چهارشنبه 22 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منیژه حكمت : مدیران فرهنگی به چه كسانی پول می‌دهند؟

ایلنا: منیژه حکمت(تهیه کننده و کارگردان سینما) معتقد است که امروز اعتراض گروهی از سینماگران به دلیل رفتار با یک فیلم سینمایی نیست بلکه اعتراض به عملکرد گروهی از اهالی سینما در هم‌نوایی با حوزه هنری و همچنین رفتاری است که مدیریت دولتی با سینمای مستقل می‌کند.

منیژه حکمت در گفتگو باخبرنگار ایلنا؛ با اشاره به وضعیت امروز سینمای کشور گفت: امروز جمعی از سینماگران از وضعیت سینما ناراضی و عصبانی هستند اما نباید تمام این عصبانیت را به پای برخورد با فیلم جیرانی گذاشت بلکه اعتراض ما به روند و شرایطی است که در این چند سال بر سینما حاکم شده است و در این میان فیلم‌های فیلمسازانی همچون کاهانی و عطاران، حقیقی و... را نیز دربرگرفته است.

وی با اشاره به وضعیت رانت‌هایی که برای ساخت فیلم‌های مختلف داده می‌شود، گفت: این رانت‌ها در طول این ۳۰ سال وجود داشته و سینمای مستقل نیز متاسفانه به این وضعیت عادت کرده هرچند این عادت نیز بسیار بد است، اما امروز دیگر دوره سکوت در برابر اجحافی که به سینمای مستقل می‌شود، پایان رسیده است.

تهیه کننده فیلم ورود آقایان ممنوع خطاب به بعضی مدیران فرهنگی کشور گفت: امروز باید حوزه هنری، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بنیاد سینمایی فارابی، نیروی انتظامی، موسسه رسانه‌های تصویری شفاف اعلام کنند که چه میزان بودجه را در این سال‌ها برای چه پروژه‌ای و به چه کسی داده‌اند؟ زیرا ما معتقدیم فقط یک گروه معدود در این ارگان‌ها حضور پیدا کردند و تمامی بودجه را درحالی به نام خود می‌گیرند که اکثر افراد سینما دچار مشکلات عدیده اقتصادی هستند و بسیاری از آن‌ها حتی گرفتار نان شب خود هستند. باید مشخص شود چه بودجه‌ای به چه فیلمی و به چه شخصی و چرا داده شده است و فردی که بودجه را گرفته چه برتری دارد و چه تاثیر فرهنگی و درخشانی بر هنر این مرز و بوم به جا گذاشته است و چرا یک دهم بودجه میلیاردی خود را از اکران سینما‌ها به دست نیاورده است!

حکمت ادامه داد: اگر قبول داشته باشیم که مدیران به فیلمسازانی پول می‌دهند که آن فیلمساز نگاه و فکر آن‌ها را تبدیل به فیلم کند، فیلمسازی که بودجه‌ای از این نهاد‌ها می‌گیرد شفاف اعلام کند که تا چه میزان نگاه نهادهایی همچون حوزه هنری و شهرداری را قبول دارد و برای ساخت یک فیلم چند برابر بودجه واقعی پول گرفته است.

وی در ادامه افزود: من به عنوان یک تهیه کننده سینما و بالا‌تر از آن، به عنوان یک شهروند باید نگران همشهریان و هم‌صنفان خود باشم و باید فکری به حال کسانی بکنم که سال‌ها در سینما فعالیت کرده‌اند. ولی این شب‌ها سر گرسنه بر زمین می‌گذارند.

وی ادامه داد: امروز امنیت سرمایه از سینما رفته است و باتحریم فیلم‌ها از سوی حوزه هنری، سرمایه گذاران دیگر رغبتی به حضور در این عرصه ندارند و پیامد این عدم سرمایه‌گذاری، بیکاری سرنوشت اکثریت عوامل سینمای ایران را رقم می‌زند.

حکمت با انتقاد از بعضی مدیران خانه سینما که امروز در حوزه هنری با بودجه‌های میلیاردی فیلم می‌سازند، گفت: چگونه بعضی مدیران صنوف، امروز با کسانی همکاری می‌کنند که آن‌ها اجازه نمی‌دهند آثار سایر دوستان سینماییشان اکران شود و به فیلم‌های شریف آن‌ها و فیلمسازان خوب ما تهمت بی‌اخلاقی و... می‌زنند! من فکر می‌کنم این دوستان خیلی روشن، این رفتار حوزه هنری را تقبیح کرده و به علت توهین به مجموعه سینما، باید از همکاری با این مرکز خودداری کنند.

وی ادامه داد: باعث تاسف است که حتی این دوستان از شرکت نوین عرفا که سرمایه گذار یکی از فیلم‌های تحریمی حوزه هنری هست هم دفاع نکردند (شرکت نوین عرفا هزینه مالی جشن خانه سینما را پرداخت و بسیاری از مشکلات مالی خانه سینما را در شرایط سخت حل نموده است).

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای حفظ خانه سینما شده است، گفت: حفظ خانه سینما در هر شرایطی دراولویت است و باید خانه سینما را در برابر همه تفکرات حزبی و جناحی حفظ کرد. این کار وظیفه ما است اما باید روشن شود که چه کسی چه مقدار برای این خانه هزینه کرده است زیرا اگر این مسائل شفاف شوند، همه اهالی سینما می‌توانند به راحتی قضاوت کنند و دیگران هم نمی‌توانند با مظلوم نمایی و دروغ و ریا تظاهر کنند که نگران خانه سینما هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: این شفاف سازی باید در حوزه هنری، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فارابی و شهرداری نیز باشد و مشخص شود که به چه کسانی، به چه دلایلی بودجه میلیاردی تعلق گرفته است.

حکمت با اشاره به پیگیری‌های خود گفت: در روزهای آینده نامه‌ای به آقای قالیباف خواهم نوشت و سوالاتی بسیار روشن از ایشان در مورد بودجه سازمان فرهنگی و هنری و امکاناتی که به یک عده خـــاص قرار گرفته، خواهم پرسید که البته در مطبوعات چاپ خواهد شد و امیدوارم ایشان هم خیلی شفاف این علامت سوال بی‌پاسخ ما را در این سال‌ها جواب بدهند.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها دروضعیت فعلی گفت: دراین دوره، عده‌ای سینما را به مسلخ می‌برند. رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی باید برای نجات سینما تلاش مضاعف کنند هر چند در این ماه‌ها حضور دلگرم کننده‌ای برای اهالی سینما و مردم داشته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016