سه شنبه 19 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آلودگی هوا موجب افزايش بيماری يرقان در نوزادان شده است

مهر ـ رئيس مرکز تحقيقات سلولی صارم گفت: آلودگی هوا و ديگر آلاينده های محيطی سبب افزايش تعداد نوزادان مبتلا به بيماری يرقان (زردی) شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر ابوطالب صارمی با اعلام اين خبر افزود: طولانی شدن يرقان فيزيولوژيک نوزادان، متاثر از آلودگی هوا و نيز آلودگی صوتی است.

وی با اشاره به اينکه بيماری يرقان يا زردی نوزادان از معضلات شهرنشينی و آلودگی در کلان شهرهاست، يادآور شد: به دلايل متعدد از جمله آلودگی های محيطی و نوع تغذيه، کبد نوزادان به هنگام تولد برای اين گونه اعمال فيزيولوژيک، فعاليت کافی ندارد و به همين دليل شاهديم، يرقان فيزيولوژيک نوزادان طولانی می شود که گاهی پرتو درمانی يا حتی تعويض خون نوزادان ضرورت پيدا می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صارمی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد نوزادان در روزهای نخست زندگی، زرد می شوند. زمان بروز زردی معمولا از روز سوم تولد آغاز شده، پس از يک هفته خود به خود بهبود می يابد . اما در موارد معدودی زردی سبب آسيبهای مغزی غيرقابل برگشت، مانند کری و فلج مغزی شده، حتی مرگ نوزاد را به همراه دارد.

وی از ديگر عوارض شهرنشينی را بيماری به نام "آندومتريوز" عنوان کرد و اظهار داشت: آندومتريوز به صورت ضايعه التهابی لگن و يا کيست های خونی (شکلاتی) تخمدان ها تظاهر می کند که با چهار درجه خفيف، متوسط و شديد است که امروزه به عنوان يکی از عوامل نازايی شناخته می شود.

صارمی ادامه داد: شايد در ۳۰ سال قبل در سال ۴ مورد هم مراجعه کننده برای درمان آندومتريوز نداشتيم، اما در حال حاضر در روز ۴ مورد بيمار مبتلا به اين بيماری برای درمان مراجعه می کنند.

رئيس مرکز تحقيقات سلولی صارم ادامه داد: آندومتريوز هر چند يک بيماری پيش رونده است، اما خوشبختانه سرطانی نبوده، قابل درمان است.

وی گفت: مصرف غذاهای آماده (فست فود) چاقی را به همراه دارد و چاقی از علل ابتلا به تخمدانهای پلی کيسيک است.

اين فوق تخصص زنان، زايمان و نازايی اظهار داشت: براساس يافته های پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج کشور، آلودگيهای محيطی به ويژه آلودگی هوا طی سالهای اخير سبب کاهش تعداد اسپرم در مردان شده که اين امر به عنوان يکی از دلايل افزايش ناباروری با علت مردانه شناخته شده است.

وی تاکيد کرد: اصلاح سبک زندگی از طريق دوری از آلودگيهای محيطی، استرس، حذف غذاهای آماده و استراحت کافی، هر چند اقدام هايی موثر برای حفظ سلامت افراد در تمام زمينه هاست، اما کنترل آلودگيهای زيست محيطی نيازمند توجه هر چه بيشتر مسئولان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016