خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
23 اردیبهشت» مردم هنوز نمی دانند هدف از رفتن به موزه چیست3 فروردین» مدیر میراث فرهنگی فیروزه: منزل کمالالملک به موزه محلی تبدیل میشود، مهر 6 آذر» سازهای دوره ساسانی به موزه موسیقی اهدا شد، مهر 15 بهمن» تراژدي موزه بغداد در مصر تكرار نميشود، ايسنا 30 دی» با تعطيلی موزه ديرينه شناسی کرمان هزاران فسيل بار کاميون شد، مهر
بخوانید!
2 فروردین » هوشنگ کاووسی درگذشت
1 فروردین » نمایش «اعتیاد به کفش» در موزه مد نیویورک 1 فروردین » ثروتمندترین کشور جهان مشخص شد 1 فروردین » رئیس میراث فرهنگی استان تهران هم از کار خود برکنار شد 1 فروردین » سیاسیترین ترافیک دنیا، تهران را زمینگیر کرد
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! نمایش «اعتیاد به کفش» در موزه مد نیویورکصدای آمریکا - در نمایشگاه «علاقه شدید و بیش از حد به کفش» که به تازگی در موزه مد نیویورک برگزار شد، مجموعه ای از نمونه های بسیار افراطی از انواع کفش ها با پاشنه های بسیار بلند ساخت طراحان سرشناس و معروف و با قیمت هایی که سربه آسمان می زنند، به نمایش گذاشته شده اند.
خانم استیل می گوید «کفش های پاشنه بلندی که به صاحب آن احساس قدرت، زیبایی و جایگاه یک قهرمان المپیک را می دهد و با تخیل و تصور استثنایی به زیبایی طراحی شده اند، در این نمایشگاه به نمایش درآمده اند».
او می افزاید «کیف ها هم از بعضی جنبه های چنین جذابیتی برخوردار هستند، اما کفش از جایگاه بسیار خاص و خوشایندتری برخوردار است. بسیاری از زنانی که من با آن ها صحبت کرده ام می گویند گویی کفش ها با آن ها حرف می زنند. آن ها می گویند مرا بخر و با خود به خانه ببر. کفش برعکس پوشاک و لباس شکل و فرم دارند، ساختار ویژه ای دارند و بعضی از زنان می گویند اهمیتی ندارد اگر پس از خرید از این کفش ها زیاد استفاده نکنند. آن ها می گویند می توانیم کفش ها را روی میز بگذاریم و فقط آن ها را ستایش کنیم. من فکر می کنم کفش نوعی ویژگی برای بسیاری از خانم ها دارد، آن ها مثل مینیاتورهای کوچکی از یک اثر هنری هستند». موزه مد نیویورک نمونه هایی از کفش های ساخت طراحان معروف و سرشناسی همچون پرادا و شانل و نیز طراحان جوان و نوظهور کشورهای اروپایی، ایالات متحده و ژاپن را ارائه کرده است که نمایانگر محبوبیت فزاینده کفش های طراحان معروفی بوده که با سریال تلویزیونی «Sex and the City» به اوج خود رسید. خانم استیل می گوید «تعداد زیادی از زنان طی ده سال گذشته به کفش های ساخت معروفترین طراحان جهان علاقه مند شده اند، در حالی که یک دهه پیش این علاقه شدید و اعتیاد به خرید کفش فقط مخصوص نیویورک و یک منطقه خاصی بود. امروزه همه کریستیان لوبوتین و مانولو بلانیک را می شناسند. بنابراین در این نمایشگاه ما به پدیده علاقه شدید و اعتیاد به خرید کفش در قرن بیست و یکم می پردازیم و نشان می دهیم که چطور نقش کفش از یک ابزار تزئینی ویژه پوشیدن به یک روایت اصلی مد بدل شده است». استیل می گوید «با وجودی که همه اقشار زنان کفش هایی با پاشنه های بسیار بلند می پوشند اما خیلی از آن ها فقط آن ها را در کمد نگه می دارند. بیشتر