یکشنبه 27 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يادمان استاد سمندريان به هما روستا تقديم شد

• اولين نسخه از کتاب ويژه‌نامه استاد سمندريان به قلم ۴۰ نويسنده مقيم داخل و خارج از کشور توسط اعضای هيئت مديره کانون به هما روستا اهدا شد
• در ميان نويسندگان اسامی افرادی همچون آربی آوانسيان، مسعود بهنود، علی باباچاهی، همايون شجريان، منصور کوشان و پرويز پورحسينی به چشم می‌خورد


ايلنا: جشن سالانه هيئت مديره کانون کارگردانان خانه تئاتر شب گذشته (۲۵اسفندماه) با حضور اعضای کانون، هنرمندان و علاقمندان به تئاتر در سالن محراب برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، هنگامی که ميهمانان وارد سالن محراب شدند، تابلوی نقاشی شده از استاد سمندريان روی صندلی در گوشه سمت راست صحنه اجرای مراسم، همراه با شاخه گل‌های رز قرمز خودنمايی می‌کرد. همان صحنه‌ای که خانه‌اش بود. کتاب‌هايی منقوش به چهره او سراسر صحنه چيده شده و شايد خاطره همين صورت خندان بود که همچون هميشه حال و هوايی ديگر به مراسم داد تا در طول برگزاری برنامه، چشم‌های همسر مهربانش، هما روستا؛ بدون اشک نماند. تا يادمان باشد، سايه او که اهالی تئاتر پدر صدايش می‌کردند، يا به قول بهرام بيضايی؛ «سمندر آتشين» هنوز بر سر تئاتر ايران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين نشست با پخش کليپی به مناسبت ۲۵اسفند سالروز تاسيس تماشاخانه دارالفنون، نخستين تماشاخانه تئاتر کشور آغاز شد.
در ادامه اين برنامه، بيانيه کانون کارگردانان برای حاضران در سالن قرائت شد و سپس افسانه ماهيان کارگردان و بازيگر، به عنوان مجری روی صحنه آمد و در مورد عملکرد سال۹۱ اين نهاد صنفی گزارشی ارائه داد.
پخش فيلمی به ياد استاد حميد سمندريان با صدای هنرمند فقيد خسروشکيبايی يکی ديگر از بخش‌های نشست ساليانه کانون کارگردانان خانه تئاتر بود که با ابراز احساس عده‌ای از حاضران همراه شد. هنگام پخش اين فيلم ميهمانان در سکوت به صحبت‌های هنرمند برجسته تئاتر کشور گوش فرا دادند و پايان اين تصاوير با درخواست حميد سمندريان برای تشويق پدرش مصادف بود که مدعوين با تشويق ممتد خود به آن پاسخ گفتند.
پس از اين بخش ماهيان از روزبه حسينی عضو هيئت مديره کانون کارگردانان درخواست کرد تا برای معرفی کتاب کانون کارگردانان خانه تئاتر- ويژه نامه‌ی استاد حميد سمندريان - روی صحنه بيايد.
حسينی که سردبيری اين مجموعه را نيز بر عهده داشته، پس خواندن قطعه شعری با اشاره به يکی از خصلت‌های مثبت و آموزنده استاد سمندريان، گفت: حميد سمندريان نمونه بارزی از فروتنی بود، فروتنی که ناشی از پرباری است. اين کتاب حاصل تلاش ۴۰ بزرگوار عرصه تئاتر کشور است که با تلاش بسيار و لطف نگارندگان عزيز طی مدت زمان کوتاهی گردآوری شد.
وی ضمن بيان اينکه نگارندگان مجموعه، هنرمندان و نويسندگان داخل و خارج کشور را شامل می‌شوند، ادامه داد: بنا داشتيم اين ويژه‌نامه را هم زمان با چهلمين روز درگذشت استاد سمندريان منتشر کنيم اما متاسفانه امکان پذير نشد. من از تمام بزرگوارانی که تلاش کردند تا اين کتاب منتشر شود تشکر می‌کنم، قطعا اگر زمان بيشتری در اختيار داشتيم مجموعه بهتری گردآوری می‌شد و من پيشاپيش بابت تمام کاستی‌های آن عذرخواهی می‌کنم.
در ادامه اين برنامه، اولين نسخه از اين ويژه‌نامه که اسامی افرادی همچون، آربی آوانسيان، مسعود بهنود، علی باباچاهی، همايون شجريان، منصور کوشان و پرويز پورحسينی به چشم می‌خورد، همراه با تنديس يادمان استاد سمندريان در ميان تشويق ممتد حاضران در سالن توسط اعضای هيئت مديره کانون کارگردانان خانه تئاتر به هما روستا تقديم شد.
