شنبه 26 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن لاهوتی، مترجم و مولوی پژوه، درگذشت

بی بی سی ـ حسن لاهوتی، مترجم و مولوی پژوه، در ۶۸ سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

مجموعه چهار جلدی "شرح نیکلسون بر مثنوی" (برگزیده چهاردهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی)، و دو کتاب "شکوه شمس" و "محمد رسول خدا" نوشته آنه ماری شیمل، محقق آلمانی و استاد دانشگاه هاروارد، از مهمترین ترجمه های آقای لاهوتی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسن لاهوتی در ۱۳۲۳ در سبزوار به دنیا آمد، پس از تحصیلات مقدماتی، در دانشگاه ایالتی میشیگان به تحصیل در مقطع فوق لیسانس پرداخت و پس از انقلاب به ایران بازگشت.

آقای لاهوتی که مدتی عضو هیئت علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد مشهد بود، در سال ۱۳۸۴ از ایران به آمریکا رفت.

او سال‌ها برای نشریات گوناگونی از جمله مترجم، کلک، بخارا و حکمت و معرفت نیز قلم زد، درباره ویرایش، ترجمه سبک و لحن یادداشت هایی نوشت و به نقد ترجمه پرداخت.

"خدمات مسلمانان به جغرافیا"، "جنبش اسلامی و گرایش‌های قومی در مستعمره هند"، "شکوه شمس"، "سیری در افکار و آثار مولانا"، "مسلمانان هند بریتانیا" و "مولانا، دیروز تا امروز، شرق تا غرب" نوشته فرانکلین دین‌لوئیس از دیگر نوشته ها و ترجمه های آقای لاهوتی است.

او به نوشته خودش چهل سال با جلال آشتیانی، فیلسوف ایرانی، همنشین و دوست بود و در ترجمه برخی از کتاب ها از مشاوره و نظرات او بهره می گرفت.

آقای لاهوتی در سال ۸۸ به یادبود جلال آشتیانی نوشت: "[جلال آشتیانی] خواهش من را پذیرفت و بر ترجمه کتاب شرح مثنوی اثر رینولد آلن نیکلسون محقق مولوی شناس و استاد فقید دانشگاه کمبریج، و نیز، بر شکوه شمس، اثر آنه ماریا شیمل، مقدمه هایی صد صفحه ای نگاشت تا دانسته شود که آدمیِ دانشمند را اهل هر ملت و مذهب که باشد باید ستود."

او در کلیک همان یادداشت از خاطره سفر آنه ماری شیمل به ایران و پذیرایی از او در مشهد نوشت و همچنین به شرح ماجرای بازنشستگی اجباری جلال آشتیانی از تدریس در دانشگاه فردوسی مشهد پرداخت.

در سال ۱۳۹۰ کتاب "ارغنون مولوی" به قلم حسن لاهوتی منتشر شد که پژوهشی در زندگی، احوال و برخی داستان‌های مولوی در مثنوی است.

آقای لاهوتی شامگاه ۱۷ اسفند بر اثر سرطان ریه و در پی یک دوره بیماری طولانی درگذشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016