سه شنبه 15 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در ميان سکوت مسئولان استان فارس؛ منابع فارس به کرمان الحاق شد

• مردم روستاهای قطرويه فارس در اعتراض به الحاق بخش اعظمی از روستاهای قطرويه به استان کرمان در شهرداری اين شهر تجمع کردند.


شيراز-ايلنا: مردم روستاهای قطرويه فارس با تجمع در شهرداری اين شهر، در آنچه اعتراض به الحاق بخش اعظمی از روستاهای قطرويه به استان کرمان می‌ناميدند اعتراض خود را اعلام کردند.

اين اعتراض زمانی شکل گرفت که در سايت وزارت کشور بخش عظيمی از روستا‌های شهر قطرويه از توابع نی ريز فارس به استان کرمان الحاق شد و اختلافات سال های دهه ۲۰ در اين منطقه را زنده کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ريشه اختلافات

به گزارش ايلنا از شيراز، در حقيقت درگيری‌ها و اختلافات درخصوص مرزبندی در اين بخش به سال ۱۳۲۸ هجری شمسی بازمی گردد. زمانی که با ورود عشايرکوچ نشين ازشهرستان بردسيردرفصل قشلاق، اختلافات بين اين عده از عشاير و بوميان منطقه به حدی بالا می‌گيرد که تنها راه خاموش کردن آتش برافروخته شده، وساطت سران قبايل قطرويه و بردسير بوده است. درحالی که وساطت سران قبايل تنها در نقش يک مسکن عمل می‌کند، همراه شدن عشاير ديگر مناطق غربی استان کرمان نظيرشهرستان سيرجان، با عشايربردسير باعث می‌گرددتا اختلافات بارديگرشعله ورشود. در چنين شرايطی مسئولان وقت استان کرمان که بر اهميت منابع غنی آهن و زمين‌های حاصلخيز منطقه اشراف داشتند، در ميان بی‌توجهی مسئولان وقت استان فارس در فاصله زمانی سال های ۴۲ ۱۳تا ۱۳۴۶ با ادعای مالکيت بربخش‌هايی از اين منطقه زمينه الحاق آن را به استان کرمان فراهم کردند.

اوج اين دست اندازی مسئولان وقت استان کرمان و غفلت مسئولان استان فارس زمانی بود که معدن سرشار از سرمايه گل گهر به استان کرمان و شهرستان سيرجان ملحق شد. اتفاقی که اعتراض شديد مردم منطقه وبه تبع آن دخالت هنگ ژاندارمری فسا را به دنبال داشت.

اما داستان به اينجا ختم نشد و درسال های نخست پيروزی انقلاب اسلامی نيز مسئولان استان کرمان با پشتوانه برخی از نيروهای نظامی، بخش‌هايی ازمحدوده‌ای با مختصات جغرافيايی ۲۹°۲۱ «۲۴ «N ۵۴°۵۱» ۸» E که قبلا به صورت منطقه آزاد کنترل می‌شد و در سال ۱۳۵۱ با عنوان منطقه حفاظت شده بهرام گور تحت کنترل اداره کل حفاظت محيط زيست فارس قرار گرفت را از استان فارس منتزع و به استان کرمان الحاق کردند.
و اينک...

روستاهای چاه گله، چاه خشتو، چاه کوپال، چاه خرگوشی وچاه عميق عشايری بخش عظيمی از روستاهای مرزی شهر قطرويه از توابع نی ريزفارس محسوب می‌شوند که در ميان سکوت مسئولان و بهت، تعجب و اعتراض مردم اين منطقه درسايت وزارت کشوروبه استنادمصوبه شمارع ۲۱۷۵۳۳ت۴۸۳۰۸ هيات وزيران، به بخش گلستان شهرستان سيرجان ازتوابع استان کرمان الحاق شده است.

اين اقدام وزارت کشور زمينه اعتراض مردم اين منطقه از فارس را فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا مردم اين منطقه تصميم به تحصن در فرمانداری شهرستان بگيرند، که با وساطت اعضای شورای شهر و با قول پيگيری اين موضوع تا لغو مصوبه مذکور شرايط به حالت عادی باز می‌گردد.

موضوع صحت دارد

درحالی که در اين روز‌ها تماس با نمايندگان مردم فارس درمجلس شورای اسلامی به حدی دشوار شده است که برای تماس با جعفرقادری، نمانده مردم شيراز درمجلس شورای اسلامی دو برگ از تقويم سالانه ورق می‌خورد و تلفن محمدسقايی نماينده نی ريز و استهبان نيز بيش از۴۸ ساعت خاموش است، رييس شورای اسلامی استان فارس وقوع اين اتفاق را تاييد می‌کند و می‌گويد: از طريق نمايندگان مردم نی ريز در شورای اسلامی استان درجريان اين مصوبه هيات دولت قرار گرفته‌ام.

مظفر مختاری می‌افزايد: در جلسه روز بيست و نهم شهريور سال جاری و بنا به پيشنهاد وزارت کشور، هيات وزيران باانتزاع بخش ديگری از شهرستان نی ريز و الحاق آن به شهرستان سيرجان موافقت می‌کند که در‌‌نهايت اين موضوع به تاييدرييس جمهور نيز می‌رسد و مراتب به مراجع ذيربط نيز ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به اهميت موضوع می‌افزايد: اين موضوع نگرانی شديد اهالی شهرستان نی ريزرابه دنبال داشته که خوشبختانه با وساطت نمايندگان مردم در شورای شهر و روستا موقتا» فروکش کرده است.

مختاری ادامه داد: شورای استان با درک صحيح از حساسيت موضوع، مراتب را به، نماينده محترم ولی فقيه دراستان، استاندارفارس، مجمع نمايندگان استان، شورای عالی استان ها و ديگر دستگاه‌های مرتبط اعلام کرده است وخواهان پيگيری موضوع از سوی اين مسئولان شده است.

نماينده مردم شيراز در شورای اسلامی استان با اشاره به انتزاع مناطق مهمی نظير بخش‌های اعظمی از پارک ملی بهرام گور، معدن سنگ آهن گل گهرو... درگذشته‌ای نه چندان دورافزود: مناطق جدا شده از بخش قطرويه، مناطقی سرشارازسرمايه، با فرصت ايجاد اشتغال هستند که در صورت جدا شدن از استان فارس، زيان‌های جبران ناپذيری به پيکره اقتصادی و اشتغال استان وارد می‌کنند.

مختاری تصريح کرد دفاع از کيان استان وظيفه مسئولان استان است و اين مسئولان بايد تمام توان خود را درراستای لغواين مصوبه هيات دولت به کار بندند.

گفتنی است درسال های گذشته نيز تصميم دولت در حوزه تقسمات کشوری اختلافات و اعتراضات شديدی را در استان فارس به دنبال داشته است که می‌توان ازدرگيری‌های اقليد و آباده فارس به عنوان نمونه‌ای از آن‌ها ياد کرد.

گزارش: محمدجوادشلتوک کار


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016