خانم ها با کفش پاشنه ده دوازده سانتی در کوچه و خیابان راه نمی روند. ممکن است یک جفت کفش پاشنه بلند در محل کار داشته باشند که به هنگام ضرورت داشتن اعتماد به نفس بیشتر آن ها را بپوشند». او خاطرنشان می کند «حتی در عربستان سعودی و کشورهای خاورمیانه که خانم ها رعایت حجاب و پوشش اسلامی را می کنند، علاقه و توجه به کفش کمتر از سایر نقاط جهان نیست. فقط پوشیدن این نوع کفش ها در اماکن عمومی معمول نیست و در مهمانی های زنانه و در حریم خصوصی پوشیده می شوند». تاریخ کفش پاشنه بلند الیزابت سملهاک، طراح موزه کفش در تورنتو در کانادا می گوید اسب سواران دوران باستان خاور نزدیک کفش های پاشنه بلند را ابداع کردند. او می گوید پاشنه بلند به سوارکاران کمک می کرد تا پاهای خود را روی رکاب نگه دارند. مردان اروپایی و پس از آن زنان اروپایی پس از آن در سال های ۱۵۹۰ به پوشیدن کفش پاشنه بلند روی آوردند. خانم استیل می گوید «پرتره معروفی از لوئی چهاردهم، پادشاه فرانسه وجود دارد که کفش هایی با پاشنه بلند قرمز پوشیده است. با این وجود، به نظر می رسد که حتی از همان ابتدا هم پاشنه کفش مردان کلفت تر از پاشنه کفش زنان بود. زنان ظریف تر بودند و اجزای بدن آن ها قوس و انحنای بیشتری داشت. به مرور زمان، پاشنه کفش خانم ها بلندتر از پاشنه کفش مردان شد. مردان تا اواخر قرن هجدهم دیگر کفش پاشنه بلند به پا نکردند و پوشیدن این نوع کفش های بلند فقط به زنان محدود شد». در کتاب «بقای زیباترین: علم زیبایی» نوشته نانسی اتکاف آمده است «در اواخر قرن هجدهم پارلمان انگلستان قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن مجازاتی که برای زینت آلات و آراستگی زنان مجازاتی همچون مجازات ساحره ها درنظر گرفته می شد. به کارگیری از رنگ، عطر، دندان مصنوعی، کلاه گیس و کفش پاشنه بلند جزء اقلام ممنوعه در این قانون بود. خانم اتکاف می نویسد «این قانون غیرقابل اجرا بود. اما کفش پاشنه بلند طی چند قرن بعد به ناچار به پاشنه های کلفت و گاه کوتاه بدل شد. فن آوری های نوین تولید استیل و پلاستیک در اوایل سال های ۱۹۵۰ در این امر دخیل شد تا پاشنه های کفش ظریف، بلند و بسیار باریک ساخته و طراحی شوند». خیال انگیزترین کفش هایی که در نمایشگاه موزه مد نیویورک به نمایش درآمده اند بیشتر شبیه کفش های نمایش های تئاتر هستند. بعضی از کفش ها شبیه اسلحه و دشواری و طراحی بسیار سخت این نوع کفش ها بخشی از چالش است و فقط یک اراده قدرتمند و توان فیزیکی برتر می تواند این کفش ها را به پا کند و روی آن ها راه برود و فقط اقشار بسیار ثروتمند می توانند هزاران دلار صرف کلکسیون کفش هایی کنند که فقط به درد نمایش می خورند و پوشیدن آن ها عملی نیست. کفش هایی که بسیار بسیار بلند هستند اما اصلاً پاشنه ندارند، از جمله ابداعات جدیدی هستند که تنها تعداد معدودی تمایل دارند آن ها را بپوشند. خانم والری استیل می گوید پیش از پوشیدن یک جفت از این نوع کفش ها برای مهمانی افتتاح نمایشگاه موزه مد نیویورک هفته ها با ورزش و تمرین خود را برای پوشیدن آن ها آماده کرده بود اما فقط نیم ساعت توانست آن ها را تحمل کند. Copyright: gooya.com 2016
|