همسر زنده‌ياد سمندريان پس از دريافت کتاب و تنديس ويژه استاد سمندريان، گفت: امشب از لحظه‌ای که وارد سالن شدم تحت تاثير هستم، اما سعی دارم خودم را پيدا کنم و گمان می‌کنم سال بعد تا همين موقع حتما خودم را پيدا خواهم کرد.
او افزود: نه تنها من و هنرجويانش بلکه همه ما همواره به ياد حميد سمندريان هستيم و من واقعا نمی‌دانم ديگر چه بايد بگويم، اما از همکارانم تشکر می‌کنم که با برگزاری مراسمی از اين دست، ياد او را زنده نگه می‌دارند و اجازه نمی‌دهند از خاطر برود.
نشست ساليانه کانون کارگردانان با اجرای قطعاتی از ابراهيم منصفی توسط آقايان سرمست و سالاری ادامه پيدا کرد و پس از آن افسانه ماهيان ضمن اشاره به وضعيت نا به سامان تالار مولوی از رضا گوران، کارگردان جوان خواست تا برای قرائت بيانه کانون درخصوص اين تالار به روی صحنه بيايد. اعضای کانون در بيانيه خود نسبت به شرايط پيش آمده برای سعيد اسدی مدير مجموعه که منجر به اعلام استعفای او شد و همچنين نسبت به گمانه‌زنی‌هايی مبنی بر تغيير کاربری اين سالن ابراز نگرانی کردند.
پس از اعلام موضع رسمی کانون کارگردانان نسبت به شرايط سخت تالار مولوی مجری برنامه ضمن تشکر از احسان رسول اف، مدير گالری محسن بخاطر همکاری و همراهی خود با هنرمندان تئاتر کشور به شرايط سخت سعدی افشار، مرواريد سياه تئاتر ايران اشاره کرد و پس از پخش تصاوير آرشيوی از ايفای نقش‌های اين هنرمند برای ميهمانان، گفت: از مسئولان گالری محسن تشکر می‌کنيم که بخشی از منابع مالی برگزاری برنامه امروز را برای کمک به درمان سعدی افشار اختصاص دادند.
اعلام اسامی هنرمندان برگزيده سال۹۱ کشور از نظر اعضای کانون کارگردانان خانه تئاتر به همراه تقدير از هنرمندان، پايان بخش مراسم شب گذشته بود که عبارت بودند از: يوسف باپيری برای کارگردانی نمايش (ويران)، احسان شايان فر(زندگی آقای صاد)، سوگل قلاتيان(پروانه های غمگين...)،غزل اسکندرنژاد(مرده ريگ)، سما موسوی(سفر زمستانی و يک داستان بی ربط)، جابر رمضانی(اسکيس)، مريم شوقی(دختران ننه دريا)، محمد مساوات(بازيخانه قياس الدين مع الفارق)، اشکان خيل نژاد(پچ پچه های پشت خط نبرد).
پس از قرائت نام اسامی نامزدهای اين بخش از شهرام کرمی(مدير سالن محراب) و اعضای هيئت مديره کانون کارگردانان خانه تئاتر دعوت شد تا برای اهدای جوايز نفرات برتر به روی صحنه بيايند. جوايز اين بخش شامل کتاب‌های اهدايی از سوی نشر قطره و انتشارات افراز، همراه با هديه نقدی می شد.
نفرات برگزيده سال۹۱ کانون به ترتيب عبات بودند از:
۱. سما موسوی (سفر زمستانی و يک داستان بی ربط)
۲. محمد مساوات (بازيخانه قياس الدين مع الفارق)
۳. غزل اسکندرنژاد (مرده ريگ)
۴. جابر رمضانی (اسکيس)
۵. اشکان خيل نژاد (پچ پچه‌های پشت خط نبرد)
اعضای کانون کارگردانان خانه تئاتر همچنين در بخش بعد با اهدای کتاب، جايزه نقدی و شاخه گل از مريم شوقی، احسان شايان فر، سوگل قلاتيان و يوسف باپيری تقدير کرد.
افسانه ماهيان در انتهای برنامه از شهاب جعفرنژاد برای طراحی طرح گرافيکی روی جلد ويژه نامه تشکر کرد.
جشن سالانه کانون کارگردانان خانه تئاتر با اهدی تابلوی طراحی شده پرتره استاد سمندريان به خواهرزاده اين هنرمند پايان يافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016