شنبه 12 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شهرام ناظری: فردوسی خطرناک نيست، ۶ سال نگذاشتند ضحاک را در ايران اجرا کنم

مهر ـ شهرام ناظری در دومين شب کنسرت "شاهنامه فردوسی؛ داستان ضحاک" گفت: ۶ سال مجوز اين اجرا را به من ندادند در حاليکه فردوسی خطرناک نيست و تنها می‌خواهد با بی‌عدالتی مبارزه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام ناظری شامگاه گذشته، دهم اسفند ماه پيش از اجرای دومين شب کنسرت خود و روايت داستان ضحاک، به بيان مقدماتی درباره اين اجرا پرداخت و ضمن خير مقدم به حاضران در سالن گفت: برنامه‌ای که در پيش داريم بخشی از شاهنامه فردوسی، يعنی داستان ضحاک است که با يک گروه مقامی آن را اجرا می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه به بيان توضيحی کوتاه در مورد داستان ضحاک پرداخت و درباره آن گفت: در داستان ضحاک در حقيقت نبردی بين نور و ظلمت صورت می‌گيرد. در اين کنسرت از زمانی شروع می‌کنيم که ضحاک با کشتن پدرش بر تخت پادشاهی می‌نشيند و اينکه می‌فهمد شخصی به‌نام فريدون می‌تواند او را بکشد. همچنين در اين اجرا از قيام کاوه آهنگر و برافراشتن درفش کاويانی نيز می‌خوانيم.

ناظری با تاکيد بر اين که کار موسيقايی روی شاهنامه نيازمند يک گروه بزرگ و صرف وقت بسيار است، افزود: بضاعت ما در راستای فعاليت در حوزه شاهنامه همين است. اما اميدوارم نهادهای فرهنگی کشورمان تدبيری بينديشند تا اجرای شاهنامه آنطور که شايسته اين کتاب و سراينده آن فردوسی است، انجام شود.

اين خواننده کشورمان درباره کار در حوزه شاهنامه اظهار کرد: تا به امروز هيچ يک از خواننده‌های کشورمان آنطور که بايد و شايد روی شاهنامه کار نکرده‌اند و به ويژه در صد سال اخير کار شاخص موسيقايی درباره شاهنامه نشده است، اما من از ۶ سال پيش اين کار را کليد زدم. البته در ابتدا به من مجوز اجرای ضحاک را نمی‌دادند اما چون در کشورهای ديگر به مراتب اين کار را اجرا کردم و فيلم‌های آن هم در اينترنت پخش شد، بالاخره مجوز اجرای ضحاک در تهران را برايم صادر کردند.

شهرام ناظری دراين‌باره تصريح کرد: فردوسی هيچ خطری ندارد و تنها می‌خواهد با ظلم و بی‌عدالتی مبارزه کند. در هر صورت ما چون شياد با موسيقی رديف – دستگاهی ايرانی نتوانيم به خوبی با فضای شاهنامه روبه‌رو شويم، تصميم گرفتيم که از موسيقی مقامی برای اين کار استفاده کنيم از آن رو که هنوز خوشبختانه جای پای شاهنامه در برخی از قوميت‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد.

شهرام ناظری پس از بيان اين نکات در مورد فردوسی و اجرای داستان ضحاک به برگزاری اين کنسرت در دو بخش پرداخت. بخش اول اين کنسرت متشکل از ۹ قطعه با موضوع داستان ضحاک در فضايی فولکلور بود. بخش دوم را نيز قطعاتی در نوا و اصفهان تشکيل می‌داد.

شهرام ناظری که به آهنگسازی فريد الهامی و با همراهی يک گروه ۹ نفره اين کار را به اجرا برده است، بعد از دو اجرای نهم و دهم خود، دو شب ديگر، يعنی يازدهم و دوازدهم ماه جاری نيز داستان ضحاک را از ساعت ۲۰ در سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللی تهران به روی صحنه می برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016