شنبه 4 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پدرخوانده سینمای اسپانیا درگذشت

«خوزه لوئیس بورائو»، فیلمساز سرشناس اسپانیایی در سن 83 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «خوزه لوئیس بورائو»، بنیانگذار و رئیس پیشین آکادمی سینمای اسپانیا روز گذشته (جمعه) درگذشت.

«بورائو» کارگردان فیلم «شکارچیان» بود که یکی از مشهورترین فیلم‌های تاریخ سینمای اسپانیا محسوب می‌شود. وی توانست با این شاهکار سینمایی «صدف طلایی» جشنواره فیلم سن‌سباستین را کسب کند و نام خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین سینماگران اسپانیا ثبت کند.

«بورائو» با اولین ساخته‌ی خود فیلم «نربدی» در سال 1965 به ساخت فیلم‌های هیجانی با طرح داستان پیچیده شهرت یافت.

وی همچنین نویسنده فیلم «عزیزترین سناریوی من» محصول 1972 به کارگردانی «جیم.دی آرفیسان» است که نامزد کسب جایزه اسکار شد.

«بورائو» طی عمر هنری خود تنها 9 فیلم را کارگردانی کرد که برخی از آنها در سطح جهانی اکران شدند که از میان آنها می‌توان به فیلم‌های «B باید بمیرد» محصول 1975 و «روی خط» محصول 1984 درباره مرز مشترک آمریکا و مکزیک اشاره کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آخرین فیلم بورائو با نام «لئو یک داستان عاشقانه» است که جایزه گویا برای بهترین کارگردانی را برای وی به ارمغان آورد.

بورائو علاوه‌بر کارگردانی در عرصه تهیه‌کنندگی نیز فعالیت داشت و فیلم «زباله سیاه» در سال 1977 به تهیه‌کنندگی او جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره برلین را برای «گوتیو آراگون» به ارمغان آورد.

بورائو دریافت‌کننده جایزه ملی سینما در اسپانیا عضو آکادمی سلطنتی هنر «سان فوناندو» بود و همچنین به عنوان یک نویسنده نیز یک رمان‌نویس مشهور بود و نویسنده دیکشنری سینمای اروپا است.

«خوان آنتونیو بویانو»، کارگردان فیلم «غیرممکن» که یکی از شاگردان بورائو است از وی به عنوان سمبل سینمای اسپانیا یاد می‌کند و «پدرو آلمادوار»، دیگر کارگردان سرشناس اسپانیایی نیز درگذشت بورائو را بسیار غم‌انگیز توصیف کرد.

آکادمی سلطنتی اسپانیا اخیرا جایزه‌ای سالانه را به نام «خوزه لوئیس بورائو» نامگذاری کرده است که به بهترین فیلمنامه اسپانیولی‌زبان اهدا می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016