ مغزی شده باید در کوتاه ترین زمان ممکن با حفظ عملکرد اعضاء عمل برداشتن عضو انجام شود.

نیمی از اهدا کنندگان کلیه 26 ساله هستند

بر اساس آخرین نتایج بررسی های موجود در رابطه با بیماران کلیوی در کشور، بیشترین اهدا کنندگان کلیه در کشور افراد 25 تا 26 ساله هستند و 70 درصد مشکلات مربوط به بیماریهای کلیوی در کشور در سنین 20 تا 44 ساله مشاهده می شود.

ایران با 25 هزار پیوند در اهدای کلیه از پیوند زنده در جایگاه برتر جهانی ایستاده است این در حالی است که 75 درصد از بودجه بهداشت و درمان دنیا صرف درمان بیماریهایی می شود که مرتبط با کلیه است.
همچنین تحقیقات علمی نشان می دهد سالانه حدود یک میلیون سال از عمر سالم ایرانیها به دلیل ابتلا به انواع بیماریهای کلیوی کم می شود.

افزایش 40 برابری پیوند کلیه از مرگ مغزی
همچنین سایر نتایج مربوط به پیوند کلیه از مرگ مغزی نشان می دهد، پیوند از فرد مرگ مغزی امروز در کشور 40 برابر رشد کرده است .
در این رابطه نجفی عضو هیئت مدیره انجمن نفرولوژی ایران با بیان اینکه از هر یک میلیون نفر یک اهداکننده کلیه دچار خطر مرگ می‌شود، می گوید: هم اکنون در بحث قاچاق کلیه در هندوستان به صورت وحشتناکی مبحث فروش کلیه وجود دارد و خوشبختانه در کشور ما قاچاق کلیه وجود ندارد و شاید به ندرت و محدود مشاهده شود.

وی ادامه داد: سیاستگذاران و مسئولان ذیربط باید حداقل تلاش را داشته باشند تا شرایط ایده‌الی برای دهندگان کلیه مانند سهمیه خانواده‌ شهدا و ایثارگران مهیا کنند زیرا اهداکننده کلیه جان یک فرد را نجات می‌دهد و می‌توان با ترویج فرهنگ اهدای کلیه از فرد زنده با تسهیلاتی همچون معافی سربازی یکی از فرزندان، راهیابی به دانشگاه و بیمه کردن آنان این فرهنگ را ترویج داد.

عضو هیئت مدیره انجمن نفرولوژی ایران تصریح کرد: از 10 سال گذشته یک میلیون تومان به اهداکننده کلیه داده می‌شود که این مسئله همچنان نیز باقی است ولی باید افراد اهداکننده کلیه از یک شرایط ویژه‌ای برخوردار شوند.
نجفی اظهار داشت: در گذشته برای اعزام یک بیمار دیالیزی جهت پیوند مبلغ بالغ بر 30 هزار پوند جهت درمان در کشور انگلستان هزینه می‌شد ولی امروز خوشبختانه این معضل و مسئله برطرف شده است.

اهدای کلیه، طول عمر اهدا کننده را کوتاه نمی‌کند

یکی از مشکلات اهدای کلیه آن است که افراد فکر می کنند با اهدای کلیه سلامتشان با پایان عمر تحت شعاع این پیوند کلیه قرار می گیرد . اما جدید ترین نتایج علمی در دنیا نشان می دهد، افرادی که یکی از دو کلیه‌شان را اهدا می‌کنند، احتمالا درست به همان اندازه افراد دارای دو کلیه سالم عمر می‌‌کنند، به شرطی که دوره اندک پرخطرتر اولیه را به سلامت بگذرانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش لایوساینس یک تحقیق جدید که بر روی بیش از 80000 اهداکننده کلیه در آمریکا انجام شد و میزان بقا در این افراد در طول یک دوره 15 ساله مورد بررسی قرار داد،نشان داد که اهدای کلیه طول عمر این افراد را کاهش نداده است.

دکتر داری ال سگف جراح پیوند در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در این باره می‌گوید: "اهدای کلیه هر اثری بر افراد داشته باشد،‌ به طور میانگین بر طول عمر آنها اثری ندارد- و این تحقیق برای اولین بار در این تعداد زیاد این نتیجه‌گیری را ثابت می‌کند."

در عین حال این بررسی نشان داد که در 90 روز اول پس از جراحی اهداکنندگان کلیه نسبت به گروه شاهد اندکی بیشتر در معرض خطر مرگ و میر هستند.
در مجموع این پژوهشگران اهدای کلیه را عملی بی‌‌خطر تلقی می‌کنند و انجام آن را تشویق می‌کنند. به گفته آنها اهدایی کلیه به همان اندازه سایر اعمال جراحی، یا حتی بیشتر از آنها، بی‌‌خطر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016