پنجشنبه 1 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سیاسی‌ترین ترافیک دنیا، تهران را زمین‌گیر کرد

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه شهری ـ شهرداری‌ها و دولت‌ها در تمامی کشورهای دنیا مسئول حل مشکل ترافیک‌اند. هرچند اکثرا شهروندان مسئولیت خود را در ایجاد ترافیک فراموش می‌کنند اما در نهایت این دستگا‌ه‌های اجرایی‌اند که باید فکری به حال رفت و آمد مردم کنند.

روزهای آخر سال که ترافیک نفس‌گیر و طاقت مردم طاق می‌شود، از شهرداری و مسئولان توقع کارآمدی بیشتر دارند. اما آیا شهرداری‌ها می‌توانند ظرف چند روز مشکل ترافیک را حل کنند؟

ترافیک یک معضل دامنه‌دار و پرحاشیه است که رفع آن نیازمند استراتژی‌ها و تاکتیک‌های علمی و کاربردی است و برطرف‌کردن آن کار نیاز به زیرساخت‌های اساسی دارد. شهرداری‌ها می‌توانند با کمک پلیس و با افزایش ناوگان خدمت‌رسان حمل و نقل عمومی کمی از بار ترافیک در مواقع بحرانی کم کنند اما برای حل مشکل ترافیک باید از مدت‌ها قبل به فکر بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راه حل قطعی مشکل ترافیک در همه شهرهای بزرگ دنیا گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس است. شهرداری تهران در این سال‌ها تلاش کرده به ساخت مترو در پایتخت شتاب بیشتری بدهد اما گذشته از روش‌های قدیمی ساخت، هزینه بالای ساخت مترو گریبان شهرداری را گرفته است.

با افزایش قیمت‌ها و تحریم‌هایی که کشور با آن روبرو است ساخت هر کیلومتر مترو از 40 میلیارد تومان به 75 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. شهرداری برای سرعت‌دادن به ساخت مترو نیاز به بودجه‌های دولتی دارد. مجلس در سال 91 دولت را موظف کرده بود که حدود 300 میلیارد تومان برای بودجه‌های عمرانی به شهرداری پرداخت کند. در آخرین روزهای سال کل مبلغی که شهرداری دریافت کرده است بر اساس گفته‌های محمدباقر قالیباف، شهردار تهران حدود 25 میلیارد تومان بوده است.

دولت همچنین موظف است که اتوبوس‌های مورد نیاز شهرداری‌ها را تامین کند و بیش از 82 درصد از هزینه خرید اتوبوس‌ها را تقبل کند. پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران می‌گوید که در دو سال گذشته دولت هیچ اتوبوسی به شهرداری تهران تحویل نداده است.

به گفته او تهران باید 11 هزاردستگاه اتوبوس داشته باشد که اکنون حدود 7 هزار اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فعال است و شهرداری نیازمند ورود سالانه حداقل 1000 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان است. علاوه بر اینکه هزار و 200 دستگاه از اتوبوس‌های این شرکت هم فرسوده‌اند.

رقابت سیاسی شهرداری و دولت در این سال‌ها بیشترین صدمه را به حمل و نقل عمومی پایتخت زده است. دولت هر سال از پرداخت بودجه‌های مصوب به شهرداری امتناع کرده یا آنها را دیر پرداخت کرده است و شهرداری هم با اغلب طرح‌های دولت برای ترافیک تهران مخالفت کرده است. رقابت این گروه‌های سیاسی ترافیک تهران به بحرانی غیرقابل حل تبدیل کرده است.

آنچه در آخرین روزهای سال تهران را تبدیل به یکی از عصبی‌ترین شهرهای دنیا می‌کند راه‌حل فوری ندارد. رقابت اصولگرایان نشسته بر صندلی‌های ریاست در دولت و شهرداری رفت و آمد تهران را زمین‌گیر کرده است. ترافیک تهران شاید بیشتر نیازمند یک راه‌حل سیاسی باشد. خیابان‌های تهران باید چشم‌انتظار خرداد ماه سال آینده باشند تا شاید کمرشان از بار خودروهای بیشتر راست شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016