دوشنبه 6 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش تلفات و کاهش زادآوری حيات وحش در پی خشکسالی در يزد

ايسنا ـ معاون محيط طبيعی اداره کل حفاظت محيط زيست استان يزد گفت: به دنبال خشکسالی‌های پی در پی در استان، ضعف پوشش گياهی و ضعف بنيه حيات وحش باعث افزايش تلفات و کاهش زادآوری شده است.

حسن اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، اظهار کرد: در دهه های اخير در بين حوادث طبيعی که جمعيت های انسانی را تحت تاثير قرار داده اند، تاثيرات منفی خشکسالی از نظر درجه شدت، طول مدت، مجموع فضای تحت پوشش، تلفات جانی، خسارت اقتصادی و اثرات اجتماعی دراز مدت در جامعه، بيشتر از ساير بلايای طبيعی بوده است.

وی ادامه داد: همچنين تمايز اين پديده با ساير بلايای طبيعی در اين است که بر خلاف ساير بلايا اين پديده به تدريج و در يک دوره زمانی نسبتا طولانی عمل کرده و اثرات آن ممکن است پس از چند سال و با تاخير بيشتری نسبت به ساير حوادث طبيعی ظاهر شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: از آنجايی که تعيين دقيق زمان شروع اين اثرات، کار مشکلی است تا حدودی آن را يک پديده و بليه خزنده می دانند. از سويی ديگر چون خشکسالی برخلاف ساير بلايای طبيعی کمتر منجر به خسارات ساختاری می شود، کمک رسانی در هنگام وقوع اين پديده در مقايسه با ساير پديده ها مثل سيل، پيچيده تر و مشکل تر است.

نابودی بخش وسيعی از پوشش گياهی مناطق تحت مديريت

وی بيان کرد: استان يزد با متوسط بارندگی ۱۰۶ ميلی متر جزء استان های خشک و کم آب به شمار می آيد و کاهش قابل ملاحظه بارندگی از سال ۱۳۷۵ و استمرار اين روند تاکنون حيات گياهی را با چالش مواجه کرده است به طوری که بخش وسيعی از پوشش گياهی مناطق تحت مديريت به دليل خشکسالی های پی در پی کاملا از بين رفته است و حتی در صورت بهبود بارندگی در سال‌های آينده وضعيت پوشش گياهی قابل برگشت نبوده و خسارت وارده جبران ناپذير است.

معاون اداره کل حفاظت محيط زيست استان يزد گفت: بنا بر بررسی های انجام شده و گشت زنی در سطح مناطق تحت مديريت اين اداره کل در خصوص وضعيت رويشی زيستگاه‌ها، متاسفانه در بيشتر مناطق تعداد زيادی از گونه های بوته ای چند ساله مانند قيچ و تاغ و حتی گونه‌های درختی در سطح مناطق به دليل خشکسالی‌های پی در پی کاملا خشک شده‌اند.

مهريز، بخش‌هايی از بافق و خرانق دارای بيشترين اثرات خشکسالی

اکبری افزود: برای جبران خسارات و احيای مجدد رويشگاه‌ها به سال های بيشتری با وضعيت تر سال احتياج است. در سال جاری اثرات خشکسالی در مناطق مهريز، بخش‌هايی از بافق، خرانق و شمال نايبندان و منطقه قره تپه خاتم مشهودتر است.

معاون محيط طبيعی اداره کل محيط زيست استان يزد در مورد وضعيت حيات وحش استان در مواجهه با خشکسالی تصريح کرد: مشکلات کم آبی و کم غذايی در برخی از زيستگاه‌های خشک استان اين زيستگاه‌ها را آسيب پذير کرده است و همچنين ضعف پوشش گياهی و ضعف بنيه حيات وحش باعث افزايش تلفات و کاهش زادآوری و همچنين کاهش موفقيت رشد نوزادان شده است.

وی در خصوص مشکلات ناشی از خشکسالی بر روی حيات وحش وعرصه های طبيعی بيان کرد: گذار بی‌موقع به زيستگاه‌ها و به تبع آن کاهش امنيت و در نتيجه احتمال افزايش شکار غيرمجاز و تلفات در اثر حوادث جاده‌ ای، همچنين کاهش نرخ و اختلال در زادآوری که تاثيرات آن در نسل بعدی گونه نيز قابل رديابی و مشاهده است، از جمله اين مشکلات است.

افزايش بيماری‌ها و کاهش جمعيت حيات وحش

وی ضعف فيزيولوژيک و افزايش بيماری‌ها و در نتيجه کاهش جمعيت، افزايش غير معمول در ميزان مرگ و مير و همچنين کاهش جمعيت طعمه خواران با تاخير زمانی و در نهايت هزينه بر بودن احيای مجدد آن را از ديگر مشکلات ناشی از خشکسالی بر روی حيات وحش دانست.

اکبری در مورد اهداف واقدامات محيط زيست يزد به منظور کاهش اثرات منفی خشکسالی بر روی حيات وحش و زيستگاه‌ها بيان کرد: اين اداره کل اقداماتی مانند رفع نيازهای آبی حيات وحش در تمام مناطق تحت مديريت و زيستگاه‌های آزاد و همچنين نيازهای غذايی حيات وحش در شرايط کاهش مهيايی منابع غذايی را انجام داده است.

معاون محيط طبيعی اداره کل حفاظت محيط زيست استان يزد ادامه داد: در راستای کاهش اثرات منفی خشکسالی همچنين پيش بينی حوادث ناشی از تاثيرات خشکسالی و اقدامات کنترلی مانند کنترل آتش، کنترل آفات و رفع تعارضات، برنامه‌ريزی برای انجام اقدامات زيربنايی و عمرانی در راستای پيشگيری و رفع آثار منفی خشکسالی بر زيستمندان و زيستگاه‌ها از ديگر فعاليت ها در اين زمينه بوده است.

وی ايجاد تعامل با جوامع محلی، ارتباط سازنده بين جوامع محلی مستقر در مناطق تحت مديريت و زيستگاه‌های حساس از طريق کنترل گرايش حيات وحش به مزارع در دوره‌های خشک را از جمله راهبردهای اصلی اداره کل حفاظت محيط زيست يزد برای کاهش اثرات خشکسالی عنوان کرد.

وی افزود: بر اساس براورد کارشناسی ميزان خسارت وارده پيش بينی شده به منابع زيستی از جنبه‌های مختلف مبلغی حدود ۲۰۰ ميليارد ريال در سال جاری است.

مقابله و پيشگيری از آثار زيانبار خشکسالی

وی خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محيط زيست استان يزد در راستای اهداف کلان حفاظت از تنوع زيستی و برای مقابله و پيشگيری از آثار زيانبار خشکسالی اقدام به توزيع علوفه دستی در فصل‌های خشک و سرد سال می‌کند.

وی اضافه کرد: اين اداره کل همچنين با احداث آب انبارها و آبشخورها در سطح مناطق با تقويت بنيه منابع آبی و کاهش تبخير آب، آن را در دسترس حيات وحش قرار داده است.

اکبری يادآور شد: از ديگر اقدامات اين اداره کل همچنين خريد تجهيزات آبرسانی، حفر چاه و نصب تلمبه بادی در مناطق حساس و شکننده در برابر خشکسالی بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016